• 1
  • 2
2025-08-03, 14:09
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sve...r-allt-vi-kan/

En av grannarna har anmält en krogägare flertalet gånger, sist för att stolar hade låtit.

Vem är denne grannen?
Citera
2025-08-03, 14:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Krogägares vädjan till grannarna: ”Gör allt vi kan”

Det är inte bara nattklubben Trädgården i Stockholm som hotas av klagande grannar. Krogar, restauranger och klubbar runtom hela landet vittnar om samma problem.

[...]

De senaste fyra åren har Telegrafen i Helsingborg haft en infekterad konflikt med en av grannarna, som tvingat dem att helt och hållet sluta med livemusik – som varit en stor del av krogens varumärke.

[...]

Amir Jawad [L, miljönämndens ordförande i Helsingborg, mods anm.] vill se ny lagstiftning på området och föreslår vad han kallar för differentierade bullernivåer, det vill säga att om man bor centralt får man acceptera högre ljudnivåer än om man bor i utkanten.

Mod.
Citera
2025-08-03, 14:15
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2025-08-03, 14:37
Avstängd
Har man flyttat till stan eller bredvid en krog får man skylla sig själv.
vill man ha det tyst finns förorter och ute på landet.
Citera
2025-08-03, 14:39
Medlem
One2Manys avatar
Det är sånt här man har MC klubbar till, just saying.

Vettigare att lägga pengarna på några herrar som söker upp den besvärlige grannen och talar honom till rätta så anmälningarna upphör för gott.
Citera
2025-08-03, 14:42
Medlem
godboys avatar
Det beror ju på skulle jag säga. Var krogen där när man flyttade dit då vet man ju att det blir störningar, så är det att ha krog som nära granne. Men hellre en lugn kvarterskrog som granne än ett dagis.

Men om krogen etablerats efter inflytt så ska krogen anpassa sig. Jag kan tycka det är tveksamt att hålla krogar och pizzerior i bostadshus.
Citera
2025-08-03, 14:49
Medlem
swebarbs avatar
Grannar betalar hyra och vill sova kanske ? Visst jag förstår man kan inte förvänta sig att det ska vara knäpptyst om man bor i en storstad men nånstans måste man väl ändå dra gränsen hur länge och hur högt alla dessa klubbar får hålla på ?

Om dom spelar hög musik efter 24:00 då kan jag förstå frustrationen lite
Citera
2025-08-03, 14:52
Medlem
exoticspices avatar
Har man valt att bosätta sig på adressen innan krogen öppnade har man rätt att klaga eftersom det då var lugnt och tyst. Hur skulle man då veta att det skulle öppna en krog då flera år senare? Stolar som dras utmed marken är oerhört störande för de som bor omkring.
Citera
2025-08-03, 14:56
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det beror ju på skulle jag säga. Var krogen där när man flyttade dit då vet man ju att det blir störningar, så är det att ha krog som nära granne. Men hellre en lugn kvarterskrog som granne än ett dagis.

Men om krogen etablerats efter inflytt så ska krogen anpassa sig. Jag kan tycka det är tveksamt att hålla krogapå vardagar r och pizzerior i bostadshus.
Verkligen? Dagis stänger senast 18.30 på vardagar och är stängda kvällar och helger så jag skulle välja dagis framför en krog.
Citera
2025-08-03, 15:29
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Har man flyttat till stan eller bredvid en krog får man skylla sig själv.
vill man ha det tyst finns förorter och ute på landet.

Man ska i alla fall absolut kolla upp vad som gäller med både värden och kommunen. Där jag bor ska det vara tyst kl 22 och tycker det efterlevs tämligen bra. Har dessutom Super-Ove som granne.

Tyst i förorten? Kanske i typ Tallkrogen, men tar du de lite mer så att säga utsatta förorterna så är det i regel inte tyst nånstans.
Citera
2025-08-03, 15:32
Medlem
Grepps avatar
Kollar man på hd.se ser man att det började när en granne bytte lägenhet i föreningen mars 2021. Då torde det handla om denna stjärna: https://www.sverigesradio.se/artikel...s-for-mutbrott
Citera
2025-08-03, 15:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Restauranger, barer och nattklubbar --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto