2025-08-04, 19:58
Medlem
Abwehrs avatar
Tror han dog medans han körde, aortan eller hjärtat, poff så är det godnatt med foten på gasen tills det tar stopp.
Citera
2025-08-04, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Det förstår jag inte. Då borde bussen inte haft den vinkeln, när han till slut stannade, dessutom borde ju trädet och trafikljuset vid Trelleborg C ha stoppat bussen.
Mycket osannolikt att ett trafikljus stoppar en genomsnittlig okontrollerad buss.
Citera
2025-08-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananmamman
Kan även vara så att han var nyanställd. Dom har dom senaste åren sagt upp yngre personal och sen ersatt med äldre, i flera fall över 65 år.
Varför?
Citera
2025-08-04, 20:20
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thraelaburgh
Fronten på bussen var ju borta, under vindrutan. Sista frågan förtjänar inte svar och hör inte hemma i en seriös diskurs.

Det som är borta är en tunn plastkåpa.
Citera
2025-08-04, 20:48
Medlem
Citat:
Kan även vara så att han var nyanställd. Dom har dom senaste åren sagt upp yngre personal och sen ersatt med äldre, i flera fall över 65 år.

Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Varför?

Kan bero på att när du uppnått normal pensionsålder (67 för tillfället) så blir arbetsgivaravgiften klart lägre.
Citera
2025-08-04, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Hade det varit Malmö - Landskrona så hade jag varit på din sida.

Trelleborg/Ystad, not so much
Att olycka hände i Trelleborg innebär inte att den utgått därifrån eller att chauffören bor där. Det var en regionbuss och utgår nog ifrån företagets depå i Burlöv (utanför Malmö).
Citera
2025-08-04, 21:02
Medlem
Garanterat sjukdomsfall med tanke på sträckan från skador på bilar, träd etc till stopp

Kör själv lastbil och min systers man kör buss/sitter som transportledare i Skåne... Busschaufför är mycket stress + sommarvärme som kan förvärra diverse sjukdomsfall.
Ex för ca 15 år sen hade min systers man en chaufför som ringde in och sa han var sjuk och skulle inte köra längre än till ändhållplatsen, väl dör möter min systers man han och nu chaufför och min systers man börjar köra han mot sjukhus dör han trillar ihop och dör pga hjärtinfarkt... Jag är ingen expert men vet vad stress i trafiken kan köra + sommarvärme
Citera
2025-08-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ja, det tycker man. Men personal har han haft hög fart så har väl bussen bara kört vidare. Och sen vid parkeringen så har han kanske kört på bilarna och busen gått åt vänster. Men det kommer nog vittnen berätta.
Tar tid för ett tungt fordon att stanna...
Citera
2025-08-04, 21:03
Medlem
goofers avatar
Bussförare blir i genomsnitt bara äldre och äldre, det fylls inte på underifrån med yngre förmågor och de som redan är i pensionsåldern fortsätter att köra.

Det råder stor brist på bussförare så många äldre fortsätter att köra långt upp i åldrarna och jag tycker det är ett trafiksäkerhetsproblem som bara blir värre och värre.

En buss på närmare 20 ton som kommer farande ställer till stor skada om något inkapaciterar föraren.

Som bussförare är erfarenhet oerhört viktigt men någonstans måste någon till slut säga stopp för förarjobbet när åldern blir för hög, vafan skall vi låta folk köra tills de dör bakom ratten?

Något behöver göras politiskt för att låta yngre skola sig till bussförare, facket ligger långt efter med sina avtal jämfört med lastbilssidan så det behövs andra stimilu för att locka folk att köra buss då lönen inte är särskilt hög (30000/mån).

Problemet med hög ålder kommer drastiskt att öka kommande tio åren vad gäller bussförare, så vad säger panelen, skall folk få köra tills de dör bakom ratten?
Citera
2025-08-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abwehr
Tror han dog medans han körde, aortan eller hjärtat, poff så är det godnatt med foten på gasen tills det tar stopp.
Precis min tanke med... Min systers man kör buss och varit med om chaufför som fått hjärtinfarkt
Citera
2025-08-04, 21:20
Medlem
Jag är själv kritisk som fan till invandringspolitiken, men blir SJUKT less på att folk här direkt skriker “invandrare på mobilen” när bussen krockar. Har ni fakta? Nej.

Vill ni framstå som idioter? För det är exakt vad som händer. Skärp er.
Citera
2025-08-04, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Jag är själv kritisk som fan till invandringspolitiken, men blir SJUKT less på att folk här direkt skriker “invandrare på mobilen” när bussen krockar. Har ni fakta? Nej.

Vill ni framstå som idioter? För det är exakt vad som händer. Skärp er.

Busschauffören är avliden nu.. 😭😭😭
Tragiskt sjukdomsfall enligt mig. Hur kunde chauffören hjälpa att han blev sjuk!?

Hoppas bara att andra inblandade klarar sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in