2025-08-02, 12:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Omniscientpotent
Vi har hög skatt i Sverige, ja. Detta är alltså en nyhet för herrn?

Så jävla efterblivet.
Tull är även skatt, är det alltså en nyhet för herrn?

Att Usa höjer den kommer gynna Usa som vi ser o missgynna andra länder, men eftersom handel osv oftast är ganska kontant ökande med åren innebär det även konsumtionen ändras till mer inhemsk handel.
Citera
2025-08-02, 12:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Citat:
Citat:
Total bilateral trade in goods reached €851 billion in 2023. The EU exported €503 billion of goods to the US market, while importing €347 billion; this resulted in a goods trade surplus of €157 billion for the EU.

Total bilateral trade in services between the EU and the US was worth €746 billion in 2023. The EU exported €319 billion of services to the US, while importing €427 billion from the US; this resulted in a services trade deficit of €109 billion for the EU.

considering the actual trade in goods between the EU and US, in practice the average tariff rate on both sides is approximately 1%. In 2023, the US collected approximately €7 billion of tariffs on EU exports, and the EU collected approximately €3 billion on US exports.

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/qanda_25_541
2024 var EUs handelsäverskott ca 236 miljarder dollar mot USA.

Det är något som alla är överrens om ...
Hur fick du det till det?
La du ihop Usas underskott på varor
med Usas ÖVERskottet på digitala produkter?
Använd Google.
Det du påstår är ju helt annat än Omniscientpotents SOM HAR LÄNK,
vilket ditt påstående INTE har...
Citera
2025-08-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Tull är även skatt, är det alltså en nyhet för herrn?

Att Usa höjer den kommer gynna Usa som vi ser o missgynna andra länder, men eftersom handel osv oftast är ganska kontant ökande med åren innebär det även konsumtionen ändras till mer inhemsk handel.
Jag blir provocerad av att det existerar så korkade människor som du. Det bästa för världen vore att du spärrades in på ett mentalsjukhus.

Du grät över orättvisan i att amerikanare kan köpa billiga jeans, något du uppenbarligen misslyckas med i Sverige.

Förklara hur Trump har löst denna situation för dig nu.
Citera
2025-08-02, 13:02
Avstängd
Citat:
Jag blir provocerad av att det existerar så korkade människor som du. Det bästa för världen vore att du spärrades in på ett mentalsjukhus.

Du grät över orättvisan i att amerikanare kan köpa billiga jeans, något du uppenbarligen misslyckas med i Sverige.

Förklara hur Trump har löst denna situation för dig nu.
1) hoppas jag på börsen gör en dipp på ca -60% som den gjorde 2008 samt 2003.
2) Som egenföretagare både 2008 och nu inför staten bidrag för oss, som 50% rotbidrag, utgör nu som då att man blev uppbokad ett halvår på bara några veckor, o får just nu neka fler kunder.
3) Lyckas Trump undvika att börser runt om i världen inte går i sin cykel som 03-08 med en dipp menas att världens börser styrs av andra metoder som den mänskliga faktorn.
4) Sverige sänker bolåneräntor för att stimulera bostadsmarknaden.

Trump gynnar alltså mig mycket väl, liksom i dom flesta lågkonjunkturer, via detta kan jag bara älska vad trump håller på med.
Citera
2025-08-02, 13:14
Medlem
Citat:
1) hoppas jag på börsen gör en dipp på ca -60% som den gjorde 2008 samt 2003.
2) Som egenföretagare både 2008 och nu inför staten bidrag för oss, som 50% rotbidrag, utgör nu som då att man blev uppbokad ett halvår på bara några veckor, o får just nu neka fler kunder.
3) Lyckas Trump undvika att börser runt om i världen inte går i sin cykel som 03-08 med en dipp menas att världens börser styrs av andra metoder som den mänskliga faktorn.
4) Sverige sänker bolåneräntor för att stimulera bostadsmarknaden.

Trump gynnar alltså mig mycket väl, liksom i dom flesta lågkonjunkturer, via detta kan jag bara älska vad trump håller på med.

Vad har detta fullständigt osammanhängande dravel med någonting att göra?

Skriver du inlägg under psykos eller vad är det?

Om du behöver hjälp ber jag om ursäkt för mina hårda ord. Ring psykakuten i din region.
Citera
2025-08-02, 13:18
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Anser du att ovanstående även gäller EUs handelsrelation med Kina, där EU har ett gigantiskt handelsunderskott?

När Von Urssla, med delegation, besökte Xi här om dagen för att diskutera handelsrelationerna lät hon nämnligen exakt som Trump, med exakt samma argument.

Jag tror inte att Kina kan hanteras på annat sätt än genom lämpligt anpassade tullar.

Ja, i princip gäller den regeln även mot Kina. Skälet är att alla egenskaper inte är ekonomiskt mätbara i alla lägen. Till exempel kan Kina producera billigare än EU när Kina inte har miljökrav i eller på fabrikerna eller utnyttjar arbetskraften oetiskt (dvs, som vi tycker, oetiskt. Man kan jämföra produktionen av en "plastmoj" hos en småländsk plastfabrik med samma plastmoj gjord i en kinesisk "sweatshop". Om prisskillnaden består av faktorer som inte accepteras i den inhemska industrin kan tullar ibland vara befogade.

Sedan finns ju prisdumpning för att skapa ett marknadsmonopol inte okänt. Det kan också finnas beredskapsskäl för att skydda viss verksamhet, även om den inte är lönsam. Så regeln är inte absolut och skriven i sten, utan snarare en god princip och ett sätt att fördela arbete och välstånd bredare.

