2024-06-23, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Hva skal han saksøke flashback for? Ærekrenkelse? Langt på vei det meste av det som er skrevet
her er basert på kilder fra media. TH er også en offentlig person, gitt at navnet hans ble offentliggjort sammen med saken forøvrig.

Enkeltpersoner som har anonyme brukere her kan ikke straffeforfølges for det de skriver her, både fordi
forumet er utenfor norsk jurisdiksjon, og fordi det uansett ikke fins hjemler for å ettergå datatrafikk i
straffesaker med så lav strafferamme. Det eneste måtte være hvis noen av ren uaktsomhet avslører identiteten sin, og det kan bevises at de har skrevet noe straffbart.

Kommer aldri til å skje. Ikke sikkert det engang er mulig.

Bare se på X
Senast redigerad av Formann 2024-06-23 kl. 03:50.
Citera
2024-06-23, 12:56
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Kommer aldri til å skje. Ikke sikkert det engang er mulig.

Bare se på X

Politiet kjenner medievirkeligheten og de dilemmaer som melder seg når de må bruke
pressen som en del av etterforskningen. Det vil alltid være slik at pressen får tak i
opplysninger som egentlig ikke var tiltenkt publisering. I Orderudsaken truet bl.a.
etterforskningslederen med å gi media fullstendig munnkurv, han ville bruke makt
for å stoppe det han mente var skadelig for etterforskningen. Bl.a. hadde det blitt
gjengitt detaljer fra åstedet som kunne påvirke vitneforklaringer. Selvsagt kunne
ikke politiet forby pressen å skrive om saken, så det ble redusert til en anmodning
å følge VVP.

Når det gjelder potensielle ærekrenkelser har det vel aldri i en norsk drapssak, såvidt jeg
kan huske, vært fremmet erstatningssøksmål mot enkeltpersoner, hverken journalister
eller private.
Citera
2024-06-23, 17:31
Avslutad
KONTEKSTEN NÅR HAGENFAMILIENS HUSTRU, MOR, BESTEMOR, SVIGERMOR OG SVIGERINNE HAR BLITT KIDNAPPET OG MEST SANNSYNLIG DREPT, OG INGEN ER DØMT I NORSK DOMSTOL:

- 31.10.2018 Motparten har kidnappet/drept AEH. Motparten overvåker familien og følger med på mediedekningen.

- 31.10.2018 Trusselbrev fra motparten:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

- 02.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen fra TH/Politiet. Frivillig eller ufrivillig feilmelding, som manglet "et null", sendt av politiet, mot THs vilje eller frivillig. «Jeg sender monero før om syv dager», dersom TH/Politiet hadde brukt motpartens tabellkode.

- 02.11.2018 Parallelt med det foregående har TH tatt opp lån og kjøpt kryptovaluta. Han er villig og klar til å betale løsepengekravet, men rådes av KGF til å kreve livsbevis. Der er en stor risiko for at AEH blir drept, dersom han betaler vil han ikke ha noe å forhandle med. Han ønsker "å vente ut" motparten og tvinge ham over på en bedre kommunikasjonsplattform.

- 10.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten. Transakjonen er sendt fra kryptovalutabørsen Huobi. Dette kan avsløre hvem motparten er, dersom politiet får informasjon fra børsen.

- 13.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Jeg har problem, trenger mer tid» fra TH/Politiet.

- 30.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 30.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 01.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 01.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (dec0de) fra TH/Politiet . Transakjonen er ikke motpartens tabellkode. TH forsøker å få motparten over på monero kommunikasjonsplattform.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (decode hex in monero to ascii) fra TH/Politiet. Transakjonen er ikke motpartens tabellkode. TH forsøker å få motparten over på monero kommunikasjonsplattform.

- 10.12.2018 Det er ikke mulig for offentligheten å vite om kommunikasjonen med motparten ble flyttet fra bitcoin til Monero.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 14.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (cee face ae) fra TH/Politiet.

- 14.12.2018 Det er ikke mulig for offentligheten å vite om kommunikasjonen med motparten ble flyttet fra bitcoin til Monero.

