2025-08-01, 17:08
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, inget tecken på acceleration när det faller, är ju just vad jag säger.

Det du släpper accelererar naturligtvis, men varför skulle ägget accelerera fortare eller långsammare än stekpannan? De här grejerna redde man ut redan på medeltiden, släpp en fjäder och en sten i vacuum och de kommer falla lika fort - upp till "terminal velocity", vad det nu heter på svenska.
Citera
2025-08-01, 17:16
Medlem
2560ps avatar
När jag vinner Eurojackpott ska jag sponsra alla foliehattar med ett flygcert. Då inser man rätt fort att den kortaste vägen (på papper), inte är den kortaste vägen IRL. Det är storcirkeln, som beror på att jorden är rund.
Citera
2025-08-01, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det du släpper accelererar naturligtvis, men varför skulle ägget accelerera fortare eller långsammare än stekpannan? De här grejerna redde man ut redan på medeltiden, släpp en fjäder och en sten i vacuum och de kommer falla lika fort - upp till "terminal velocity", vad det nu heter på svenska.

Varför skulle ägget accelerera fortare eller långsammare än pannan när du förflyttar den på spisen? Borde inte ägget bara hänga med, utan att röra sig? Frågan kan verka förnumstig. Men saken är ju den att just så funkar det att mäta acceleration, genom att det uppstår förflyttningar. Och när man försöker mäta fritt fall-acceleration går man bet. Däremot på marken, där kan accelerationen uppmätas.

Så förstår du inte nu vilket enormt tillkrånglat tvärt om-resonemang du och andra här(Wille Garvin mfl) har hamnat i?
Citera
2025-08-01, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Som jag sa, du har inte förstått det jag skrev alls.

Annars får du gärna förklara lite mer detaljerat hur du menar att det skulle gå emot klotmodellen.

Marken accelererar. Denna mark är som i själva verket är utsidan på ett klot.

Du ser inget problem med det? Verkligen?
Citera
2025-08-01, 17:31
Medlem
Citat:

Som sagt, förklara vad problemet skulle bli. Vad skulle hända menar du?
Citera
2025-08-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Som sagt, förklara vad problemet skulle bli. Vad skulle hända menar du?

Klotet måste alltså expandera i accelererande takt. Verkar det ske, tycker du?
Citera
2025-08-01, 17:37
Medlem
Citat:
Nej, det behöver inte expandera för att accelerera i relation till rumtiden.

Men det är ju gulligt att du tror att du har kommit på något som skulle få hela världens fysiker att utbrista "oj, det tänkte vi inte på"
Citera
2025-08-01, 17:37
Medlem
Citat:
Troligen inte vilket visar på att du har fel. Se solnedgången ikväll och undra varför solen går ner med samma storlek den haft under hela dagen.
Citera
2025-08-01, 18:12
Medlem
Citat:
Så förstår du inte nu vilket enormt tillkrånglat tvärt om-resonemang du och andra här(Wille Garvin mfl) har hamnat i?

Nej, tvärtom. Jag tycker det mesta är både enkelt och kristallklart.

Citat:

Självklart måste klotet inte expandera, det handlar enbart om att du inte förstår fysik. Accelerationen inom klassisk mekanik är inte samma sak som relativistisk acceleration. Rum vs rumtid.

Och man kan ju även se det åt andra hållet: Vi vet att jorden är ett klot av tusen andra skäl - och det ger i sin tur att din hypotes omöjligen kan stämma.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-01 kl. 18:29.
Citera
2025-08-01, 18:16
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Nä, det är gravitationen. Som är för komplicerad för dig att förstå.

Ta något enkelt istället, soluppgång och solnedgång.

Varför det är dag och natt samtidigt på jorden.

Det kanske du kan förstå?? 💋
Citera
2025-08-01, 18:58
Medlem
Citat:
Varför skulle ägget accelerera fortare eller långsammare än pannan när du förflyttar den på spisen? Borde inte ägget bara hänga med, utan att röra sig?

Har ägget bränt fast i stekpannan eller kommer ägget att acceleras mha en ospecifierad friktion? Tunga frågor du kommer med. Men jag fattar inte riktigt vad de har med jordens form att göra.

Och under tiden vi funderar på det så vet vi av tusen andra skäl att jorden inte är platt. Det hela är ju egentligen pissenkelt - jorden är utforskad och vi vet vad som ligger vart. Alltså är jordens form känd.
Citera
2025-08-01, 19:13
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Varför skulle ägget accelerera fortare eller långsammare än pannan när du förflyttar den på spisen? Borde inte ägget bara hänga med, utan att röra sig? Frågan kan verka förnumstig. Men saken är ju den att just så funkar det att mäta acceleration, genom att det uppstår förflyttningar. Och när man försöker mäta fritt fall-acceleration går man bet. Däremot på marken, där kan accelerationen uppmätas.

Jag önskar att jag led med dig, men du är ju så uppenbart långt ifrån att förstå hur fysikens lagar fungerar så - nej.

Googla John Stapp, så ser du hur lateral acceleration och inte minst retardation (vilket var vad han undersökte) fungerar. När du ändå är på det, kan du googla Felix Baumgartner, som hoppade fallskärm från stratosfären. Men allt det här är väl bara "Big Pharma" eller liknande för en luftskalle som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in