2025-08-05, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie

Svaret på detta kommer naturligtvis bli: Santiago då...
Flygning Santiago är, föga förvånande, ytterligare felslut i form av bland annat ett cirkelargument. Globskallen startar med premissen Jorden är en glob för auktoriteter sagt det -> "flygningen fungerar på glob" -> därför är jorden en glob. Solklar begging the question eller cirkelargument. I tillägg är det massiv cherry-picking, var är t ex flygningarna från det mer högbefolkade Rio/Sao Paolo -> Ocenaien? Dessa hade flugit över Antarktis om jorden var en glob.

Ordsallad och svammel. Förklara istället hur det är möjligt att flyga från Sydney till Santiago på 13 timmar på en platt jord.
Citera
2025-08-05, 15:16
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Vill man sparka mer på det som ligger i form av de pinsamma reafikationsfel som presenteras som "bevis" här så har jag en del tips nedan.

Felsluten jag talar om:
"Jag tror kartor stämmer med verkligheten och jag tror det finns empiri som stödjer detta"
"Jag tror WGS84 stämmer med verkligheten"
"GPS är globigt tror jag"

Tips på fördjupning:
- Sök på "maps lie" på Youtube mkt intressant där inte allt nödvändigtvis relaterat till det faktum att jorden är platt.
- Tracka båtar med hjälp av t ex Vesselfinder och se att det inte stämmer alls nord vs syd
- Analema runt ekvatorn
- Ping-tider och undervattenskablar
- Extrema pris- och tidsskillnader för export Melbourne -> Santiago kontra Melbourne -> Kuala Lumpur exempelvis trots likande avstånd med öar i vägen på den felaktiga globen.
- Mer av Hevre Riboni t ex hans fynd rörande kompassen.

Vill tillägga att säger man "förnekar du att avstånden stämmer" så är detta bara ytterligare ett *trumvirvel* felslut: Burden of proof reversal fallacy. Jag ska inte motbevisa dessa efterblivna argument det är globskallen som ska bevisa. Lycka till med det säger jag bara! Bevisa avståndet i verkligheten mellan punkt A och B inte på reafikationsfelet "karta" eller den icke existerande "globmodellen".
När detta är gjort, vilket aldrig kommer ske, så återstår det bara ett litet krux, var är kurvan?

Flygning Santiago är, föga förvånande, ytterligare felslut i form av bland annat ett cirkelargument. Globskallen startar med premissen Jorden är en glob för auktoriteter sagt det -> "flygningen fungerar på glob" -> därför är jorden en glob. Solklar begging the question eller cirkelargument. I tillägg är det massiv cherry-picking, var är t ex flygningarna från det mer högbefolkade Rio/Sao Paolo -> Ocenaien? Dessa hade flugit över Antarktis om jorden var en glob.

Istället för att skämma ut sig med dessa typer av "bevis" är det väl bara att säga som det är: Mina auktoriteter har sagt jorden är en glob och jag tror på dem"

"Stämmer med verkligheten"

Då var jag klar för denna gång nu kan ni psykiskt sjuka stalkers sätta igång med gaslighting, fulciteringar etc. Jag bryr mig inte ett dyft om er medan ni bryr er massivt om mig.

Hade han nåt om var solen är på natten?
Citera
2025-08-05, 15:35
Medlem
Citat:

Felsluten jag talar om:
"Jag tror kartor stämmer med verkligheten och jag tror det finns empiri som stödjer detta"

Vi har rest kors och tvärs över jorden i över 500 år. Dagligen går det en ohygglig massa interkontinentala flyg- och båtrutter. Så vi kan vara säkra på att kartorna och WGS84 stämmer.

Alternativet - att vi virrar omkring på chans utan ha koll på vad som ligger vart är ett absurt påstående.

Citat:
Tips på fördjupning:
- Sök på "maps lie" på Youtube mkt intressant där inte allt nödvändigtvis relaterat till det faktum att jorden är platt.
- Tracka båtar med hjälp av t ex Vesselfinder och se att det inte stämmer alls nord vs syd
- Analema runt ekvatorn
- Extrema pris- och tidsskillnader för export Melbourne -> Santiago kontra Melbourne -> Kuala Lumpur exempelvis trots likande avstånd med öar i vägen på den felaktiga globen.

Du måste förtydliga vad du inte tycker stämmer med vesselfinder. Jag tycker det stämmer utmärkt.

Och det där med pingtider vet jag inte alls hur du har kommit fram till. För det första är hastigheten bara 70% av c och för det andra så går ju kabeln knappast raka vägen.

Och nej, det är inga extrema tidsskillnader mellan "Melbourne -> Santiago kontra Melbourne -> Kuala Lumpur". Det går ju inte ens något direktflyg Melbourne -> Santiago

Citat:
... Bevisa avståndet i verkligheten mellan punkt A och B inte på reafikationsfelet "karta" eller den icke existerande "globmodellen"....

Det är ju bara och gå in och titta på alla flighter mellan A och B så ser man dels planerat avstånd och verkligt avstånd. Du vet väl att alla trafikflygplan loggar sin rutt?