- 27.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 02.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 02.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 09.01.2019 Saken blir kjent for offentligheten.

- 09.01.2019 Motparten overvåker fortsatt familien og følger med på mediedekningen. Rykter spres om familien i sosiale medier og kan på den måte øke presset på familien/politiet/etterforskningen.

-16.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 27.01.2019 Trusselmail fra motpart nederst i innlegget:
(FB) Norge - Anne-Elisabeth Falkevik Hagen kidnappet, krav om 9 mill euro, 2018-10-31

- 27.01.2019 - 08.06.2019 Eventuell ukjent kommunikasjon med motparten via mail/protonmail.

- 17.06.2019 Holden sender mail og ber om at motparten bekrefter betaling for livsbevis.

- 26.06.2019 Politiet endrer hovedhypotese fra kidnapping til drap.

- 08.07.2019 Trusselmail fra motparten:

- 09.07.2019 TH betaler 13,5 millioner for livsbevis

- 10.10.2019 Tom Hagen sendte en e-post på vegne av familien til motparten; «Snart er det ett år siden Anne-Elisabeth forsvant. Dere har rammet meg hardt, men også mine barn og barnebarn. Dere har vist respekt for Anne-Elisabeth i alt dere har skrevet om henne. Det har vi satt pris på, og det har gitt oss tro og håp om at hun er behandlet ordentlig», skriver Hagen. (Kilde: Abc-nyheter 22. juni 2024).

- 28.04.2020 TH blir pågrepet og satt i varetekt i 10 dager. Eidsivating lagmannsrett mener det ikke finnes skjellig grunn til å mistenke TH.

- 29.05.2020 Kodet bitcoin-transaksjonen «Jeg bekrefter at jeg vil betale» fra TH/Politiet.

- 06.08.2020 Taushetspliktbelagte opplysninger av avhør lekkes til media. Media publiserer opplysningene, opplysningene blir brukt i boken "Lørenskog Mysteriet" og det lages flere TV-serier om saken.
Senast redigerad av Havhest 2024-06-23 kl. 17:56.
Citera
2024-06-23, 18:51
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
- 17.06.2019 Holden sender mail og ber om at motparten bekrefter betaling for livsbevis.

Her skriver du feil.

Holden sendte mail og ba om bekreftelse på betalingen syv dager etter at TH betalte.
Greit å ha orden på kronologien.
Citera
2024-06-23, 19:36
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Hva skal han saksøke flashback for? Ærekrenkelse? Langt på vei det meste av det som er skrevet
her er basert på kilder fra media. TH er også en offentlig person, gitt at navnet hans ble offentliggjort sammen med saken forøvrig.

Enkeltpersoner som har anonyme brukere her kan ikke straffeforfølges for det de skriver her, både fordi
forumet er utenfor norsk jurisdiksjon, og fordi det uansett ikke fins hjemler for å ettergå datatrafikk i
straffesaker med så lav strafferamme. Det eneste måtte være hvis noen av ren uaktsomhet avslører identiteten sin, og det kan bevises at de har skrevet noe straffbart.

Nei, det måtte være i så tilfelle være brukere her som han vil gå etter, og da vil det gå i æreskrenkelse, injurierende påstander, plagsom adferd etc, i den sjangeren der. Nå er vel kanskje jeg den som har vært mest aktiv i å kalle han en psykopat drapsmann. Ikke at jeg tror at det blir å skje noe, men kan godt hende han vil forsøke å dra dette for en domstol. Han sitter jo å følger med, garantert. Penger har han nok av.
Citera
2024-06-23, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Nei, det måtte være i så tilfelle være brukere her som han vil gå etter, og da vil det gå i æreskrenkelse, injurierende påstander, plagsom adferd etc, i den sjangeren der. Nå er vel kanskje jeg den som har vært mest aktiv i å kalle han en psykopat drapsmann. Ikke at jeg tror at det blir å skje noe, men kan godt hende han vil forsøke å dra dette for en domstol. Han sitter jo å følger med, garantert. Penger har han nok av.

