2025-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket

Se der, ja. Takk. Greit å få dette avklart først som sist.

Opplysningene om mobiltelefonen til AE fremkommer forøvrig i episode 4 av TV2-dokumentaren "Forsvinningen på Lørenskog", dvs ca 33 min. ut i episoden "Sporene". Der gjennomgår de dataloggen og bevegelsessensorene i iPhone 5S gjennom rekonstruksjoner av bl.a. fallet.

https://imgur.com/a/5s-m02sXNj
Citera
2025-08-03, 22:12
Medlem
Solviuss avatar
Gjentar det gjerne.

Allerede før kryptorigget som et av flere som har påvirket markedet internajonalt ble avslørt som falskt og blindspor, mente folk flest at TH uansett hadde en finger med i det spillet.

Nærmest 100% nordmenn mente så at TH om ikke direkte skyldig, viste hva som har skjedd.

Tiltalen som på forhånd var lovet å ikke komme fordi den "geniale" kryptoplott planen var "bombesikker" ble så tatt ut fordi ellers ville folk ha forstått dette råtne spillet.

Så startet en prosess hvor TH skulle "etterforskes" UT av tiltalen.

Er saken her en av flere hvor et bestemt mål sett opp mot krypto, et for mange kansje farlig fenomen som feks banker som vi låner penger til dumme som brød og kaller innskudd, som igjen kan finne opp og lave penger ut av tynn luft basert på det vi låner dem og krypto som trussel mot dette skammelige rigget?
Citera
2025-08-03, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Hvis det var ekte kidnappere, så har de timet dårlig, siden Anne ville skille seg, og TH er en voldelig tyrann. Alt pekte mot TH fra første stund, og det var veeldig nært at TH ble satt i varetekt i lange tider, og hvem skulle da betalt de 10 millionene?

Kan det være at "kidnapperne" har vendt seg mot "bestilleren", så er monero betalingen straff/ekstra betaling for ikke å blåse opplegget? Når man først er inne på tankerekken om motiv, og hvem som har fått noe ut av dette
Citera
2025-08-04, 00:03
Medlem
Solviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B7Q7
Kan det være at "kidnapperne" har vendt seg mot "bestilleren", så er monero betalingen straff/ekstra betaling for ikke å blåse opplegget? Når man først er inne på tankerekken om motiv, og hvem som har fått noe ut av dette

I denne saken er ALT mulig. Det geniale er jo å betaler for jobben med politiet som fører ann på tastaturet. Bedre kan det ikke hvitvaskes. At dette var kostbart å rigge med tanke på alle blindspor, skal være sikkert. Folk skal flyes inn for å spille sine roller og mange må kvalitetssikre hvert ledd.

Dette er en stor operasjon som nok kan ha sine internasjonale linker.
Citera
2025-08-04, 08:10
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:

Ikke utenkelig at det i hovedsak er to involverte, og at de har gjensidige pressmidler mot hverandre. Hovedsaken for dem må vel uansett være å ikke bli tatt, fordi det vil ødelegge for dem begge. Det er vel også slik at selv om politiet ikke har klart å skaffe fellende beviser, så er fremdeles mistanken mot den ene av dem veldig sterk, både i politiets og i publikums øyne.
Citera
2025-08-04, 09:05
Medlem
Citat:
Ja, det tenker jeg er eneste mulighet hvis TH er innblandet. At han skulle hatt ideen til kryptorigget, faller på sin egen urimelighet.
Citera
2025-08-04, 09:58
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Tror ikke det er nok med å bare sitte på en kopi av passet til Golf, for passet lå jo til salgs på deep-web på TOR eller hvor det var. Han hadde riktignok bilde av Brøske på sin mobil også. Men det kanskje var for å ha et minne om hva det passet ellers var brukt til. Kanskje, hvem vet. De drev å spanet på en kontainer i lang tid også, uten at det kom noe ut av det.

