2025-08-05, 18:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Piii...
Vilka direktflyg hittar du mellan Rio de Janeiro / São Paulo till Oceanien?
Finns inga nej, det som var poängen. Knappa in Rio/Sao Paolo till Australien på t ex greatcirclemap.com så ser du att de hade tagit vägen över Antarktis.
Citera
2025-08-05, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Finns inga nej, det som var poängen. Knappa in Rio/Sao Paolo till Australien på t ex greatcirclemap.com så ser du att de hade tagit vägen över Antarktis.
Ja, och vadå? Sydney - Santiago tar 13 timmar med storcirkeln. Hur förklarar du det på en platt jord? Det ser ut som att du har förstått det med storcirkeln, men det behöver man väl inte på en platt jord?
Citera
2025-08-05, 19:56
Medlem
Citat:
Funkar fintfint på google maps också.
Santiago till Sydney, kortare flygrutt.
Citera
2025-08-05, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vi säger du har kommit till insikt att "gravitation" verkar i själva verket vara att marken accelererar. Och vi säger att du känner inte till relativitetsteorin. Skulle du inte då dra slutsatsen att jorden måste vara nåt annat än sfärisk?
Jag ser inte relevansen av det. Är din poäng att det är naturligt att folk som saknar tillräcklig kunskap drar felaktiga slutsatser?
Citera
2025-08-05, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag ser inte relevansen av det. Är din poäng att det är naturligt att folk som saknar tillräcklig kunskap drar felaktiga slutsatser?

Nä, tvärtom. Så att säga. Vore man lite mer befriad från förutfattade meningar kunde man kanske hamna närmare sanningen.
Citera
2025-08-05, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Hur är det då möjligt att segla runt eller flyga över Antarktis?

Hur vore det möjligt på ett klot då, utan att ramla av?
Citera
2025-08-05, 20:17
Medlem
Citat:
Nä, tvärtom. Så att säga. Vore man lite mer befriad från förutfattade meningar kunde man kanske hamna närmare sanningen.
Ok, ja som svar på din fråga så säger jag att givet den enorma mängd bevis som talar för en rund jord kontra en platt jord så vore det mest naturliga att börja tvivla på det här med accelerationen.

Men du är ju ett ypperligt exempel på det jag pratade om, eftersom du inte tror att en accelererande jordyta är förenlig med en rund jord. Där har du helt och hållet fel.
Citera
2025-08-05, 20:20
Medlem
Citat:
Hur vore det möjligt på ett klot då, utan att ramla av?
Du har en förutfattad mening att koncepten "upp" och "ner" har någon betydelse ute i rymden. Släpp den förutfattade meningen så kommer du närmare sanningen.
Citera
2025-08-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ok, ja som svar på din fråga så säger jag att givet den enorma mängd bevis som talar för en rund jord kontra en platt jord så vore det mest naturliga att börja tvivla på det här med accelerationen.

Men du är ju ett ypperligt exempel på det jag pratade om, eftersom du inte tror att en accelererande jordyta är förenlig med en rund jord. Där har du helt och hållet fel.

Ja, rimligaste slutsatsen är: om jorden verkligen är ett klot, så kan detta med marken som accelererar inte stämma. Och vice versa.

Så frågan är vad som är enklast att underbygga med bevis. Jag tycker definitivt ena teorin har ett övertag därvidlag. Den om att marken accelererar. Och därför (bland annat, finns andra anledningar också) lutar jag definitivt också åt att den andra är felaktig. Den om sfärisk jord alltså.
Citera
2025-08-05, 20:33
Medlem
Citat:
Du har en förutfattad mening att koncepten "upp" och "ner" har någon betydelse ute i rymden. Släpp den förutfattade meningen så kommer du närmare sanningen.

Nej tvärt om. Tänker mig att "upp" och "ner" måste komma sig av nånting. En mekanism. Och att om man listar ut vad denna mekanism är för nåt, har man förstått nåt väldigt väsentligt om vad jorden är, och vad den inte är.
Citera
2025-08-05, 20:34
Medlem
Citat:
Ja, rimligaste slutsatsen är: om jorden verkligen är ett klot, så kan detta med marken som accelererar inte stämma. Och vice versa.
Under förutsättning att man inte förstår relativitetsteorin så är det rimligt att dra slutsatsen att jordytan inte accelererar. Att dra slutsatsen att den inte är rund är bara korkat.

Citat:
Så frågan är vad som är enklast att underbygga med bevis. Jag tycker definitivt ena teorin har ett övertag därvidlag. Den om att marken accelererar. Och därför (bland annat, finns andra anledningar också) lutar jag definitivt också åt att den andra är felaktig. Den om sfärisk jord alltså.
Relativitetsteorin är ytterst väl bevisad i otaliga experiment, så en rund jord som accelererar är absolut ingenting konstigt.
Citera
2025-08-05, 20:34
Medlem
Citat:

Vad är din poäng med att det saknas en direktrutt? Det saknas även direktflyg mellan Stockholm och LA men det betyder inte att jorden är platt.

Däremot så finns ju rutterna Sydney - Santiago och Auckland - Santiago. Och ja båda rutterna färdas efter en sydlig storcirkel som tangerar Antarktis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in