Flashback har ikke data om brukerne her, alt blir slettet fortløpende
Citera
2024-06-23, 19:48
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Flashback har ikke data om brukerne her, alt blir slettet fortløpende

Ja, de samler vel ikke på ip-adresser. Skal være ganske så sikkert.
Citera
2024-06-23, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaanseth
Ja, de samler vel ikke på ip-adresser. Skal være ganske så sikkert.

Flashback lagrar inte information som kan användas i syfte att identifiera någon som person. Alla medlemmar är anonyma. Detta är användardata som Flashback enligt gällande lagstiftning inte behöver spara. Flashback kan därför aldrig lämna ut uppgifter till tredje part om enskilda medlemmars identitet, då detta avser personuppgifter som Flashback inte lagrar.
Citera
2024-06-23, 20:21
Medlem
Citat:
Veronica Orderud pleier verken å få meg seg eller bry seg nevneverdig om rykter som oppstår rundt hennes person.

Hun forteller at hun ble smått sjokkert da VG for ei tid tilbake spurte henne om hun er sammen med Tom Hagen, ektemannen til forsvunne Anne Elisabeth Hagen, som er siktet for drap eller medvirkning til drap.

Veronica Orderud gapskratter så tårene nesten forlater øyekroken.

- Jeg er den siste som får med meg sånne ting. Tom Hagen er sikkert en hyggelig fyr, han, men jeg har aldri møtt ham.
- Jeg skjønner ikke hvor dette kommer fra. Søstera mi har også blitt spurt av venner om meg og Tom Hagen, humrer hun.
https://www.dagbladet.no/nyheter/tilgir-aldri-kristin/81586128
Citera
2024-06-23, 21:28
Medlem
Skaanseths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av norrrrrmannn1
https://www.dagbladet.no/nyheter/tilgir-aldri-kristin/81586128

Tvilsomt at to psykopater hadde passet så godt sammen.
Citera
2024-06-23, 21:34
Avslutad
Citat:
Her skriver du feil.

Holden sendte mail og ba om bekreftelse på betalingen syv dager etter at TH betalte.
Greit å ha orden på kronologien.
RETTELSE:
KONTEKSTEN NÅR HAGENFAMILIENS HUSTRU, MOR, BESTEMOR, SVIGERMOR OG SVIGERINNE HAR BLITT KIDNAPPET OG MEST SANNSYNLIG DREPT, OG INGEN ER DØMT I NORSK DOMSTOL:

- 31.10.2018 Motparten har kidnappet/drept AEH. Motparten overvåker familien og følger med på mediedekningen.

- 31.10.2018 Trusselbrev fra motparten:

- 02.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen fra TH/Politiet. Frivillig eller ufrivillig feilmelding, som manglet "et null", sendt av politiet, mot THs vilje eller frivillig. «Jeg sender monero før om syv dager», dersom TH/Politiet hadde brukt motpartens tabellkode.

- 02.11.2018 Parallelt med det foregående har TH tatt opp lån og kjøpt kryptovaluta. Han er villig og klar til å betale løsepengekravet, men rådes av KGF til å kreve livsbevis. Der er en stor risiko for at AEH blir drept, dersom han betaler vil han ikke ha noe å forhandle med. Han ønsker "å vente ut" motparten og tvinge ham over på en bedre kommunikasjonsplattform.

- 10.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten. Transakjonen er sendt fra kryptovalutabørsen Huobi. Dette kan avsløre hvem motparten er, dersom politiet får informasjon fra børsen.

- 13.11.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Jeg har problem, trenger mer tid» fra TH/Politiet.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (dec0de) fra TH/Politiet . Transakjonen er ikke motpartens tabellkode. TH forsøker å få motparten over på monero kommunikasjonsplattform.

- 10.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (decode hex in monero to ascii) fra TH/Politiet. Transakjonen er ikke motpartens tabellkode. TH forsøker å få motparten over på monero kommunikasjonsplattform.

- 10.12.2018 Det er ikke mulig for offentligheten å vite om kommunikasjonen med motparten ble flyttet fra bitcoin til Monero.

- 14.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen (cee face ae) fra TH/Politiet.

