2025-08-03, 01:03
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tycker att det är en merit som gör att han är lämplig att driva företag. vilket frågan gällde?

Uppenbarligen är jag inte ensam om det, Peter Carlsson har väl lyckats dra in över 100 miljoner till sitt nya AI-bolag Aris Machina.
"Pengaregn över Peter Carlsson" skrev dagens industri, så verkar vara många som vill vara med på hans nästa bolag.
Senast redigerad av doncroce 2025-08-03 kl. 01:08.
Citera
2025-08-03, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Uppenbarligen är jag inte ensam om det, Peter Carlsson har väl lyckats dra in över 100 miljoner till sitt nya AI-bolag Aris Machina.
"Pengaregn över Peter Carlsson" skrev dagens industri, så verkar vara många som vill vara med på hans nästa bolag.

Månne var den satsningen ska ske? AI kräver tillgång till mycket stora elmängder och det senaste jag läste var att NO4, specifikt Narvik, skulle vara aktuellt som ort för en större satsning.
Dock var inte P.C med i det sammanhanget som jag förstod det.
Citera
2025-08-03, 02:03
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Månne var den satsningen ska ske? AI kräver tillgång till mycket stora elmängder och det senaste jag läste var att NO4, specifikt Narvik, skulle vara aktuellt som ort för en större satsning.
Dock var inte P.C med i det sammanhanget som jag förstod det.

Varför inte låta olika kommuner och regioner anmäla sitt intresse för att delta i en urvalsprocess, där dom sen kan spelas ut mot varandra gällande mest attraktiva villkor, i jakten på den nya åtråvärda etableringen av Peter Carlsson?
Senast redigerad av doncroce 2025-08-03 kl. 02:13.
Citera
2025-08-03, 02:17
Medlem
Citat:
Varför inte låta olika kommuner och regioner anmäla sitt intresse för att delta i en urvalsprocess, där dom sen kan spelas ut mot varandra gällande mest attraktiva villkor, i jakten på den nya åtråvärda etableringen av Peter Carlsson?

Det är väl det som sker i praktiken och inte bara med P.C?
Citera
2025-08-03, 12:14
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

I min värld handlar företagande om att skapa en verksamhet som lever genom att producera något som kunderna är beredda att betala mer för än det kostar att sätta det till försäljning. Det vill säga att skapa en verksamhet som ger resultat och skapar samhällsnytta. Att ta emot bidrag innan något skett kvalificerar inte för det. Northvolt är ett lysande exempel på det senare. Hur någon kan ha förtroende för Peter Carlsson är obegripligt. Han har i mina ögon förefallit vara ett korkat får, men tyvärr finns det väl tillräckligt många likadana som förfogar över ett kapital de inte klarar att förvalta på ett förnuftigt sätt.

Icke desto mindre så har Peter Carlsson inte lyckats med något som han påstod skulle ske.
Citera
2025-08-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I min värld handlar företagande om att skapa en verksamhet som lever genom att producera något som kunderna är beredda att betala mer för än det kostar att sätta det till försäljning. Det vill säga att skapa en verksamhet som ger resultat och skapar samhällsnytta. Att ta emot bidrag innan något skett kvalificerar inte för det. Northvolt är ett lysande exempel på det senare. Hur någon kan ha förtroende för Peter Carlsson är obegripligt. Han har i mina ögon förefallit vara ett korkat får, men tyvärr finns det väl tillräckligt många likadana som förfogar över ett kapital de inte klarar att förvalta på ett förnuftigt sätt.

Icke desto mindre så har Peter Carlsson inte lyckats med något som han påstod skulle ske.

Företagande handlar ju om att tjäna pengar, allt annat är flum.

Nu tjänar ju nästan alla företagare pengar genom att driva framgångsrika företag som gynnar samhället genom att sälja en prisvärd produkt eller tjänst.

Det som gör Peter Carlsson beundransvärd är att han lyckades tjäna enorma pengar utan att varken ha en prisvärd tjänst eller produkt. Det är få som lyckas med det.
Citera
2025-08-04, 10:26
Medlem
Mot avgrunden – Boken om Northvoltkraschen

https://ledarsidorna.se/mot-avgrunden-boken-om-northvoltkraschen/

Citat:
Northvolts konkurs tidigare i år var en av de största i Europa sedan 1930-talet. Företaget växte snabbt men kollapsade på grund av stora finansiella förluster, produktionsproblem och överexpansion. Dess korta, men dramatiska, resa beskrivs i “Northvoltkraschen” av Christian Sandström. En bok som får läsaren att ligga sömlös i lika delar läsglädje över boken som ilska och frustration över bolagets ägare och ett entreprenörskap som aldrig kände eller tog något ansvar.

Konkursen lämnade efter sig ekonomiska svårigheter för anställda och leverantörer. Northvolt är en del av en “grön bubbla” menar Sandström där politisk konsensus och brist på kritik förvärrade situationen.
Citera
2025-08-04, 11:25
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hasse63
Företagande handlar ju om att tjäna pengar, allt annat är flum.

Nu tjänar ju nästan alla företagare pengar genom att driva framgångsrika företag som gynnar samhället genom att sälja en prisvärd produkt eller tjänst.

Det som gör Peter Carlsson beundransvärd är att han lyckades tjäna enorma pengar utan att varken ha en prisvärd tjänst eller produkt. Det är få som lyckas med det.

Ekonomisk brottslighet och bidragsfusk har många hållit på med. Inte tycker jag att det är särskilt hedervärt. Peter Carlsson och Barack Obama är dock två tydliga exempel på hur korkade människor i grupp är. De fick utnämningar på vad de förväntades göra, men gjorde det aldrig.
Citera
2025-08-04, 11:35
Bannlyst
Så du menar att bara för att nån får pengar kastat på sig så är man automatiskt lämplig som vd eller vad

Citat:
Citera
2025-08-04, 16:04
Medlem
Lite nytt idag även om inga dimmor har skingrats.

Citat:
Har du någon uppfattning om hur tidsplanen ser ut?

– Det har jag, men den kommer jag att kommunicera först när jag vet mer.
.
.
Hur många, eller vilka, aktörer som lagt bud på verksamheten vill han fortsatt inte säga, men han menar att de är i “en intensiv försäljningsprocess”.
.
.
På frågan om hur länge konkursboet har råd att underhålla fabriken i väntan på en ny ägare svarar han att det är flera faktorer som spelar in, inte minst vilken support de kan få från berörda fordringsägare.

– Vi gör vad vi kan för att det ska bli ett så bra utfall som möjligt, säger han.

https://www.norran.se/nyheter/skelleftea/artikel/forvaltaren-om-fabriken-i-skelleftea-ett-kansligt-lage/jp2zg97r
Citera
2025-08-04, 20:46
Medlem
Ringhals3s avatar
TT
"Publicerad 2025-07-18

– Vi arbetar för att få ett bindande avtal på plats. Det är huvudspåret. Med någon så fort som möjligt, säger han till Ekot.

Han beskriver förhandlingarna som komplexa."

Dendär Kubu kan mycket väl vara ett stolpskott.
Är det inte märkligt tyst om affären, tänk om det blir pannkaka denhär gången också precis som med Saab.
Citera
2025-08-05, 10:16
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doxxamiginte
Så du menar att bara för att nån får pengar kastat på sig så är man automatiskt lämplig som vd eller vad

Det är väl ända en ganska bra egenskap som VD att få näringslivet och företag att kasta pengar på en?
Sen tycker jag personligen han borde åtalas, men min personliga åsikt är väl helt irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in