2025-03-22, 00:20
Medlem
Rolling Stones, under det senaste halvseklet
Citera
2025-08-03, 16:30
Medlem
Adelaides avatar
David Bowie höjs lite väl högt för ingenting enligt mig. Musiken är oftast väldigt popig även om han varierat sig något. Hans androgyna stil verkar vara något positivt men för mig är det snarare en turn off.
Citera
2025-08-05, 10:01
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
David Bowie höjs lite väl högt för ingenting enligt mig. Musiken är oftast väldigt popig även om han varierat sig något. Hans androgyna stil verkar vara något positivt men för mig är det snarare en turn off.

Inget ont om Bowie, men jag håller med.
Citera
2025-08-06, 06:07
Medlem
TheNarrowMargins avatar
Aldrig hellre hajat Bowie. Möjligen någon enstaka låt.
Han må vara en konstnär av någon sort, men sångmässigt lämnar han väldigt mycket att önska. Varje gång jag hör på Under Pressure, så tänker jag att Freddie Mercury totalt utklassar honom i den låten.
Citera
2025-08-06, 09:36
Medlem
De som sticker ut måste vara U2 och Iron maiden. När det gäller svenska artister toppar Ace of base.
Citera
2025-08-08, 02:34
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag har aldrig lyssnat på en hel låt som Backyard Babies gjort, för jag har somnat efter en minut. Hur är det möjligt att göra så tråkig rock? Jag är fascinerad.

Jag minns hajpen från nittiotalet, som var totalt obefogad. Efter en ok platta fick Dregen 3 sidor i Slitz osv. Efter det har det skrivits böcker om BB, som började som en Guns n Roses-kopia 1994, och ingenting har blivit roligare efter det.

Ingenting de gjort är originellt, sångaren är medioker, texterna är skit och produktionen är extremt mesig.

Att de överhuvudtaget slog igenom är märkligt.
Att de gjort mer än en platta är ännu märkligare

Jag brukar kunna se charmen i de flesta populära band men BB har fan ingenting.

Sjukt överskattat band, som verkar tilltala brådmogna fjortisar och barnsliga tjugoplussare.

Usch

Håller med om att Backyard Babies är rätt så tråkiga. Men är de verkligen överskattade? Jag hör sällan någon nämna dem överhuvudtaget.
Citera
2025-08-08, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Håller med om att Backyard Babies är rätt så tråkiga. Men är de verkligen överskattade? Jag hör sällan någon nämna dem överhuvudtaget.

De är ganska bortglömda nu men på nittiotalet och under tidiga 00-talet var de verkligen överallt och fick sjukt mycket uppmärksamhet.

Att det skrivits en bok om Dregen, är ett bevis på överskattning. Otroligt överdrivet alltihop.
Citera
2025-08-09, 18:17
Medlem
Att bedöma om band/artister är överskattade är rätt svårt, för det handlar ju bara om underhållning, populärmusik, människors levebröd och människors förströelse. Musiker sliter hårt för att sälja, bli populära och förföra massorna. Och massorna har liksom aldrig fel. Folk köper spontant vad de gillar, med hjärtat, och de är ganska få artister som tillskrivs otroliga egenskaper utöver musiken. Bara för att en artist eller ett band säljer 100 miljoner skivor, är det inte en överskattad artist eller ett överskattat band. Men om man tillskriver artisten eller bandet en betydelse utan grund, handlar det om överskattning, tänker jag.

Ta ABBA tex. Hur kan man påstå att ABBA är ett överskattat band? ABBA har aldrig låtsats vara nåt annat än en snygg pengamaskin, ett popmonster som ska ge pengar och berömmelse. Det är slickt, det är ytligt, det är insmickrande, det är superkommeriellt. Och det är ju också meningen med alltihop.

Samma sak med KISS. KISS har aldrig påstått nåt annat än att de är pengagalna egoister och publiken har aldrig påstått nåt annat än att den vill ha underhållning och verklighetsflykt.

Dessa två band är inte överskattade, för de levererar exakt vad alla vill ha, utan baktankar.

Band och artister som är överskattade, är däremot The Clash, Bob Marley, Ozzy, U2, Dylan, Springsteen, Iggy Pop och The Doors, för att dra några snabba exempel.

Dessa artister och band omges av konstiga kulter och besmöts med skitnödig respekt, och det är överdrivet och fånigt.

Detta är band och artister som laddas med politiska värden och tillskrivs en betydelse de inte har.
Det är skitbra musik, visst, men detta är inte band och artister som ska dyrkas religiöst.

Ozzy har tex kallast en "working class hero" och det är så löjligt att det inte är klokt.
Han är ingen hjälte överhuvudtaget. Att kalla honom "working class hero" är ett hån mot världens "working class heroes", fattiga satar som sliter häcken av sig utan tack och som tar hand om sina nära och kära.