- 14.12.2018 Det er ikke mulig for offentligheten å vite om kommunikasjonen med motparten ble flyttet fra bitcoin til Monero.

- 27.12.2018 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 09.01.2019 Saken blir kjent for offentligheten.

- 09.01.2019 Motparten overvåker fortsatt familien og følger med på mediedekningen. Rykter spres om familien i sosiale medier og kan på den måte øke presset på familien/politiet/etterforskningen.

-16.01.2019 Kodet bitcoin-transaksjonen «Dårlig tid, fort eller hun vil dø» fra motparten.

- 27.01.2019 Trusselmail fra motpart nederst i innlegget:

- 27.01.2019 - 08.06.2019 Eventuell ukjent kommunikasjon med motparten via mail/protonmail.

- 17.07.2019 Holden sender mail og ber om at motparten bekrefter betaling for livsbevis.

- 10.10.2019 Tom Hagen sendte en e-post på vegne av familien til motparten; «Snart er det ett år siden Anne-Elisabeth forsvant. Dere har rammet meg hardt, men også mine barn og barnebarn. Dere har vist respekt for Anne-Elisabeth i alt dere har skrevet om henne. Det har vi satt pris på, og det har gitt oss tro og håp om at hun er behandlet ordentlig», skriver Hagen. (Kilde: Abc-nyheter 22. juni 2024).

- 28.04.2020 TH blir pågrepet og satt i varetekt i 10 dager. Eidsivating lagmannsrett mener det ikke finnes skjellig grunn til å mistenke TH.

- 29.05.2020 Kodet bitcoin-transaksjonen «Jeg bekrefter at jeg vil betale» fra TH/Politiet.

- 06.08.2020 Taushetspliktbelagte opplysninger av avhør lekkes til media. Media publiserer opplysningene, opplysningene blir brukt i boken "Lørenskog Mysteriet" og det lages flere TV-serier om saken.
Citera
2024-06-23, 22:01
Avslutad
Citat:
Har du funnet forfatteren på sosiale media enda eller var det bare løgn?
Kanskje GM har et ekstremt stort tabbepotensiale?
- Det ligger jo i GMs natur å bryte regler, lover, mønstre, systemer og anbefalinger.

E-posten TH sendte til trusselbrevforfatteren den 10.10.2019, tyder på at det finnes en omfattende kommunikasjon mellom TH og motparten. Noe mistenkelig registrerer jeg, nøyaktig hva det er, kan jeg ikke si med sikkerhet. Jeg tror det har pågått en slags enveis kommunikasjon på diverse diskusjonsforum i sosiale medier utført av motparten og at Hagenfamilien sånn sett har vært i en slags gisselsituasjon. Det er den personen i sosiale medier, som jeg tror er trusselbrevforfatteren, som er lett å oppdage. Og med riktig verktøy og fordi aktiviteten er såpass stor, er jeg overbevist om at politiet klarer å avsløre hans identitet. Jeg har ikke det verktøyet tilgjengelig. Mitt poeng er, at selv jeg som ikke er ekspert, klarer å gjenkjenne vedkommende. Jeg synes ikke at det er sannsynlig at denne aktiviteten er utført av flere enkeltpersoner. Jeg synes mentaliteten er altfor sær og tror derfor mer på at vedkommende har laget seg et slags hegemoni, slik at andre får inntrykk av at det eksisterer en slags massiv enighet. På den måten øker muligheten for å manipulere andre mennesker. Et forsøk på å skape en slags massesuggesjon:
https://no.wikipedia.org/wiki/Massesuggesjon

