2025-08-05, 10:54
Medlem
Äggula innehåller mer protein än äggvita.

Detta påstående är faktiskt helt sant.

Detta får mig att tänka på alla de inom just träning som får lära sig att man ska kasta äggula.

Vad tycker ni om alla konstiga myter inom träningsvärlden? Proteinmyten angående pulver är en grej som jag brinner för då jag köpte det under så många år och känner mig rätt blåst. Mitt egna fel men det är lätt att äta något för att någon annan säger det. Eller vad tycker ni?
Citera
2025-08-05, 10:57
Medlem
StonedMonkeys avatar
Berätta mer om myten om proteinpulver?
Citera
2025-08-05, 11:01
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks

Detta får mig att tänka på alla de inom just träning som får lära sig att man ska kasta äggula.

Vad tycker ni om alla konstiga myter inom träningsvärlden? Proteinmyten angående pulver är en grej som jag brinner för då jag köpte det under så många år och känner mig rätt blåst. Mitt egna fel men det är lätt att äta något för att någon annan säger det. Eller vad tycker ni?
Äggvita innehåller mer protein per kalorimängd i jämförelse med äggula.
Citera
2025-08-05, 11:01
Medlem
Citat:

Det är tvärtom. Äggvita = 4gr, äggula = 3g protein.
Citera
2025-08-05, 11:10
Medlem
Tidvinds avatar
Äggvitan innehåller mer protein, men det finns studier som tyder på att fetterna och näringsämnena i äggulan förbättrar kroppens upptag av proteinet.
Citera
2025-08-05, 11:11
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det är tvärtom. Äggvita = 4gr, äggula = 3g protein.
Båda är sanna, beroende på perspektiv. Äggulan innehåller mer protein, relativt sett, alltså per 100 gram. Men äggvitan i ett ägg innehåller mer protein, eftersom fördelningen inte är 50/50 av äggula respektive äggvita. Det finns mer äggvita i absoluta tal. Obeaktat vad de annars innehåller, jag går inte in på kalorier.
Citera
2025-08-05, 11:12
Medlem
vojnes avatar
Ja, 100 gr äggula innehåller mer protein än 100 gr äggvita, men betydligt ännu mer kalorier (pga fett).
https://matkalkyl.se/se-aggulakonventionellt.php
https://matkalkyl.se/se-aggvita.php
Citera
2025-08-05, 11:14
Avstängd
Citat:

Äggulan innehåller också fett vilket många vill undvika. Men det är ju som du kanske menar en myt att man måste undvika fett. Naturligt fett från t.ex. ägg är bland det nyttigaste man kan äta. Dock! Det är ju många kalorier i fett. Därför vill många dra ner på fett inkl äggulor. Men ett tips där är att göra omelett eller äggröra med två gulor och 4-5 äggvitor. Mycket godare och ett bra val av fett i måttlig mängd.

Proteinpulver är oftast en skitprodukt som innehåller snabba kolhydrater. Ägg innehåller 0,5% kolhydrater. Resten är naturligt protein och fett. Och en lång lista av vitaminer och annat nyttigt.
Citera
2025-08-05, 11:22
Medlem
Har inget med någon myt att göra? Bara mängden kalorier kontra protein.
Senast redigerad av Bikepts 2025-08-05 kl. 11:41.
Citera
2025-08-05, 11:39
Medlem
Blaskas avatar
Vad finns det för myt kring proteinpulver?
Citera
2025-08-05, 11:51
Medlem
Eromars avatar
Citat:

Syftar du till whey? Hur det mest kom på att tjäna pengar på rester ifrån osttillverkningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Och vad vill du ha sagt med detta?
kolesterol är byggstenen för syntesen av steroidhormoner, inklusive testosteron.
Citera
2025-08-05, 11:54
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eromar
Och vad vill du ha sagt med detta?
Att äggvita med x mängd protein innehåller mindre kalorier än äggula med x mängd protein.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in