Sydney - Santiago:
https://www.flightaware.com/live/flight/QFA27/history/20250803/0140Z/YSSY/SCEL
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-05 kl. 15:52.
Citera
2025-08-05, 16:08
Medlem
Citat:
... var är t ex flygningarna från det mer högbefolkade Rio/Sao Paolo -> Ocenaien? Dessa hade flugit över Antarktis om jorden var en glob....

Här är en flight mellan Buenos Aires och Darwin. Och ja den flög över Antarktis. Och de hittade fram.
https://flatearth.ws/buenos-aires-darwin

Men visst, du har rätt i att det inte går några direktflyg från Rio till Auckland. Det går däremot ett från Auckland till Santiago där du får byta flyg. Dock förstår jag inte riktigt vad du tror att det bevisar.
Citera
2025-08-05, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Kommer man man ut på andra sidan så betyder det att Jorden inte är platt.
Du måste ju tänka som en dator skärm när nästa byte kommer på andra sidan.
Eller nedåt så hamnar byter högst upp.

Eller en text du flyttar på skärmen kommer ut på andra sidan

Även skärmen är platt vetu.
Eller vad trodde du?
Citera
2025-08-05, 17:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Du måste ju tänka somme dator skärm när nästa byte kommer på andra sidan.
Eller nedåt så hamnar byter högst upp.

Eller en text du flyttar på skärmen kommer ut på andra sidan

Även skärmen är platt vetu
Glöm det. Så kan det fungera i dataspel. I kommer man runt på det sättet i verkligheten så har man bevisat rund jord.
Verkligheten är ingen dataskärm.
Citera
2025-08-05, 17:26
Medlem
Nu kommjag påt , den är rund

Senast redigerad av troligengud 2025-08-05 kl. 17:30.
Citera
2025-08-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ja, teorierna för dragningskraft blir onödiga om man orkar böka med relativitetsteorin istället. Men den är otroligt mycket jobbigare att använda för vardagligt bruk.

Oavsett så är en rund jord helt förenlig med en accelererande jordyta vad du än tror.

Vi säger du har kommit till insikt att "gravitation" verkar i själva verket vara att marken accelererar. Och vi säger att du känner inte till relativitetsteorin. Skulle du inte då dra slutsatsen att jorden måste vara nåt annat än sfärisk?
Citera
2025-08-05, 17:55
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Nu kommjag påt , den är rund

Vad har formen på en dataskärm med formen på jorden att göra?
Citera
2025-08-05, 18:04
Medlem
Nä men det är intressant med acceleration..
Hur en rund boll skulle kunna accelerera/expandera.
Och hastigheten skulle bli enorm inom några år.
Men allt är relativt .
Sen kan dom se universum expandera vilket skulle kunna vara att jorden helt enkelt expanderar.
Även teorin o big bang var en liten fluglort som växte.

Även jag och einstein trodde det

Och när den når en viss hastighet blir den en stjärna
Senast redigerad av troligengud 2025-08-05 kl. 18:13.
Citera
2025-08-05, 18:07
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Vi säger du har kommit till insikt att "gravitation" verkar i själva verket vara att marken accelererar. Och vi säger att du känner inte till relativitetsteorin. Skulle du inte då dra slutsatsen att jorden måste vara nåt annat än sfärisk?
Hur är det då möjligt att segla runt eller flyga över Antarktis?
Citera
2025-08-05, 18:27
Medlem
Citat:
Vill man sparka mer på det som ligger i form av de pinsamma reafikationsfel som presenteras som "bevis" här så har jag en del tips nedan.

Felsluten jag talar om:

Har säkert glömt nån korkad skit som i desperation har presenterats här.

Tips på fördjupning:
- Analema runt ekvatorn

Vill tillägga att säger man "förnekar du att avstånden stämmer" så är detta bara ytterligare ett *trumvirvel* felslut: Burden of proof reversal fallacy. Jag ska inte motbevisa dessa efterblivna argument det är globskallen som ska bevisa. Lycka till med det säger jag bara! Bevisa avståndet i verkligheten mellan punkt A och B inte på reafikationsfelet "karta" eller den icke existerande "globmodellen".
När detta är gjort, vilket aldrig kommer ske, så återstår det bara ett litet krux, var är kurvan?

Istället för att skämma ut sig med dessa typer av "bevis" är det väl bara att säga som det är: Mina auktoriteter har sagt jorden är en glob och jag tror på dem"

"Stämmer med verkligheten"

Då var jag klar för denna gång nu kan ni psykiskt sjuka stalkers sätta igång med gaslighting, fulciteringar etc. Jag bryr mig inte ett dyft om er medan ni bryr er massivt om mig.

Vilka direktflyg hittar du mellan Rio de Janeiro / São Paulo till Oceanien?

Dock så finns direktlinjen Santiago - Auckland.
https://www.flightradar24.com/LAN801/3b94b928
Rutten kanske är intressant?

Santiago har direktflyg till Sydney också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in