Skall man inte bara raljera över Trumps tullar, skall man leta efter sådana faktorer. Nu är det ju inte direkt "sakliga skäl" som lyfts fram av Trump avseende tullarna, och i en seriös FÖRHANDLING hade man kanske snarare sökt efter möjligheter att förändra oacceptabla konnkurrensfaktorer än att enbart panga på med tariffer (big, beuatiful tariffs...)
Citera
2025-08-02, 13:20
Avstängd
Citat:
Vad har detta fullständigt osammanhängande dravel med någonting att göra?

Skriver du inlägg under psykos eller vad är det?

Om du behöver hjälp ber jag om ursäkt för mina hårda ord. Ring psykakuten i din region.
Du fråga hur Trump är bra för mig, jag förklara hur Trump är bra för mig.

Trist att du inte kan dra lika mycket nytta av en lågkonjunktur som jag, men där det finns förlorare finns det även vinnare.
Har du inte pengar o lägga in i börsen o kunna dubbla dessa ifall börsen gör en dipp på ca 60% handlar om din egna usla ekonomi. Medans Trumps politik kan gynna andra på flera sätt.
Citera
2025-08-02, 13:21
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Alla aktörer och länder försöker styra marknaden så klart.

Är så och har alltid varit.

Bara att vissa lyckas och nu har någon lyckats spektakulärt.

Det behövs inte så mycket arbetskraft nuförtiden. Maskiner gör det mesta.
Alla aktörer? Finns lagar mot monopol och karteller just för att inte marknaden ska styras på det sättet. Är du en kommunistävel?

Alla länder? Finns frihandelsavtal och GATT och G7 mm just för att öka frihandeln och att inget enskilt land ska styra handeln. Kommunister vill styra ekonomin med planekonomi mm. Är du en kommunistjävel?

Du sa själv att arbetskraften är minimal i USA. I det läget gör tRump vad han kan för sparka ut arbetskraft OCH att öka antalet industrijobb i USA. Smart va? Kommer nog inte alls att öka löneinflationen något helt enormt. Ni kommunistjävlar förstår ju aldrig ens det mest grundläggande om utbud och efterfrågan.
Citera
2025-08-02, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Alla aktörer? Finns lagar mot monopol och karteller just för att inte marknaden ska styras på det sättet. Är du en kommunistävel?

Alla länder? Finns frihandelsavtal och GATT och G7 mm just för att öka frihandeln och att inget enskilt land ska styra handeln. Kommunister vill styra ekonomin med planekonomi mm. Är du en kommunistjävel?

Du sa själv att arbetskraften är minimal i USA. I det läget gör tRump vad han kan för sparka ut arbetskraft OCH att öka antalet industrijobb i USA. Smart va? Kommer nog inte alls att öka löneinflationen något helt enormt. Ni kommunistjävlar förstår ju aldrig ens det mest grundläggande om utbud och efterfrågan.

Det är ju USA framförallt som format hur det har sett utefter sin styrka.

Nu ritar man om en del avtal då det gynnar dem.

Precis som EU försöker med mindre länder som Sverige och Norge.

Världen styrs ganska kommunistiskt kan man säga. EU-byråkrater, politbyrån 2.0 gynnar sig själva på befolkningens bekostnad. Därför byggde man upp Sovjetunionen 2.0 efter originalets kollaps.
Citera
2025-08-02, 13:31
Medlem
Citat:
Du fråga hur Trump är bra för mig, jag förklara hur Trump är bra för mig.

Trist att du inte kan dra lika mycket nytta av en lågkonjunktur som jag, men där det finns förlorare finns det även vinnare.
Har du inte pengar o lägga in i börsen o kunna dubbla dessa ifall börsen gör en dipp på ca 60% handlar om din egna usla ekonomi. Medans Trumps politik kan gynna andra på flera sätt.
Nej du listade några random önskedrömmar du har, där exakt noll av dem har med Trump att göra. "Rotbidrag"

Jag är förresten mycket, MYCKET, rikare än vad du är.
Citera
2025-08-02, 13:37
Medlem
Citat:
Det är ju USA framförallt som format hur det har sett utefter sin styrka.
Men enligt er Trump-tards så har det varit katastrof för stackars USA som bara sugits ut av resten av världen. Nu kommer JesusTrump och gör Murica Great Again.

Genom att bete sig som en fjortis.

Men han verkar ju gilla fjortisar.

Du har glömt att ge källa till dina lögner förresten. Varför ljuger du?
Citera
2025-08-02, 13:52
Avstängd
Citat:
Nej du listade några random önskedrömmar du har, där exakt noll av dem har med Trump att göra. "Rotbidrag"

Jag är förresten mycket, MYCKET, rikare än vad du är.
Kanske det, jag har så det räcker för mig o helt avbetalt boende, är på väg o göra boendet till en inkomst, söker rätt hus med tomt för attefallshus som betala hela mitt boende samt utgör lite plus sedan är jag nöjd, utgör jag kan gå i tidigare pension.

För att få bidrag som nu krävs någon stör världshandeln, rotbidrag betalas just för att stimulera arbetsmarknaden, visst det gynnar folk som äger sitt boende o har god ekonomi samt vill göra en värdeökning o ökad livskvalitet av sin bostad, inte många som trivs bo i en 1:a eller en 2:a som motsvara en cell på kumla.

Trump gör rätt på många sätt, begränsa låglöneländers orimliga arbetsmiljö o arbetstider som inte är förenliga med ex svenska. Just genom att tulla upp varor från dessa länder, det kommer gynna även oss i långa loppet, Trump tveka inte o sparka folk som driver en politisk agenda via sin tjänst, detta anser jag är extremt positivt.

Trump drar upp nationella gränser, vilket jag anser även vi behöver i Europa o Sverige, bara fylla på med folk är inte rätt väg o gå, Trump gör rätt även inom detta och igenom detta kommer det kosta länder mer att ta in folk utifrån som via invandring osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in