2025-08-01, 10:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Tog du rätt artikel? Jag hittade inte om Wakefield och det står att diagnosen var för sju år sedan. Ett problem som många cancerdrabbade pekar på är att folk ser det som en "kamp" med sjukdomen, vilket implicerar att man förlorar om man dör. Men i själva verket väljer folk. Jag tycker man ska respektera att folk har rätt att göra sina val, men det gör inte woke-fascisterna och det skrämmer dem nog eftersom det är att gå emot kollektivet.

Angående om det var 7 år sedan hon diagnosticerades så påminner det mig om en sak jag undrar: Inom cancervård brukar det talas om 5-årsöverlevnad och det brukar heta att den ökar, men jag misstänker att det kanske snarare handlar om att man diagnosticerar tidigare. Ella McPhearson har i alla fall haft 5-årsöverlevnad UTAN cancerbehandling. Hade hon däremot behandlat sig så hade hon kanske istället räknats som ett exempel på lyckad cancerbehandling... Personligen skulle jag antagligen ha behandlat mig såväl med strålbehandling som annat och snarare varit mer påläst än min läkare, men jag tycker man ska respektera folks val.
Man behöver knappast gräva speciellt djupt innan man inser att skriverierna och tramset på sociala medier om Elle Macphersons cancerdiagnos och val av behandling (eller påstådda val att INTE behandla) lämnar en hel del övrigt att önska.

1. Det är okänt vilken typ av cancer Macpherson diagnostiserats med. Enligt uppgift rör det sig om:
https://nbcf.org.au/about-breast-cancer/diagnosis/her2-positive-breast-cancer/
2. Elle's uppgivna östrogenreceptiva intraduktala karcinom är en cancerform som klassas som icke-invasiv som KAN bli aggressiv utan behandling. Notera diagnosen: INTRADUKTAL (inte INVASIV). Vi talar om ett FÖRSTADIUM till cancer.

Vad gjorde då Elle? Hon gjorde en lumpektomi. Det är alltså en kirurgisk procedur där man avlägsnar den del av tumören (ofta ett papillom eller karcinom) och en del av den bröstgång (dukt) där den sitter, samtidigt som man bevarar en större del av bröstet. Det här är exakt den behandling som man rekommenderar vid många fall av hennes diagnos.

Notera dock att Elle Macpherson driver ett föreag för naturläkemedel där hon säljer elixir som "enhances energy, improves gut health and clears skin". Det har kanske med saken att göra?

Jag skulle inte bli direkt förvånad över om Elle någonstans hintat om att det var hennes elixir som hjälpte henna besegra cancern. Sanningen är dock att hon opererats för ett förstadie till invasiv cancer - vilket är exakt den behandling som rekommenderas vid många diagnoser.

Hela affären formligen lyser av samma typ av kvacksalveri som präglar antivaccin-rörelsen. Det är Ivermektin, HCQ, Zinc och D-vitamin som påstås bota än det ena och förebygga det andra. Och till den listan kan vi lägga "elixir". 1000 kronor för en liten påse med ett grönt pulver. Haha...
https://welleco.eu/products/welleco-super-elixir-greens?variant=46948321591464

Och all denna ormolja går att köpa på Elle's hemsida, på Peter MacCulloughs hemsida, på RFK Jrs hemsida och i princip varenda antivaxxar-patrasks hemsida. Det spelar ingen roll om det handlar om Covid eller cancer.

Ormolja. Big Business.
Citera
2025-08-01, 11:47
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0

Notera dock att Elle Macpherson driver ett föreag för naturläkemedel där hon säljer elixir som "enhances energy, improves gut health and clears skin". Det har kanske med saken att göra?

Jag skulle inte bli direkt förvånad över om Elle någonstans hintat om att det var hennes elixir som hjälpte henna besegra cancern. Sanningen är dock att hon opererats för ett förstadie till invasiv cancer - vilket är exakt den behandling som rekommenderas vid många diagnoser.