Jeg tror GM driver et slags sadistisk eksperiment. Derfor tror jeg trusselbrevforfatteren har gjort et poeng av mediaoppmerksomheten i trusselmailen den 8. juli 2019, og liksom gitt TH rabatt i løsepengekravet. Mest sannsynlig er det en psykologisk forhandlingsstrategi, men det kan også være at han tror på dette selv (pisk og gulrot). Altså at GM klarer å gjennomføre ugjerningen fordi han tror at det finnes en slags rettferdighet bak ugjerningen selv (victim-blaming og omvendt), alt ettersom. Mest av alt tror jeg alt kun er manipulasjonsstrategi. En taktikk for å skape håp, som skaper kontrast til ofrenes opplevelse av hans ondskap, motivert av hansæ kontrollbehov.
E-posten TH sendte til trusselbrevforfatteren den 10.10.2019, tyder på at det finnes en omfattende kommunikasjon mellom TH og motparten. Det har blitt sagt at denne har vært enveis, derfor tror jeg at når TH skriver i e-posten, at han og familien er takknemlig for at motparten har omtalt AEH pent, så kan det tyde på en enveis kommunikasjon på diverse diskusjonsforum i sosiale medier utført av motparten. Strategien er omvendt psykologi, hvor TH svarer motparten på en annen kommunikasjonsplattform/mail/protonmail:
«Snart er det ett år siden Anne-Elisabeth forsvant. Dere har rammet meg hardt, men også mine barn og barnebarn. Dere har vist respekt for Anne-Elisabeth i alt dere har skrevet om henne. Det har vi satt pris på, og det har gitt oss tro og håp om at hun er behandlet ordentlig», skriver Hagen.
https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2024/06/22/196010718/tom-hagen-i-e-post-dere-har-rammet-meg-hardt

Hypotetisk kan trusselbrevforfatteren ha utført alt alene. Han har heldigvis uansett gjort noen tabber ved å gjenbruke bitcoinadresser og ved å foreta en transaksjon via Huobi. Sammen med andre ting kan det avsløre GMs identitet. Mail.com-kontoen ser dessuten til å være opprettet fra en IP-adresse i Oslo. Siden det er grunn til å tro at trusselbrevforfatteren har konsentrasjonsvansker, kognetiv svikt, antageligvis et resultat av hodeskade, så er det absolutt sannsynlig at GM har gjort flere tabber. Han glemte muligens å nyttiggjøre seg av NordVPN-tjenesten også, dvs glemte å aktivere verktøyet som krypterer datatrafikk, endrer IP-adresse og gjør avsenderen anonym. Det spørs hvor usynlig trusselbrevforfatteren var da han gikk til anskaffelse av falske identiteter.

Monero er nå bannlyst av både Binance, Kucoin og Huobi. Som kjent var det disse kryptovalutabørsene GM benyttet. Kryptobørser generelt sliter på ryktebørsen, etter tidligere involvering med monerovaluta, pga valutaen har i stor grad blitt anvendt til alvorlig kriminalitet. Mulighetene til å få vekslet monero i annen valuta har blitt innsnevret. NordVPN-tjenesten har også fått hard medfart, på sin måte, som jeg kommer tilbake til nedenfor. Det betyr at GM potensielt nå kun beskyttes via falsk id og den anonymiseringen monero gir. Sistnevnte anonymiseringsevne er også blitt en sagablott. Og nå går det rykter om at monero-blokkjeden er brutt. Samtlige kryptobørser som trusselbrevforfatteren har brukt, har blitt utsatt for hackere, som videre selger brukeropplysninger på darkweb osv osv osv. Det samme gjelder Nordvpn. Da vil jo disse opplysningene såklart potensielt være tilgjengelig for politiet også. Vi har dessuten hørt at politiet har hatt suksess ifm jakten på falske identiteter.
Monero henger som sagt i en tynn tråd og har fått hele verden på nakken. I 2018 ble en artikkel publisert; "An Empirical Analysis of Traceability in the Monero Blockchain", hvor svakheter i monero-blokkjeden ble avdekket. I 2022 var monero fremdeles usporbar, men betydelige funn av svakheter tydet allerede dengang på at den tid snart var over. The United States*Internal Revenue Service*(IRS) har bl.a. utlovet en dusør til de som klarer å lage verktøy, som klarer å knekke monero-blokkjeden.
Det er også mulig å spore tilbake i tid. Så det er ingen grunn for trusselbrevforfatteren å føle seg trygg. I Finland påstår politiet at de allerede har klart det, uten at de ønsker å avsløre hva de har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in