Så langt vi vet, er det kun besittelsen av passet som kobler PSS til saken. Det at politiet ved en tilfeldighet, gjennom etterforskning av en annen sak, fant passet på PSS sin maskin, taler for dette.

Altså later det ikke til at passet ble funnet hos ham som et resultat av aktiv etterforskning av Lørenskog-saken. Det dukket bare opp.

PSS skal også ha sendt bilde av passet via snapchat til en tredjeperson, som også skal være godt kjent for politiet. Hvis han var delaktig i forsvinningen, aktivt, hvorfor i all verden skulle han gjøre noe slikt? Det er jo veldig avslørende.

PSS er dessuten på frifot, hvis jeg skal tro det som sies. Dersom han beviselig hadde en finger med i spillet, ville de holdt ham fengslet, det er jeg rimelig sikker på.

Nøkkelen til alt ligger nok i Hagen-familien, ikke hos kjente yrkeskriminelle.

Kombinasjonen psykopati og rusmisbruk kan føre til helt vanvittige handlinger. Jeg leste nylig en bok skrevet av en som vokste opp med en voldelig, alkoholisert og manipulerende far. Faren skal ved en anledning ha ropt og skreket til sin mindreårige sønn at han skulle skyte seg. Han hadde tatt med en ladd pistol og låst seg inne på toalettet. Sønnen, som var 11 år gammel, sto utenfor og bønnfalt faren om å ikke gjøre det. Så hørte han skuddet. Da han endelig klarte å få opp døra, satt faren på toalettet med den rykende pistolen i hånda og lo. Han hadde skutt i taket.

Vi vet jo hvordan TH har herjet med familien.
Citera
2025-08-04, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Citat:
Ja, det tenker jeg er eneste mulighet hvis TH er innblandet. At han skulle hatt ideen til kryptorigget, faller på sin egen urimelighet.
Det er den muligheten jeg også har holdt som sannsynlig. Jeg referererer til "de bestilte kidnapperne", da jeg skriver "de andre", i det siterte innlegget mitt nederst.

Men uansett, så tror jeg ikke "kidnapperne" (eller de bestilte gjerningspersonene) visste/vet 100% sikkert hvem "bestilleren" er.

Nå etter mange års etterforskning av TH, tror jeg ikke lenger at det er sannsynlig at TH er "bestilleren". Jeg tror at han ville valgt en enklere måte i tilfelle, særlig siden de ofte var på turer i fjellet, ville det vært bedre muligheter enn å fingere en kidnapping. I tillegg mangler han motiv.
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Citat:
KONTEKSTEN NÅR HAGENFAMILIENS HUSTRU, MOR, BESTEMOR, SVIGERMOR OG SVIGERINNE HAR BLITT KIDNAPPET OG MEST SANNSYNLIG DREPT, OG INGEN ER DØMT I NORSK DOMSTOL:

- 31.10.2018 Motparten har kidnappet/drept AEH. Motparten overvåker familien og følger med på mediedekningen.

- 31.10.2018 Trusselbrev fra motparten:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

- 02.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen fra TH/Politiet. Frivillig eller ufrivillig feilmelding, som manglet "et null", sendt av politiet, mot THs vilje eller frivillig. «Jeg sender monero før om syv dager», dersom TH/Politiet hadde brukt motpartens tabellkode.

- 02.11.2018 Parallelt med det foregående har TH tatt opp lån og kjøpt kryptovaluta. Han er villig og klar til å betale løsepengekravet, men rådes av KGF til å kreve livsbevis. Der er en stor risiko for at AEH blir drept, dersom han betaler vil han ikke ha noe å forhandle med. Han ønsker "å vente ut" motparten og tvinge ham over på en bedre kommunikasjonsplattform.

- 10.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten. Transakjonen er sendt fra kryptovalutabørsen Huobi. Dette kan avsløre hvem motparten er, dersom politiet får informasjon fra børsen.

- 13.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Jeg har problem, trenger mer tid» fra TH/Politiet.

