2025-08-03, 12:44
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
De värdelösa "bevisen" i form av kartor, WGS84 och nån annan hittar har ju som bekant nyligen pulveriserats av mig. Det är en sak att spamma antaganden och felslut om dessa vilket ständigt görs här det är något annat att kontrollera det hela i verkligheten som professionella seglaren Hervé Riboni gjort. Han förstod att globen ej stämde pga detta. Mycket intressant information i videon bland annat ändrades hastigheterna på båtarna i Americas cup race.

https://x.com/SheepDogLegend/status/1761811985702724029?t=7wAEA9kzU3So8aOBe191rw&s=19

"Det bästa bevis vi har"
Visa den karta som duger till att navigera efter på den platta jorden.
Citera
2025-08-03, 13:00
Avslutad
Finns mer om man söker på Hervé Riboni på Youtube, lyckades faktiskt hittar några relativt enkelt. Verkar som att den massiva censuren släppt något då man ej hittade något alls för ett år sedan ca.

Bara för globskallarna att förkovra sig i Ribonis intressanta fynd och sedan erkänna att man haft fel, borde inte vara så svårt!
Citera
2025-08-03, 13:27
Medlem
Citat:
De värdelösa "bevisen" i form av kartor, WGS84 och nån annan hittar har ju som bekant nyligen pulveriserats av mig.

Pulveriserats? Det måste jag ha missat.

Hur förklarar du det faktum att WGS84 överstämmer med verkligheten? Dagligen görs väl typ en miljon resor med hjälp av GPS och WGS84 och det funkar varje gång.

Citat:
Bara för globskallarna att förkovra sig i Ribonis intressanta fynd och sedan erkänna att man haft fel, borde inte vara så svårt!

Har han lyckats göra en världskarta? Eller seglar han mest omkring på chans?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-03 kl. 13:32.
Citera
2025-08-03, 13:29
Medlem
Citat:
De värdelösa "bevisen" i form av kartor, WGS84 och nån annan hittar har ju som bekant nyligen pulveriserats av mig. Det är en sak att spamma antaganden och felslut om dessa vilket ständigt görs här det är något annat att kontrollera det hela i verkligheten som professionella seglaren Hervé Riboni gjort. Han förstod att globen ej stämde pga detta. Mycket intressant information i videon bland annat ändrades hastigheterna på båtarna i Americas cup race.

https://x.com/SheepDogLegend/status/1761811985702724029?t=7wAEA9kzU3So8aOBe191rw&s=19

"Det bästa bevis vi har"
Intressant. Lite konstigt att av de flera hundra som har deltagit i loppet runt Antarktis har bara en upptäckt att jorden är platt. Du är inte den enda som har hittat honom heller. Titta bara här:

https://www.reddit.com/r/flatearth/comments/1bsu3i1/the_name_of_the_race_is_likely_misspelled_on/

När du väl har börjat förväntar jag mig att du har något liknande från piloter som flyger reguljärflyg mellan kontinenterna söder om ekvatorn.
Citera
2025-08-03, 15:20
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

"Det bästa bevis vi har"

Hur funkar det på en platt jord att det är natt och dag samtidigt på olika platser?

🤔
Citera
2025-08-03, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag omformulerar min fråga:
Varför ska det enligt dig vara lätt att förklara fenomen vi observerar idag som bevis för att vi bor på en sfärisk jord, när vi ska försöka förklara dem under ett scenario där jorden istället är platt? Varför ska det vara en enkel sak att göra? Hur resonerar du när du kommer fram till den slutsatsen?

Därför att fakta ger att jorden är rund. Vore den platta skulle tex solen observeras helt annorlunda.

Det är ni liver i en alternativ verklighet, alltså är det ni som har bevisbördan och det vore som sagt väldigt enkelt att triangulera var solen är exakt någonstans, det behövs 3 plattjordare med varsin telefon och en vinkelmäare, och sen hade ni haft era bevis

Av någon anledning har ingen plattskalle gjort det. För gör man det kommer mätvärden att visa på en rund jord.

Vinklarna på paraboler på olika breddgrader visar ju också med all önskvärd tydlighet att jorden är rund och inte platt (förutom då hur satelliter ens skulle fungera på den platta accelererande jorden ...
Citera
2025-08-03, 19:49
Medlem
Citat:
... Bara för globskallarna att förkovra sig i Ribonis intressanta fynd och sedan erkänna att man haft fel, borde inte vara så svårt!

