• 1
  • 2
2025-08-02, 22:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Där jag bor kryllar det av mopedbilar på vägarna.

Ungdomarna åker runt run i dessa minibilar.
Säger inget om det i sig. Det är kul att kidsen har kul, men det som förvånar mig är att var och varannan unge har föräldrar som köper moppar i 250 tkr klassen. Skiter folk pengar nu för tiden?
Citera
2025-08-02, 22:21
Medlem
Vilken mopedbil kostar 250.000?

Det är väl enbart de mest välbeställda, dvs över medelklass och uppåt, som ens har möjlighet att köpa såna där? Så knappast "folk".
Citera
2025-08-02, 22:28
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Det är väl enbart de mest välbeställda, dvs över medelklass och uppåt, som ens har möjlighet att köpa såna där? Så knappast "folk".

Man köper mopedbilen beg och säljer vidare den,

30 000 i förlust på tre år.

LL
Citera
2025-08-02, 22:49
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard

Der gör de väl allihopa?

Denna är supervanlig.

https://www.blocket.se/annons/stockh...len/1002643757

Bor i en förort utanför Stockholm. På kvällarna ser man fler sådana där än bilar på gatorna runtomkring.
Citera
2025-08-02, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Där jag bor kryllar det av mopedbilar på vägarna.

Ungdomarna åker runt run i dessa minibilar.
Säger inget om det i sig. Det är kul att kidsen har kul, men det som förvånar mig är att var och varannan unge har föräldrar som köper moppar i 250 tkr klassen. Skiter folk pengar nu för tiden?

Där jag bor är det Epatraktor som gäller, de är inte så dyra!
Citera
2025-08-02, 23:02
Medlem
Det börjar bli riktigt fina nu. AC, alufälgar och backkamera. Fattas bara lite krocksäkerhet!
Citera
2025-08-02, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det börjar bli riktigt fina nu. AC, alufälgar och backkamera. Fattas bara lite krocksäkerhet!

Ligier har krokudde och förstärkta dörrar på dom dyrare modellerna.
Citera
2025-08-02, 23:15
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue

En mopedbil får ha en maxvikt på 425 kg och kommer aldrig bli krocksäker.
Citera
2025-08-02, 23:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MuppetMinnieMe
Ligier har krokudde och förstärkta dörrar på dom dyrare modellerna.

Ja, det stämmer. Pratade med en säljare tidigare i år. Han lyfte fram alu-balkarna i sidodörrarna. Uppfattade att det var standard numera. Inget man får på en äldre Ligier.
Citera
2025-08-02, 23:23
Medlem
immenhusens avatar
Din frågeställning hade varit relevant för 20 år sedan. Numera finns det en uppsjö av dessa bilar på begagnatmarknaden, och majoriteten köper därifrån. En mopedbil har man i två år. Sedan tar man körkort och säljer den vidare.

/AI
Citera
2025-08-02, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, det stämmer. Pratade med en säljare tidigare i år. Han lyfte fram alu-balkarna i sidodörrarna. Uppfattade att det var standard numera. Inget man får på en äldre Ligier.

Som svar på din TS. Det är en klassmarkör. Att man är så pass rik att mamsen och papsen ger en en bil och att man inte är ett arbetarklassdrägg. Så enkelt är det.
Citera
2025-08-02, 23:32
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
En mopedbil får ha en maxvikt på 425 kg och kommer aldrig bli krocksäker.

Håller med, hur man än gör så blir de aldrig krocksäkra. Allt är bara plast och någon liten metallbalk som kallas förstärkning.
Man bör börja räkna av från vikten vad motorn väger, vad hjul väger, vad all teknik som de ändå lyckas trycka in i dessa bilar väger, vad inredning väger osv. Det som sen blir kvar upp till 425kg är säkerheten och jag gissar på max 10kg.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in