- 30.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 30.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 01.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 01.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (dec0de) fra TH/Politiet . Transakjonen er ikke motpartens tabellkode. TH forsøker å få motparten over på monero kommunikasjonsplattform.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (decode hex in monero to ascii) fra TH/Politiet. Transakjonen er ikke motpartens tabellkode. TH forsøker å få motparten over på monero kommunikasjonsplattform.

- 10.12.2018 Det er ikke mulig for offentligheten å vite om kommunikasjonen med motparten ble flyttet fra bitcoin til Monero.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 14.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (cee face ae) fra TH/Politiet.

- 14.12.2018 Det er ikke mulig for offentligheten å vite om kommunikasjonen med motparten ble flyttet fra bitcoin til Monero.

- 27.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 02.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 02.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 09.01.2019 Saken blir kjent for offentligheten.

- 09.01.2019 Motparten overvåker fortsatt familien og følger med på mediedekningen. Rykter spres om familien i sosiale medier og kan på den måte øke presset på familien/politiet/etterforskningen.

-16.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 27.01.2019 Trusselmail fra motpart nederst i innlegget:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

- 27.01.2019 - 08.06.2019 Eventuell ukjent kommunikasjon med motparten via mail/protonmail.

- 26.06.2019 Politiet endrer hovedhypotese fra kidnapping til drap.

- 08.07.2019 Trusselmail fra motparten:

- 09.07.2019 TH betaler 13,5 millioner for livsbevis

- 17.07.2019 Holden sender mail og ber om at motparten bekrefter betaling for livsbevis.

- 10.10.2019 Tom Hagen sendte en e-post på vegne av familien til motparten; «Snart er det ett år siden Anne-Elisabeth forsvant. Dere har rammet meg hardt, men også mine barn og barnebarn. Dere har vist respekt for Anne-Elisabeth i alt dere har skrevet om henne. Det har vi satt pris på, og det har gitt oss tro og håp om at hun er behandlet ordentlig», skriver Hagen. (Kilde: Abc-nyheter 22. juni 2024).

- 28.04.2020 TH blir pågrepet og satt i varetekt i 10 dager. Eidsivating lagmannsrett mener det ikke finnes skjellig grunn til å mistenke TH.

- 29.05.2020 Kodet bitcoin-transaksjonen «Jeg bekrefter at jeg vil betale» fra TH/Politiet.

- 06.08.2020 Taushetspliktbelagte opplysninger av avhør lekkes til media. Media publiserer opplysningene, opplysningene blir brukt i boken "Lørenskog Mysteriet" og det lages flere TV-serier om saken.
Dessverre har det vært slik helt siden AEH ble bortført/kidnappet og drept, at "andre" har ønsket å utnytte situasjonen Hagenfamilien har befunnet seg i.
I tillegg til media som har tjent penger på saken, så har "de andre", som det referes til i artikkelen nedenfor, benyttet sosiale medier til pengeutpressing og plaging av kidnappingsofferets familie. Helt siden saken ble offentliggjort har rykter om Hagenfamilien blitt spredd i sosiale medier, det ene verre enn det andre. Ryktespredning, eller annen nedverdigende omtale i sosiale medier, har satt Hagenfamilien i en presset situasjon.

I en tidlig fase var mange i kommentarfeltene enig om, at utpressing fra medvirkere var THs største risiko, derfor mente flesteparten at TH måtte ha utført alt selv, hvis han var skyldig.

Nå når siktelsen mot TH er henlagt er det åpenbart at "de andre" ønsker å holde trykket oppe på familien, da de bruker henleggelsen av siktelsen mot TH til å skape et narrativ om at norske myndigheter er korrupt.

Hele opplegget preges av grenseløshet. Men anonyme kilder kan heldigvis ikke brukes som dokumentasjon, enhver påstand må undersøkes og godkjennes som bevis.