Har han några teorier om södra korset och att stjärnhimlen roterar medurs på södra halvklotet? Eller polstjärnans position över horisonten? Kanske han har någon kul tes om solen och hur den funkar på FE? Han kanske till och med har en uppfattning om hur stor jorden är och vad som ligger vart? Gravitation? Solförmörkelse?

Jag har faktiskt sök men snubben verkar ju inte kunna förklara ett skit. Han kan ju liksom inte ens förklara hur han navigerar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-03 kl. 19:52.
Citera
2025-08-04, 16:09
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Observationer av himlakroppar och den heliocentriska modell som följer av dessa sedan hundratals år är givetvis falsifierbara, oavsett hur många gånger du hävdar motsatsen. Ett ypperligt sätt att falsifiera observationerna och modellen är att slå fast att förutsägelser från modellen är fel. Såvitt känt har FE-troende som du aldrig lyckats med det.

Åter till den fråga som du försöker, utan framgång, att ducka. Den astronomiska heliocentriska modell som varit i bruk i snart 500 år kan idag t.ex. förutsäga solförmörkelser på minuten och milen när, många år i förväg. Hur är det möjligt enligt dig då du hävdar att modellen är helt fel?

Ännu mer konkret:
Sagda astronomiska modell förutsäger en total solförmörkelse över Reykjavik den 12/8 2026 kl 17:48:15 lokal tid
https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fen.m.wikipedia.org%2Fwik i%2FSolar_eclipse_of_August_12%2C_2026
Kommer den att inträffa enligt dig?
- Om ja, hur kan ” glob-tomtarna” förutsäga den ner på minuten och sekunden?
- Finns det någon alternativ FE-modell som kan förusäga denna, eller någon, solförmörkelse?

Det är inte bara Herge som fascinerats av solförmörkelser
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Solens_tempel_(seriealbum)
De har i alla tider varit centrala för människans förståelse för hur världen fungerar. Det faktum att 500+ år av observationer och den därpå följande heliocentriska modellen gör att man kan förutsäga exakt när månen kommer att korsa solens bana på himlavalvet, samt exakt var skuggan hamnar på jorden, är givetvis ett otroligt starkt bevis på att modellen stämmer.
Jag bumpar mitt eget inlägg med anledning av att det om nästan precis ett år förutsägs ske en total solförmörkelse över Reykjavik. Denna förutsägelse är baserad på en modell med sfäriska planeter och månar i banor runt solen och varandra.

Frågan till de FE-troende är då:

- Kommer solförmörkelsen 2026-08-12 över Reykjavik att inträffa?
- Om ja, hur kan en heliocentrisk modell med sfäriska himlakroppar förutsäga den ner på minuten och sekunden?
- Finns det någon alternativ FE-modell som kan förusäga denna, eller någon, solförmörkelse?
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-08-05 kl. 01:06.
Citera
2025-08-04, 22:41
Medlem
Citat:
Finns mer om man söker på Hervé Riboni på Youtube, lyckades faktiskt hittar några relativt enkelt. Verkar som att den massiva censuren släppt något då man ej hittade något alls för ett år sedan ca.

Visa då plattjordskartan för alla som väntar, eller lämna den för evigt!
Citera
2025-08-05, 14:44
Avslutad
Vill man sparka mer på det som ligger i form av de pinsamma reafikationsfel som presenteras som "bevis" här så har jag en del tips nedan.

Felsluten jag talar om:
"Jag tror kartor stämmer med verkligheten och jag tror det finns empiri som stödjer detta"
"Jag tror WGS84 stämmer med verkligheten"
"GPS är globigt tror jag"

Har säkert glömt nån korkad skit som i desperation har presenterats här.

Tips på fördjupning:
- Sök på "maps lie" på Youtube mkt intressant där inte allt nödvändigtvis relaterat till det faktum att jorden är platt.
- Tracka båtar med hjälp av t ex Vesselfinder och se att det inte stämmer alls nord vs syd
- Analema runt ekvatorn
- Ping-tider och undervattenskablar
- Extrema pris- och tidsskillnader för export Melbourne -> Santiago kontra Melbourne -> Kuala Lumpur exempelvis trots likande avstånd med öar i vägen på den felaktiga globen.
- Mer av Hevre Riboni t ex hans fynd rörande kompassen.