Aha, så du anar en konspiration?
Väldigt roande att du kan identifiera konspirationer överallt utom inom läkemedelsindustrin.

Men visst, fair enough. Det är ju knappast ett okänt fenomen att vissa som blir skandaliserade i skvallerpressen gör det på överenskommelse för få medial exponering eller för att dom vill sälja nåt. Själv fick jag fick mer intrycket att hon ville kränga sin nypublicerade biografi. Men såklart, det ena utesluter ju inte det andra.

Få se när du plaskat klart i din ankdamm där du "avslöjar" konspirationer hos vitaminpiller-trillarna. Om du vågar applicera samma intellektuella verktyg för att sätta blåslampan på dom riktiga skurkarna.
Citera
2025-08-01, 12:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
Aha, så du anar en konspiration?
Väldigt roande att du kan identifiera konspirationer överallt utom inom läkemedelsindustrin.

Men visst, fair enough. Det är ju knappast ett okänt fenomen att vissa som blir skandaliserade i skvallerpressen gör det på överenskommelse för få medial exponering eller för att dom vill sälja nåt. Själv fick jag fick mer intrycket att hon ville kränga sin nypublicerade biografi. Men såklart, det ena utesluter ju inte det andra.

Få se när du plaskat klart i din ankdamm där du "avslöjar" konspirationer hos vitaminpiller-trillarna. Om du vågar applicera samma intellektuella verktyg för att sätta blåslampan på dom riktiga skurkarna.
Det är ingen konspiration att Elle förklarat att hon genomgått en lumpektomi.

Konspirationsteorin i det här fallet är att hon skulle ha överlevt cancer utan behandling. Och som socker på det moset målar den outbildade och okunnige upp ett grumligt scenario om att någon skulle kunna ha försökt göra affär av den lyckade cancerbehandlingen om den genomförts.

Killen verkar inte riktigt förstå omständigheterna i det här fallet (inte ovanligt när det gäller honom).

Elle Macpherson HAR genomgått en lyckad cancerbehandling. Åtminstone är den lyckad så långt, en slutsats som man tvingas dra när man betänker att Elle Macpherson fortfarande lever

Det är ingen konspiration. Det är fakta.
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Angående om det var 7 år sedan hon diagnosticerades så påminner det mig om en sak jag undrar: Inom cancervård brukar det talas om 5-årsöverlevnad och det brukar heta att den ökar, men jag misstänker att det kanske snarare handlar om att man diagnosticerar tidigare. Ella McPhearson har i alla fall haft 5-årsöverlevnad UTAN cancerbehandling. Hade hon däremot behandlat sig så hade hon kanske istället räknats som ett exempel på lyckad cancerbehandling... Personligen skulle jag antagligen ha behandlat mig såväl med strålbehandling som annat och snarare varit mer påläst än min läkare, men jag tycker man ska respektera folks val.
Eller vad var det Elle sade?
Citat:
This came up in conversation one day when she casually observed that if she was ever diagnosed with something serious like cancer, she'd never go for traditional treatments — no chemo or anything like that: "I'll just change my diet to eat raw foods and that should take care of it."
https://www.abc.net.au/news/2024-09-07/elle-macpherson-holistic-approach-breast-cancer-treatment-nanny/104320226

Japp, där har vi det. Lite råkost och saken är (rå)biff. Det är säkert en konspirationsteori att hon skulle kläcka ur sig något dylikt.

Herregud...
Citera
2025-08-01, 12:27
Medlem
RustyShacklefords avatar
Citat:
Det är ingen konspiration att Elle förklarat att hon genomgått en lumpektomi.

Konspirationsteorin i det här fallet är att hon skulle ha överlevt cancer utan behandling. Och som socker på det moset målar den outbildade och okunnige upp ett grumligt scenario om att någon skulle kunna ha försökt göra affär av den lyckade cancerbehandlingen om den genomförts.

Killen verkar inte riktigt förstå omständigheterna i det här fallet (inte ovanligt när det gäller honom).

