2025-08-04, 20:09
Medlem
Traveller7s avatar
Kommunismen avvecklas. Eller utvecklas? Säg hej till odjuret.
2025-08-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
För ungefär 5 år sedan och strax innan det kunde man enkelt hitta tågbiljetter för sträckan Stockholm - Göteborg för 300 kr eller strax över det. Jag åker sällan tåg längre men när jag av en slump gick in och kollade tågpriserna för samma sträcka idag så tappade jag hakan. 600-900 kr verkar vara standard numera att betala för den resan. Går i princip inte att hitta billigare om man inte vill vara framme sent på kvällen eller åka regionaltåg med en rejäl omväg. Varför har tåg blivit dyrt i Sverige? Bussar tycker jag fortfarande har liknande priser som förr.
Det har också blivit odrägligt dyrt för barn.
2025-08-04, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Tillgång och efterfrågan, Stor efterfrågan får priserna att gå upp. Inget konstigt med det.

Vad är "övervinst" och varför ska tågoperatörernas vinster gå till underhåll? Underhållet ligger på Trafikverket som sköter detta med hjälp av skattepengar och banavgifter.
Håller med dej fullständigt. Det är märkligt vad många är dåligt insatta i hur det avreglerade samhället fungerar. Gäller inte bara rälstraftiken utan även avskaffade monopol.
2025-08-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Varför åker man tåg?
Det finns ju bilvägar till de flesta destinationer och då kan man bestämma när man vill åka helt själv.

Kan även göra avstickare för att äta något gott eller kika på något sevärt.
Hade det varit ekonomiskt fördelaktigt med tåg hade jag valt det men elbil utan vägskatt och andra avgifter gör tåget överflödigt....
vad gulligt naivt att du tror du åker billigare i en elbil, har du hört talas om väderminskning!
2025-08-04, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
För ungefär 5 år sedan och strax innan det kunde man enkelt hitta tågbiljetter för sträckan Stockholm - Göteborg för 300 kr eller strax över det. Jag åker sällan tåg längre men när jag av en slump gick in och kollade tågpriserna för samma sträcka idag så tappade jag hakan. 600-900 kr verkar vara standard numera att betala för den resan. Går i princip inte att hitta billigare om man inte vill vara framme sent på kvällen eller åka regionaltåg med en rejäl omväg. Varför har tåg blivit dyrt i Sverige? Bussar tycker jag fortfarande har liknande priser som förr.
Jag tycker att det är prisvärt.
2025-08-04, 20:57
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Jag tycker att det är prisvärt.

Så att betala lika mycket från Stockholm till Göteborg som från Stockholm till London är prisvärt?
2025-08-04, 21:23
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Varför åker man tåg?
Det finns ju bilvägar till de flesta destinationer och då kan man bestämma när man vill åka helt själv.
Jag hatar att köra bil. Det är så mycket bekvämare att åka tåg. Kollektivtrafik fungerar bra i landet och dessutom slipper man betala alla jävla parkeringsavgifter för bilen.
Citat:
Ursprungligen postat av Unhinge-Maternal
Om man vill åka tåg billigare så bli medlem på SJ Prio...
Priset på biljetten blir inte billigare för det.
2025-08-04, 21:31
Avstängd
Det handlar om spårkapaciteten. Operatörerna vill köra fler tåg, för att få ner priserna. Trafikverket säger nej. På grund av eftersatt underhåll. Se senaste veckornas tågkaos.
2025-08-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Testa söka, hitta för 625 kr Sthlm-Göteborg

Samma pris till Malmö trots det mycket längre resa så verkar inte vara sträckan som avgör priset.

Ja TS skrev att det kostar mellan 600-900, men att man förr kunde åka för 300kr.

Så du bevisar ju bara hans poäng.

Svaret på frågan kan man väl mer eller mindre sammanfatta med ett ord: Girighet.
Senast redigerad av Nudelpaj 2025-08-04 kl. 21:57.
2025-08-04, 22:03
Medlem
Har pendlat mellan Stockholm - Sörmland i 11 år och kan säga att både enkelbiljett men även månadskortet har gått upp nästan 40%. Höjningen har skett varje gång vi har fått högerregering.
Månadskortet för mig kostade 3080 kr och inom två månader vi gick högern så höjdes det till 3380 kr.

Kan bero främst på politiker, speciellt högern inte åker kollektivt eller bryr sig om arbetare för den delen.

Skylla på endast företagen som alltid är och kommer vara giriga stämmer inte. SJ som jag måste åka med ägs 100% av staten.
2025-08-04, 22:40
Moderator
OYs avatar
Kanske kostsamt att ersätta passagerare för förseningar, inställda tåg och väntetid vid haverier, bussar, taxi och hotell, för att få en slant över behöver man då ta rejält betalt?
2025-08-04, 22:44
Medlem
Ja det är helt sjukt. Reser ibland med jobbet så det är inte jag som betalar alltid. Men vill man åka tider som inte är 05 på morgonen eller 23:45 en vardag har det kostat över 2000kr på just Gbg-Stockholm, det är en bra hotellnatt... Och som någon skrev, det är inte så att de kommer i tid heller.

Inte konstigt att folk väljer att ta bilen istället när det är ett billigare och säkrare alternativ.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in