Vill tillägga att säger man "förnekar du att avstånden stämmer" så är detta bara ytterligare ett *trumvirvel* felslut: Burden of proof reversal fallacy. Jag ska inte motbevisa dessa efterblivna argument det är globskallen som ska bevisa. Lycka till med det säger jag bara! Bevisa avståndet i verkligheten mellan punkt A och B inte på reafikationsfelet "karta" eller den icke existerande "globmodellen".
När detta är gjort, vilket aldrig kommer ske, så återstår det bara ett litet krux, var är kurvan?

Svaret på detta kommer naturligtvis bli: Santiago då...
Flygning Santiago är, föga förvånande, ytterligare felslut i form av bland annat ett cirkelargument. Globskallen startar med premissen Jorden är en glob för auktoriteter sagt det -> "flygningen fungerar på glob" -> därför är jorden en glob. Solklar begging the question eller cirkelargument. I tillägg är det massiv cherry-picking, var är t ex flygningarna från det mer högbefolkade Rio/Sao Paolo -> Ocenaien? Dessa hade flugit över Antarktis om jorden var en glob.

Istället för att skämma ut sig med dessa typer av "bevis" är det väl bara att säga som det är: Mina auktoriteter har sagt jorden är en glob och jag tror på dem"

"Stämmer med verkligheten"

Då var jag klar för denna gång nu kan ni psykiskt sjuka stalkers sätta igång med gaslighting, fulciteringar etc. Jag bryr mig inte ett dyft om er medan ni bryr er massivt om mig.
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-08-05 kl. 15:32.
Citera
2025-08-05, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
För om man kommer fram till att den kraften, motsvarar precis föremålets vikt när det ställs på en våg. Måste inte det, i så fall, göra att alla teorier om "dragningskraft" blir rätt onödiga?
Ja, teorierna för dragningskraft blir onödiga om man orkar böka med relativitetsteorin istället. Men den är otroligt mycket jobbigare att använda för vardagligt bruk.

Oavsett så är en rund jord helt förenlig med en accelererande jordyta vad du än tror.
Citera
2025-08-05, 15:09
Medlem
Citat:
Vill man sparka mer på det som ligger i form av de pinsamma reafikationsfel som presenteras som "bevis" här så har jag en del tips nedan.

Felsluten jag talar om:
"Jag tror kartor stämmer med verkligheten och jag tror det finns empiri som stödjer detta"
"Jag tror WGS84 stämmer med verkligheten"
"GPS är globigt tror jag"

Tips på fördjupning:
- Sök på "maps lie" på Youtube mkt intressant där inte allt nödvändigtvis relaterat till det faktum att jorden är platt.
- Tracka båtar med hjälp av t ex Vesselfinder och se att det inte stämmer alls nord vs syd
- Analema runt ekvatorn
- Ping-tider och undervattenskablar
- Extrema pris- och tidsskillnader för export Melbourne -> Santiago kontra Melbourne -> Kuala Lumpur exempelvis trots likande avstånd med öar i vägen på den felaktiga globen.
- Mer av Hevre Riboni t ex hans fynd rörande kompassen.

Vill tillägga att säger man "förnekar du att avstånden stämmer" så är detta bara ytterligare ett *trumvirvel* felslut: Burden of proof reversal fallacy. Jag ska inte motbevisa dessa efterblivna argument det är globskallen som ska bevisa. Lycka till med det säger jag bara! Bevisa avståndet i verkligheten mellan punkt A och B inte på reafikationsfelet "karta" eller den icke existerande "globmodellen".
När detta är gjort, vilket aldrig kommer ske, så återstår det bara ett litet krux, var är kurvan?

Svaret på detta kommer naturligtvis bli: Santiago då...
Flygning Santiago är, föga förvånande, ytterligare felslut i form av bland annat ett cirkelargument. Globskallen startar med premissen Jorden är en glob för auktoriteter sagt det -> "flygningen fungerar på glob" -> därför är jorden en glob. Solklar begging the question eller cirkelargument. I tillägg är det massiv cherry-picking, var är t ex flygningarna från det mer högbefolkade Rio/Sao Paolo -> Ocenaien? Dessa hade flugit över Antarktis om jorden var en glob.

Istället för att skämma ut sig med dessa typer av "bevis" är det väl bara att säga som det är: Mina auktoriteter har sagt jorden är en glob och jag tror på dem"

"Stämmer med verkligheten"

Då var jag klar för denna gång nu kan ni psykiskt sjuka stalkers sätta igång med gaslighting, fulciteringar etc. Jag bryr mig inte ett dyft om er medan ni bryr er massivt om mig.
Så mycket svammel. Flygsträckan Santiago till Sydney går över vatten hela tiden, varför gör den det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in