2025-08-01, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillfabrikoren
Specsavers är ett riktigt vidrigt företag. Jag skulle köpa glasögon där. De har ju ett erbjudande "köp 2 glasögon, få det billigaste på köpet". Så jag tänkte i min enfald att 'nice, då kan jag äntligen köpa solglasögon med styrka'.

Så jag vevade igång datamaskinen och gick in på specsavers. Som normal svensk vill jag gärna beställa online för att slippa social kontakt. Där fixade jag fram en beställning så båda paren kostade 1995 för att maximera min rabatt. Men nähä! Tydligen är min styrka för stor för att beställa på nätet. Jag tar en bild på min order för att komma ihåg behandlingarna jag vill ha.

När jag väl kommer dit, hittar bågarna och säger det jag vill ha så kostar det iställer 3195!!!!! Jag frågar såklart varför och då säger de att polariserongen på solglasögona kostar 1200, inte 600 som det står på hemsidan. Jag får ju inte helt ihop det med matten men som konflikträdd svensk betalar jag ändå. Då får jag kvittot och först hemma ser jag att jag fått en behandlig på solglasögonen jag inte velat ha! Dagen efter tar jag med kvittot i högsta hugg mig ner till Specsavers för att försöka ta bort denna behandling, och om inte annat häva köpet. Då jobbar några andra där som som tur är är lite bättre på att förklara. Den behandlingen är samma som jag valt på mina ordinarie glasögon, och det visar sig att om man tar bort den på solglasögonen får man betala för den på de ordinarie, trots att de ordinarie fortfarande är billigare.

Så Specsavers kör alltså med grov falsk marknadsföring. Det är inte "2 par för 1" men snarare "2 par med exakt samma behandlingar för 1". Vill man ha olika glasögon för olika syften? HA! Pröjsa 1200 till! Det skumma med detta är att mina val funkade finfint på nätet, så erbjudandet är olika på nätet och i fysisk butik! ABELISM!!!

Skulle gått till specsavers? HA! knappast!

Vad priset blir beror på ditt synfel. De flesta optiker brukar ange sina priser för enkelslipade glasögen med ett index på 1.5 vilket är priset som de uppger på nätet. Ju sämre synfel desto tjockare blir glasen. Blir de för tjocka så blir synen förvrängd och då behöver man gå upp i index och det innebär dyrare priser. Specsaver är inte ensam om att prissätta på detta vis. Alla optiker som erbjuder båge och glas i samma pris gör på detta sätt.

När det gäller behandlingarna hos Specsaver så kan det vara ide att ta den dyrare på andra paret. Priset du betalar bestäms av det dyrare paret.

Av vad jag kan se på Specsavers hemsida så kostar polariserande solglas 1200 och färgade 600.
https://www.specsavers.se/glasogon/glas/prisguide
Senast redigerad av zapohd 2025-08-01 kl. 20:24.
Citera
2025-08-01, 20:24
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr H
Jag går alltid till en etablerad välkänd optiker.
Dyrare ja, men någonstans måste de ``billiga`` ta igen pengarna.
Det gör jag också. Personlig service från någon som känner igen mig (sedan många år) och kan se utveckling av synfel över tid, lagar och justerar mina glasögon gratis och tar beställning på linser över telefon och skickar dom till min brevlåda.

Det samt att det överhuvud taget finns en lokal optiker kvar som inte tillhör en global kedja, det gör det så värt det. Inte blir det mycket dyrare heller eftersom man bara köper det man behöver och reparerar det som går sönder.

Support your local optician...
Citera
2025-08-01, 20:35
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoodForThought
Har varit hos dem några gånger och märkt att man måste vara extremt noga med deras priser och vad som gäller, dvs läsa varenda ord samt mini-texten de gömmer längst ner annars blir man "lurad" och man får hellre aldrig raka tydliga svar ang kampanjer och priser.

Flera bekanta har upplevt samma sak, undra hur många äldre de har lurat pengar av under åren?

Ett problem var ju att jag inte fick reda på vad jag betalade för förrän jag betalat och fick kvittot. Det där lilla formuläret man kryssar i fick jag inte ens se.

