2025-08-04, 21:53
Medlem
UoooooUs avatar
Ser inga direkta bromsmärken efter bussen, brukar ju bli rejält med gummi på asfalten om man tvärnitar, speciellt efter en buss.
Plus att förarplatsen inte är så pass skadad att det kan förklara att han dödde.

Så hjärtinfarkt, och sen har han försökt styra åt sidan.
Citera
2025-08-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Att olycka hände i Trelleborg innebär inte att den utgått därifrån eller att chauffören bor där. Det var en regionbuss och utgår nog ifrån företagets depå i Burlöv (utanför Malmö).

Det finns en depå i Trelleborg också, Sjöviksvägen.
Citera
2025-08-04, 22:05
Avslutad
Jösses vilken sopa.. Mycket tragiskt!

Rip!
Citera
2025-08-04, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronAfTrosa
Ganska säker på att det var en olycka men olyckan uppstod säker pga av en blatte som körde bussen och skrev med brorsor på telefonen samtidigt.

Det borde finnas mobillås.... dvs att mobiltelefonen ska vara inlåst under färd.

Tippar på vårdslöshet, hög hastighet, mobilsurfande, självmord? alt sjukdom.
Citera
2025-08-04, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Det borde finnas mobillås.... dvs att mobiltelefonen ska vara inlåst under färd.

Skippa det andra förutom sjukdom. Du känner inte till någonting om trafik.
Citera
2025-08-04, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Varför?
Spara pengar? Längre arbetsgivaravgift för de som fyllt 65 och ingen inbetalning till tjänstepensionen.
Citera
2025-08-04, 23:05
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananmamman
Han fick hjärtstopp enl den info jag fått av personal på plats. Och nu har dom gått ut med att han avlidit.

Det var trist. Må han vila i frid.
Citera
2025-08-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76

Du har inte läst i tråden, utan bara kastar ur dig allehanda gissningar?!
Citera
2025-08-04, 23:16
Medlem
Sorgligt.

Ingen hög hastighet om man ser på bilderna. Räcker med 10 km/h för att uppnå dessa skador. BYD elbussar har dessutom regenerativ bromsning när man släpper gaspedalen för att ladda batteriet, så hög hastighet inte troligt..
Citera
2025-08-04, 23:34
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fc2
Garanterat sjukdomsfall med tanke på sträckan från skador på bilar, träd etc till stopp

Kör själv lastbil och min systers man kör buss/sitter som transportledare i Skåne... Busschaufför är mycket stress + sommarvärme som kan förvärra diverse sjukdomsfall.
Ex för ca 15 år sen hade min systers man en chaufför som ringde in och sa han var sjuk och skulle inte köra längre än till ändhållplatsen, väl dör möter min systers man han och nu chaufför och min systers man börjar köra han mot sjukhus dör han trillar ihop och dör pga hjärtinfarkt... Jag är ingen expert men vet vad stress i trafiken kan köra + sommarvärme

Har inte dagens bussar bra AC för chaufförerna?? Svårt att se den svenska sommarvärmen som ett problem, och i det här fallet var det 20c kl 14
Citera
2025-08-04, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itazon
Jag har inte sett någon bild på bussen, men det ser ut som att bilarna har fått sig en rejäl törn. Så gånghastighet var det nog inte i alla fall.

https://www.svtstatic.se/image-news/992/wide/0.5/0.5/6521682df1d43cc6d969e2e1a8fb75625f4623bfe00ed31d1e 53f7898660cd2e
en buss väger 10t
Citera
2025-08-05, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Bussförare blir i genomsnitt bara äldre och äldre, det fylls inte på underifrån med yngre förmågor och de som redan är i pensionsåldern fortsätter att köra.

Det råder stor brist på bussförare så många äldre fortsätter att köra långt upp i åldrarna och jag tycker det är ett trafiksäkerhetsproblem som bara blir värre och värre.

En buss på närmare 20 ton som kommer farande ställer till stor skada om något inkapaciterar föraren.

Som bussförare är erfarenhet oerhört viktigt men någonstans måste någon till slut säga stopp för förarjobbet när åldern blir för hög, vafan skall vi låta folk köra tills de dör bakom ratten?

Något behöver göras politiskt för att låta yngre skola sig till bussförare, facket ligger långt efter med sina avtal jämfört med lastbilssidan så det behövs andra stimilu för att locka folk att köra buss då lönen inte är särskilt hög (30000/mån).

Problemet med hög ålder kommer drastiskt att öka kommande tio åren vad gäller bussförare, så vad säger panelen, skall folk få köra tills de dör bakom ratten?

Fast min erfarenhet från att ha rest mycket på regionbussar i mellansverige är att chaufförerna nästan undantagslös är unga män med ursprung i Menaområdet, ofta somalier. Att åka med en äldre svensk man som chaufför händer kanske endast två-tre gånger per år. Och de gångerna minns man för då slapp man scrollande chaufför som kör som en galning eller chaufför som kör arabmusik på högsta volym. Verkligen trist att det blir allt sällsyntare med en svensk chaufför just av de orsakerna.

Väldigt tragiskt denna olycka, vem han än var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in