Det er uklart hvor mange kubikk hatere eller fiender som har kastet seg inn i valsen, da mange profiler i sosiale medier ikke er ensbetydende med mange personer irl. Det forundrer meg ikke at det er et desimaltall med ett null først og fremst.

"mens familien venter desperat på et nytt livstegn fra 69-åringen, forsøker andre å utnytte den pressede situasjonen Hagen-familien befinner seg i"

7. april 2019:
https://www.dagbladet.no/nyheter/har-avslort-flere-falske-kidnappere-i-utlandet/70955110
Citera
2025-08-04, 10:30
Medlem
Citat:
Det er den muligheten jeg også har holdt som sannsynlig. Jeg referererer til "de bestilte kidnapperne", da jeg skriver "de andre", i det siterte innlegget mitt nederst.

Men uansett, så tror jeg ikke "kidnapperne" (eller de bestilte gjerningspersonene) visste/vet 100% sikkert hvem "bestilleren" er.

Nå etter mange års etterforskning av TH, tror jeg ikke lenger at det er sannsynlig at TH er "bestilleren". Jeg tror at han ville valgt en enklere måte i tilfelle, særlig siden de ofte var på turer i fjellet, ville det vært bedre muligheter enn å fingere en kidnapping. I tillegg mangler han motiv.

Jeg er sterkt uenig med deg i at TH mangler motiv. Det er sjelden det finnes et fullstendig rasjonelt motiv bak et drap. Men enig i at han antageligvis ville gått for en helt annen plan, hvis han bestemte seg for å ta livet av AE.
Citera
2025-08-04, 10:54
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Jeg er sterkt uenig med deg i at TH mangler motiv. Det er sjelden det finnes et fullstendig rasjonelt motiv bak et drap. Men enig i at han antageligvis ville gått for en helt annen plan, hvis han bestemte seg for å ta livet av AE.

Enig, motivet er så tydelig at det ser ut til å kunne overskygge flere faktiske observasjoner. Mangelen på konkrete beviser har muligens ført til at politiet formet premature konklusjoner om et planlagt drap.
Men siden motivet fremstår så tydelig, er det kanskje mulig at man har sett seg nødt til å skape et slags hysterisk opus som peker vekk fra den egentlige forbrytelsen.

Jeg har inntrykket at bare en virkelig gal mann ville planlegge noe så vanvittig. Men så er jo ikke TH helt A4, heller. For å si det pent.
Citera
2025-08-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Enig, motivet er så tydelig at det ser ut til å kunne overskygge flere faktiske observasjoner. Mangelen på konkrete beviser har muligens ført til at politiet formet premature konklusjoner om et planlagt drap.
Men siden motivet fremstår så tydelig, er det kanskje mulig at man har sett seg nødt til å skape et slags hysterisk opus som peker vekk fra den egentlige forbrytelsen.

Jeg har inntrykket at bare en virkelig gal mann ville planlegge noe så vanvittig. Men så er jo ikke TH helt A4, heller. For å si det pent.

Ektemannen vil som regel alltid ha et eller flere mulige motiver. Det er helt normalt med turbulens i et ekteskap. Av ektepar som har vært gift i rundt 50 år, tipper jeg tett opp mot 100% i perioder har vært inne på tanken om skilsmisse.

Jeg har inntrykk av at TH er ganske normal, men det virker som flere av dere sitter på mye informasjon om at han har torturert familien daglig. Det er rart at det da kom som en overraskelse at sønnen hadde rusproblemer. Informasjonsflyten varierer visst sterkt.

Det er totalt usannsynlig at TH planlagt denne forbrytelsen. For det første mangler han kunnskapene som skal til, og for det andre hadde han blitt avslørt i løpet av den grundige etterforskningen hvis han stod bak.
Citera
2025-08-04, 12:03
Avslutad
Citat:
Ja, jeg er enig i at han måtte etterforskes pga statistikk. Det er vel fast prosedyre i slike alvorlige saker. Men politiet har ikke funnet noe grunnlag for motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in