Det som ständigt konfunderar mig är varför det inte funkade på plats. Den behandlingen dvs tunnare glas, valde jag till på hemsidan på ordinarie också, vilket som sagt funkade felfritt. Varför är det annorlunda i butik och på nätet???
Citera
2025-08-01, 20:41
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vad priset blir beror på ditt synfel. De flesta optiker brukar ange sina priser för enkelslipade glasögen med ett index på 1.5 vilket är priset som de uppger på nätet. Ju sämre synfel desto tjockare blir glasen. Blir de för tjocka så blir synen förvrängd och då behöver man gå upp i index och det innebär dyrare priser. Specsaver är inte ensam om att prissätta på detta vis. Alla optiker som erbjuder båge och glas i samma pris gör på detta sätt.

När det gäller behandlingarna hos Specsaver så kan det vara ide att ta den dyrare på andra paret. Priset du betalar bestäms av det dyrare paret.

Av vad jag kan se på Specsavers hemsida så kostar polariserande solglas 1200 och färgade 600.
https://www.specsavers.se/glasogon/glas/prisguide

Tunnare glas lade jag till på hemsidan med för ordinarie par utan att det ändrade priset (då båda paren kostade 1995). Men hade jag fått exakt detta i butik hade jag fått betala 1200 för den, vilket skulle öka priset gill 3195 och så blir solglasögonen billigare (då de inte har tunnare glas enl min spec.) vilket jag finner helt sinnessjukt
Citera
2025-08-01, 20:54
Medlem
Citat:
Specsavers är ett riktigt vidrigt företag. Jag skulle köpa glasögon där. De har ju ett erbjudande "köp 2 glasögon, få det billigaste på köpet". Så jag tänkte i min enfald att 'nice, då kan jag äntligen köpa solglasögon med styrka'.

Så jag vevade igång datamaskinen och gick in på specsavers. Som normal svensk vill jag gärna beställa online för att slippa social kontakt. Där fixade jag fram en beställning så båda paren kostade 1995 för att maximera min rabatt. Men nähä! Tydligen är min styrka för stor för att beställa på nätet. Jag tar en bild på min order för att komma ihåg behandlingarna jag vill ha.

När jag väl kommer dit, hittar bågarna och säger det jag vill ha så kostar det iställer 3195!!!!! Jag frågar såklart varför och då säger de att polariserongen på solglasögona kostar 1200, inte 600 som det står på hemsidan. Jag får ju inte helt ihop det med matten men som konflikträdd svensk betalar jag ändå. Då får jag kvittot och först hemma ser jag att jag fått en behandlig på solglasögonen jag inte velat ha! Dagen efter tar jag med kvittot i högsta hugg mig ner till Specsavers för att försöka ta bort denna behandling, och om inte annat häva köpet. Då jobbar några andra där som som tur är är lite bättre på att förklara. Den behandlingen är samma som jag valt på mina ordinarie glasögon, och det visar sig att om man tar bort den på solglasögonen får man betala för den på de ordinarie, trots att de ordinarie fortfarande är billigare.

Så Specsavers kör alltså med grov falsk marknadsföring. Det är inte "2 par för 1" men snarare "2 par med exakt samma behandlingar för 1". Vill man ha olika glasögon för olika syften? HA! Pröjsa 1200 till! Det skumma med detta är att mina val funkade finfint på nätet, så erbjudandet är olika på nätet och i fysisk butik! ABELISM!!!

Skulle gått till specsavers? HA! knappast!

Du kunde tagit upp det med personalen och antagligen fått rabatten. Jobba med dina svagheter så blir livet lättare.
Citera
2025-08-02, 15:57
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Citat:
Ja jag kanske testar nästa gång

Har funkat bra här ett par år nu, har du ditt recept så kan man knappa in det på deras sida. Priset får du upp direkt på skärmen.
Citera
2025-08-02, 16:35
Medlem
godboys avatar
Glasögonbranschen har ju vissa likheter med flyg och resebranschen. Det låter bra med ett lågt grundpris;
- men ska du ha med dig en väska på mer än fem kg så kostar det många hundralappar extra.
- Ska du ha ett hotellrum med egen toalett och dusch då kostar det extra
- Ska du ha havs/skogs utsikt istället för att titta över industriområde så kostar det extra.

Ett tips är att beställa från t ex lensway eller andra nätoptiker istället. Då får du summan innan du betalar och lägger beställningen slutgiltigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in