Elle Macpherson HAR genomgått en lyckad cancerbehandling. Åtminstone är den lyckad så långt, en slutsats som man tvingas dra när man betänker att Elle Macpherson fortfarande lever

Det är ingen konspiration. Det är fakta.

Eller vad var det Elle sade?

https://www.abc.net.au/news/2024-09-07/elle-macpherson-holistic-approach-breast-cancer-treatment-nanny/104320226

Japp, där har vi det. Lite råkost och saken är (rå)biff. Det är säkert en konspirationsteori att hon skulle kläcka ur sig något dylikt.

Herregud...

Efter att ha skummat några artiklar till så verkar konsensus vara att det är cellgiftsbehandlingen som Macphearson ratade, till fördel för nån ospecifik holistisk behandling. Men tydligen så sa hon ja till kirurgi, enligt din research.
https://www.health.com/elle-macpherson-refused-chemotherapy-what-oncologists-think-8712646

Så sanningen är nog inte är riktigt så enkel som du vill måla upp heller.

Men jag tycker det verkar som en vettig approach av Macphearson i sånt fall. Att hon använde sitt eget omdöme och gjorde sin egen research. Hon accepterade inte reflexmässigt allt som läkarna sa till henne, utan utformade istället sin egen behandling med det bästa från två världar.

PS. Hade inte du "blockat" mig? Har du glömt det nu igen?
Citera
2025-08-01, 13:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Efter att ha skummat några artiklar till så verkar konsensus vara att det är cellgiftsbehandlingen som Macphearson ratade, till fördel för nån ospecifik holistisk behandling. Men tydligen så sa hon ja till kirurgi, enligt din research.
https://www.health.com/elle-macpherson-refused-chemotherapy-what-oncologists-think-8712646

Så sanningen är nog inte är riktigt så enkel som du vill måla upp heller.
Sanningen är väl exakt så enkel som faktan säger. Elle hade ett förstadie till cancer och en vanlig behandling är att man utför en lumpektomi. Det var den behandling som gavs. Cellgiftsbehandling kan man i vissa fall rekommendera beroende på om det rör sig om lymfom, sarkom eller eller som i Elle's fall carcinom. Det är ganska ovanligt att den här typen av intraduktala carcinom blir invasiva, och det är den lilla risk som man vill addressera med till exempel strålning eller cellgifter. Elle valde att avstå just den och nöjde sig med att avslägsna bort den aktuella vävnaden. Gott så.

Nej, hon har inte 5-årsöverlevnad UTAN cancerbehandling. Hennes behandling har inbegripit att via kirurgi avlägsna ett förstadie till cancer och hon har därefter ratat behandling som syftade till att undvika en FRAMTIDA invasiv cancer.

Citat:
PS. Hade inte du "blockat" mig? Har du glömt det nu igen?
Ja, det hade jag glömt. Sorry.
Citera
2025-08-01, 14:29
Avstängd
Citat:
Man behöver knappast gräva speciellt djupt innan man inser att skriverierna och tramset på sociala medier om Elle Macphersons cancerdiagnos och val av behandling (eller påstådda val att INTE behandla) lämnar en hel del övrigt att önska.

1. Det är okänt vilken typ av cancer Macpherson diagnostiserats med. Enligt uppgift rör det sig om:
https://nbcf.org.au/about-breast-cancer/diagnosis/her2-positive-breast-cancer/
2. Elle's uppgivna östrogenreceptiva intraduktala karcinom är en cancerform som klassas som icke-invasiv som KAN bli aggressiv utan behandling. Notera diagnosen: INTRADUKTAL (inte INVASIV). Vi talar om ett FÖRSTADIUM till cancer.

Vad gjorde då Elle? Hon gjorde en lumpektomi. Det är alltså en kirurgisk procedur där man avlägsnar den del av tumören (ofta ett papillom eller karcinom) och en del av den bröstgång (dukt) där den sitter, samtidigt som man bevarar en större del av bröstet. Det här är exakt den behandling som man rekommenderar vid många fall av hennes diagnos.