Det var min enkla tankar om överskattade band och artister.
Senast redigerad av Eremona2.0 2025-08-09 kl. 18:21.
Citera
2025-08-11, 22:36
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Att bedöma om band/artister är överskattade är rätt svårt, för det handlar ju bara om underhållning, populärmusik, människors levebröd och människors förströelse. Musiker sliter hårt för att sälja, bli populära och förföra massorna. Och massorna har liksom aldrig fel. Folk köper spontant vad de gillar, med hjärtat, och de är ganska få artister som tillskrivs otroliga egenskaper utöver musiken. Bara för att en artist eller ett band säljer 100 miljoner skivor, är det inte en överskattad artist eller ett överskattat band. Men om man tillskriver artisten eller bandet en betydelse utan grund, handlar det om överskattning, tänker jag.

Ta ABBA tex. Hur kan man påstå att ABBA är ett överskattat band? ABBA har aldrig låtsats vara nåt annat än en snygg pengamaskin, ett popmonster som ska ge pengar och berömmelse. Det är slickt, det är ytligt, det är insmickrande, det är superkommeriellt. Och det är ju också meningen med alltihop.

Samma sak med KISS. KISS har aldrig påstått nåt annat än att de är pengagalna egoister och publiken har aldrig påstått nåt annat än att den vill ha underhållning och verklighetsflykt.

Dessa två band är inte överskattade, för de levererar exakt vad alla vill ha, utan baktankar.

Band och artister som är överskattade, är däremot The Clash, Bob Marley, Ozzy, U2, Dylan, Springsteen, Iggy Pop och The Doors, för att dra några snabba exempel.

Dessa artister och band omges av konstiga kulter och besmöts med skitnödig respekt, och det är överdrivet och fånigt.

Detta är band och artister som laddas med politiska värden och tillskrivs en betydelse de inte har.
Det är skitbra musik, visst, men detta är inte band och artister som ska dyrkas religiöst.

Ozzy har tex kallast en "working class hero" och det är så löjligt att det inte är klokt.
Han är ingen hjälte överhuvudtaget. Att kalla honom "working class hero" är ett hån mot världens "working class heroes", fattiga satar som sliter häcken av sig utan tack och som tar hand om sina nära och kära.

Det var min enkla tankar om överskattade band och artister.

Ozzy överskattad?? Jo tjena, give me a break.
Han hade en röst som ingen kan ta miste på och som passar musiken han gjorde. Jag har mycket svårt att tänka mig en annan sångare på låtar som Into The Void eller Sabbath Bloody Sabbath.

Han blev en symbol för rock'n'rollen tidigt i livet och har med sin musik och image varit en stor influens i människors liv. Hans avskedskonsert hade 5.8 miljoner tittare via streams. Det är ingen liten siffra.
Citera
2025-08-12, 05:10
Medlem
Citat:
Att bedöma om band/artister är överskattade är rätt svårt, för det handlar ju bara om underhållning

Håller med.
Musik är bara musik.
I de flesta fall är den någonting utbytbart.
Extremt få musiker är egentligen viktiga i sig.
Så känns det för mig iaf.
Jag skulle sakna
väldigt få kända musiker om de dog
och jag gillar sällan nya skivor
som kommer ut.

Svensk musik särskilt
tycker jag väldigt sällan känns intressant.
Kriminaliteten som hör ihop med
den etablerade Svenska musikscenen däremot
är ofta klart intressant i sig.
Men det där gör ju inte musiken bättre.

Många av karriärerna man ser i Sverige
hade kunnat bli bra True Crime-dokumentärer
och det är verkligen ett stort j**la waste
att vi hittills aldrig har fått se sånt.
Tänk er tex en True Crime-dokumentär
om Håkan Hellströms A&R/Manager Ismail Samie
och om hans och Hellströms långvariga samarbete.
Det där hade blivit mycket bättre material
än alla Håkan Hellström-skivor i hela världen.
Senast redigerad av GoneForever 2025-08-12 kl. 05:50.
Citera
2025-08-12, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ghostfacegangsta
Mest överskattade svenska:
Per Gessle/Gyllene tider/Roxette
Håkan Hellström
Darin
Jakob Hellman
Kent
Soundtrack Of Our Lives
The Hives
Eric Saade
Danny Saucedo
Pernilla Wahlgren
Eldkvarn

Mest överskattade utländska:
Michael Jackson/Jackson 5
Backstreet Boys
Five
N Sync
Justin Bieber
Boy George/Culture Club
Westlife
Boyzone
Bananarama
Blue
One Direction

Angående att Roxette och Gyllene tider skulle vara överskattade. Gyllene tiders 4 första svenska skivor har ju nästan enbart bra låtar, hur många grupper har presterat det? Visst en låt som Sommartider kan jag förstå du tycker är överskattad.. Samma med Roxette, om man försöker jämföra de neutralt med tex Abba är de rätt jämna om man jämför deras top 30 bästa låtar men om man tar deras 100 eller 200 bästa låtar så är Roxette helt överlägsna Abba.

För övrigt är väl Gessles solo skivor från 80 talet väldigt underskattade..
Citera
2025-08-12, 07:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
Hur folk fortfarande kan respektera Per Gessle och Gyllene Tider när de är inne på sin typ tionde avskedsturne är en gåta

Dock har väl GT aldrig sagt det är en avskedsturne? De har gjort massa comebacker men aldrig utåt väl kallat det avskedsturne? Möjligt de haft ett avsked 84, känner ej till.

Det enda möjligen jag känner till är dags att tänka på refrängen, men var inte mer än så uttalat avsked.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in