2025-08-01, 12:55
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Specsavers är ett riktigt vidrigt företag. Jag skulle köpa glasögon där. De har ju ett erbjudande "köp 2 glasögon, få det billigaste på köpet". Så jag tänkte i min enfald att 'nice, då kan jag äntligen köpa solglasögon med styrka'.

Så jag vevade igång datamaskinen och gick in på specsavers. Som normal svensk vill jag gärna beställa online för att slippa social kontakt. Där fixade jag fram en beställning så båda paren kostade 1995 för att maximera min rabatt. Men nähä! Tydligen är min styrka för stor för att beställa på nätet. Jag tar en bild på min order för att komma ihåg behandlingarna jag vill ha.

När jag väl kommer dit, hittar bågarna och säger det jag vill ha så kostar det iställer 3195!!!!! Jag frågar såklart varför och då säger de att polariserongen på solglasögona kostar 1200, inte 600 som det står på hemsidan. Jag får ju inte helt ihop det med matten men som konflikträdd svensk betalar jag ändå. Då får jag kvittot och först hemma ser jag att jag fått en behandlig på solglasögonen jag inte velat ha! Dagen efter tar jag med kvittot i högsta hugg mig ner till Specsavers för att försöka ta bort denna behandling, och om inte annat häva köpet. Då jobbar några andra där som som tur är är lite bättre på att förklara. Den behandlingen är samma som jag valt på mina ordinarie glasögon, och det visar sig att om man tar bort den på solglasögonen får man betala för den på de ordinarie, trots att de ordinarie fortfarande är billigare.

Så Specsavers kör alltså med grov falsk marknadsföring. Det är inte "2 par för 1" men snarare "2 par med exakt samma behandlingar för 1". Vill man ha olika glasögon för olika syften? HA! Pröjsa 1200 till! Det skumma med detta är att mina val funkade finfint på nätet, så erbjudandet är olika på nätet och i fysisk butik! ABELISM!!!

Skulle gått till specsavers? HA! knappast!
Citera
2025-08-01, 13:31
Medlem
Jordgubbes avatar
Deras erbjudande är väl inte ett fast belopp? Och menar du "ableism"?
Citera
2025-08-01, 13:35
Medlem
Noetlovskijs avatar
Som jag förstår det så blir det 2för1 (där du betalar för det dyraste paret, i ditt fall 1995:-) om du tar glasögonen som de är, rakt upp och ned med det enklaste glaset.

Så fort du lägger till skydd mot repor, polarisering, bättre glaskvalitet etc. så kommer det givetvis kosta mer.
Citera
2025-08-01, 13:59
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noetlovskij
Som jag förstår det så blir det 2för1 (där du betalar för det dyraste paret, i ditt fall 1995:-) om du tar glasögonen som de är, rakt upp och ned med det enklaste glaset.

Så fort du lägger till skydd mot repor, polarisering, bättre glaskvalitet etc. så kommer det givetvis kosta mer.

Det förstår jag ju, men på hemsidan var ju min kombination helt ok och slutade med priset 1995. Då hade jag behandlingen i fråga bara på det ordinarie paret.
Citera
2025-08-01, 14:00
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Deras erbjudande är väl inte ett fast belopp? Och menar du "ableism"?

Det jag syftar på är att erbjudandet endast fungerar då man beställer på nätet, men då jag har grövre synfel måste jag gå till butiken där erbjudandet inte funkar
Citera
2025-08-01, 14:38
Medlem
Dirk.Coetzees avatar
Testat Lensway? De är billigare än SpecSavers!
Citera
2025-08-01, 15:39
Medlem
Jag går alltid till en etablerad välkänd optiker.
Dyrare ja, men någonstans måste de ``billiga`` ta igen pengarna.
Citera
2025-08-01, 16:03
Medlem
Sillfabrikorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirk.Coetzee
Testat Lensway? De är billigare än SpecSavers!

Ja jag kanske testar nästa gång
Citera
2025-08-01, 18:29
Medlem
killawifes avatar
Jag har använt specsavers många gånger och tar alltid 2 för 1 så jag får solglasögon. Det du beskriver här är ju välkänt. När jag har varit där har de förklarat vad som kostar och det har därför inte uppstått några såna här problem. Men jag kan hålla med om att deras reklam är missvisande då jag som har -9.00 i synfel ALDRIG kan köpa deras glasögon för 795:- exempelvis. Det går helt enkelt inte.
Citera
2025-08-01, 19:35
Avslutad
Har varit hos dem några gånger och märkt att man måste vara extremt noga med deras priser och vad som gäller, dvs läsa varenda ord samt mini-texten de gömmer längst ner annars blir man "lurad" och man får hellre aldrig raka tydliga svar ang kampanjer och priser.

Flera bekanta har upplevt samma sak, undra hur många äldre de har lurat pengar av under åren?
Citera
2025-08-01, 19:44
Medlem
Känner mig glad att jag gjort Lasek när jag läser sånthär.
Citera
2025-08-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Jag har använt specsavers många gånger och tar alltid 2 för 1 så jag får solglasögon. Det du beskriver här är ju välkänt. När jag har varit där har de förklarat vad som kostar och det har därför inte uppstått några såna här problem. Men jag kan hålla med om att deras reklam är missvisande då jag som har -9.00 i synfel ALDRIG kan köpa deras glasögon för 795:- exempelvis. Det går helt enkelt inte.

Specsaver är väl rätt så tydliga med informationen på deras hemsida. Detta är en text som står de flesta bågar.
Enkelslipade standardglas index 1,5 med repskyddsbehandling ingår alltid. Jag har för mig att samma information finns i butiken.
Med dina synfel så behöver du ett högre index om du nu inte vill ha Cola bottnar till glasögon. Samma information finns i butiken.
Senast redigerad av zapohd 2025-08-01 kl. 20:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in