Citat:
Har ni inte stött på det här: "Du har rätt, där hade jag fel, jag tolkade uppgiften fel", om och om igen? Runda efter runda är AI:n ute och cyklar. Ämne efter ämne, fråga efter fråga. Så ofta att man blir upprörd och börjar nästan kalla AI:n för saker, på ett personligt plan?
AI är ett kraftfullt och effektivt verktyg som kan lösa många uppgifter på en acceptabel nivå, men har grundläggande begränsningar som sannolikt aldrig helt kommer att försvinna. I vissa avseenden har jag inte sett att AI har blivit bättre.
Inom juridik blandar AI ofta ihop paragrafer och hänvisar till lagrum vars innehåll inte stämmer överens med det som påstås. Den verkar inte kunna skilja mellan paragrafer i olika balkar eller förstå hur de används i praktiken, än mindre ha insikt i förarbeten eller hur lagar ska tolkas i förhållande till varandra. I detta sammanhang framstår AI:n mest som en pajas på en cirkus.
Inom programmering kan AI vara till hjälp, men den kräver konstant mänsklig inblandning eftersom den ofta fungerar dysfunktionellt. Den gör regelbundet fel och behöver kontinuerligt kontrolleras för att säkerställa korrekthet, funktionalitet och att inga nya buggar har introduceras eller krav har åsidosatts. Den omtolkar kod, hittar på egna lösningar och gör annat än det den faktiskt blivit ombedd att göra.
Att arbeta med AI:n kan liknas vid att hantera en rättshaverist, bara en soppa utan bäring på något konkret mål eller faktiskt substans.
Det är, skulle jag våga påstå, ett helt eget arbete att rätta AI:n samtidigt som man försöker få ut nya perspektiv eller svar. Den mänskliga handen måste korrigera AI:n konstant på många områden.
Därtill är AI:n så hårt censurerad att den inte ens kan svara på vissa frågor. Även när den kan svara, förmår den ofta inte att föra sina resonemang i bevis utan begår återkommande fel, där man måste rätta AI:n med att säga: "Där har du fel, är det inte så att..." osv. Den låter trovärdig, men saknar vetenskapligt djup och korrekthet i så många sammanhang att den i praktiken främst fungerar som ett verktyg för den som ändå inte kan utföra arbetet själv och resultatet blir amatörmässigt istället. Man kommer en bit på vägen, men aldrig i mål.
AI har tydligt visat att den inte kan ersätta mänskligt omdöme, kunskap, logik eller andra grundläggande mänskliga färdigheter. Mänsklig inblandning är fortsatt helt avgörande och det tror jag faktiskt aldrig kommer att ändras.
AI är ett kraftfullt och effektivt verktyg som kan lösa många uppgifter på en acceptabel nivå, men har grundläggande begränsningar som sannolikt aldrig helt kommer att försvinna. I vissa avseenden har jag inte sett att AI har blivit bättre.
Inom juridik blandar AI ofta ihop paragrafer och hänvisar till lagrum vars innehåll inte stämmer överens med det som påstås. Den verkar inte kunna skilja mellan paragrafer i olika balkar eller förstå hur de används i praktiken, än mindre ha insikt i förarbeten eller hur lagar ska tolkas i förhållande till varandra. I detta sammanhang framstår AI:n mest som en pajas på en cirkus.
Inom programmering kan AI vara till hjälp, men den kräver konstant mänsklig inblandning eftersom den ofta fungerar dysfunktionellt. Den gör regelbundet fel och behöver kontinuerligt kontrolleras för att säkerställa korrekthet, funktionalitet och att inga nya buggar har introduceras eller krav har åsidosatts. Den omtolkar kod, hittar på egna lösningar och gör annat än det den faktiskt blivit ombedd att göra.
Att arbeta med AI:n kan liknas vid att hantera en rättshaverist, bara en soppa utan bäring på något konkret mål eller faktiskt substans.
Det är, skulle jag våga påstå, ett helt eget arbete att rätta AI:n samtidigt som man försöker få ut nya perspektiv eller svar. Den mänskliga handen måste korrigera AI:n konstant på många områden.
Därtill är AI:n så hårt censurerad att den inte ens kan svara på vissa frågor. Även när den kan svara, förmår den ofta inte att föra sina resonemang i bevis utan begår återkommande fel, där man måste rätta AI:n med att säga: "Där har du fel, är det inte så att..." osv. Den låter trovärdig, men saknar vetenskapligt djup och korrekthet i så många sammanhang att den i praktiken främst fungerar som ett verktyg för den som ändå inte kan utföra arbetet själv och resultatet blir amatörmässigt istället. Man kommer en bit på vägen, men aldrig i mål.
AI har tydligt visat att den inte kan ersätta mänskligt omdöme, kunskap, logik eller andra grundläggande mänskliga färdigheter. Mänsklig inblandning är fortsatt helt avgörande och det tror jag faktiskt aldrig kommer att ändras.
Att AI säger "jag hade fel" är ett tecken på att du använder den rätt, genom att du är skeptisk och ifrågasätter mycket av vad den säger. Då är den användbar!
Jag har haft stor nytta av den t.ex. i jobbet, den förbättrar det jag producerar tydligt. Men jag hade kunnat göra bort mig ordentligt om jag bara hade skickat vidare det den säger utan att kontrollera själv. En gång höll jag faktiskt en presentation där den hade lagt in ett fel i mina slajds som någon i publiken la märke till - men jag hade lika väl kunnat göra det felet själv. Jag har lärt mig mycket av den, t.ex. av att den har upptäkt fel i det jag själv eller kolleger har skrivit, och av att jag har bett den att alltid ställa repetitionsfrågor när den förklarar nya begrepp och teori. Jag tycker inte den sparar särskilt mycket arbetstid för mig, att kontrollera allt den skriver tar tid. Jag använder den för att kontrollera saker som jag annars brukar strunta i, som inte har varit värt tiden.
Vilken AI-modell använder du? Betalversionen? Jag tycker att ChatGPT får mer och mer rätt för varje ny version, och det visar även mätningar. Förr var den bara tränad med >2 år gamla böcker och Wikipediaartiklar, men nu kontrollerar den även andra och nyare webbkällor. Men visst, för bara några månader sa den till mig att Trump bara har vunnit ett presidenval. Då råkade jag använda gratisversionen och den kontrollerar mer sällan i online-källor, utan utgick från gamla uppgifter.
Risken är dock att nya användare blir allt mer naiva eftersom de inte har varit med om den stora mängden lögner den producerade inititalt.
Privat tycker jag den är användbar på medicinska frågor. Jag behveör inte veta vad saker heter, utan beskriver krämpor med egna ord, den "förstår" ändå. Flera gånger så har läkarna gett den rätt. För att inte bli stämda tror jag att AI-bottarna har tränats extra noga för medicinska frågor.
Mitt intryck är att den är bra på juridik, men kanske inte svensk juridik ännu, eftersom den har tränats med få svenska källor. Tingsrätternas domar skulle kunna bli mer konsekventa och rättvisa snart, om de är mer AI-assisterade.
I ett tidigt skede ville den inte prata om medel-IQ hos olika folkgrupper, men om man ställer frågan på ett sakligt sätt så besvarar den det. Vad vägrar den svara på idag menar du?
Okej, kineska deepseek blir tyst om man frågar om Falun Gong.
Senast redigerad av guru1966 2025-12-14 kl. 14:08.
Senast redigerad av guru1966 2025-12-14 kl. 14:08.