Hela affären formligen lyser av samma typ av kvacksalveri som präglar antivaccin-rörelsen. Det är Ivermektin, HCQ, Zinc och D-vitamin som påstås bota än det ena och förebygga det andra. Och till den listan kan vi lägga "elixir". 1000 kronor för en liten påse med ett grönt pulver. Haha...
https://welleco.eu/products/welleco-super-elixir-greens?variant=46948321591464

Och all denna ormolja går att köpa på Elle's hemsida, på Peter MacCulloughs hemsida, på RFK Jrs hemsida och i princip varenda antivaxxar-patrasks hemsida. Det spelar ingen roll om det handlar om Covid eller cancer.

Ormolja. Big Business.

Du är ju helt slut i huvudet.

Ivermectin och Hydroxiklorokin har bevisad effekt i hundratals studier och användes mycket framgångsrikt i olika delar av Indien och Afrika.

Även D-vitamin har givetvis en god effekt mot virus som SARS-Cov-2, eftersom det är en immunmodulator. Nästan alla som dog av D-vitamin led av svår brist på D-vitamin. D-vitamin styr ca 2000 gener i kroppen och har betydelse när det gäller allt från immunförsvar till metabol hälsa.

Zink har en stark antiviral effekt eftersom det hindrar virus från att replikera. Zink bidrar bland annat till celldelningen och hormonregleringen och styr flera hundra gener.
Citera
2025-08-01, 14:58
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen

Ivermectin och Hydroxiklorokin har bevisad effekt i hundratals studier och användes mycket framgångsrikt i olika delar av Indien och Afrika.

Även D-vitamin har givetvis en god effekt mot virus som SARS-Cov-2, eftersom det är en immunmodulator. Nästan alla som dog av D-vitamin led av svår brist på D-vitamin. D-vitamin styr ca 2000 gener i kroppen och har betydelse när det gäller allt från immunförsvar till metabol hälsa.

Zink har en stark antiviral effekt eftersom det hindrar virus från att replikera. Zink bidrar bland annat till celldelningen och hormonregleringen och styr flera hundra gener.
Nej, det finns inte EN korrekt genomförd studie som visar att Ivermectin har någon som helst effekt.

Att du fortfarande bölar om den där skiten kan bara tolkas som direkt desinformation. Det är pinsamt.

Citat:
RESULTS
A total of 3515 patients were randomly assigned to receive ivermectin (679 patients), placebo (679), or another intervention (2157). Overall, 100 patients (14.7%) in the ivermectin group had a primary-outcome event, as compared with 111 (16.3%) in the placebo group (relative risk, 0.90; 95% Bayesian credible interval, 0.70 to 1.16). Of the 211 primary-outcome events, 171 (81.0%) were hospital admissions. Findings were similar to the primary analysis in a modified intention-to-treat analysis that included only patients who received at least one dose of ivermectin or placebo (relative risk, 0.89; 95% Bayesian credible interval, 0.69 to 1.15) and in a per-protocol analysis that included only patients who reported 100% adherence to the assigned regimen (relative risk, 0.94; 95% Bayesian credible interval, 0.67 to 1.35). There were no significant effects of ivermectin use on secondary outcomes or adverse events.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2115869
Citera
2025-08-01, 15:50
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:

Jag tror inte det där botar covid.
Folk som brukar cannabis har fått lindrigare sjukdom och kortare sjukvusvistelse än de som inte brukat cannabis.
Rätt säker på att cannabis är bättre medicin sålänge man har normala nivåer D-vitamin och Zink.
Själv behandlade jag min corona med cannabis och det hjälpte mycket, blev betydligt lättare att andas.
Cannabis är luftförsvidgande och anti-inflammatoriskt bland annat.
Synd att inte fler följde efter mitt exempel och synd att det inte forskades mer på cannabis och corona.
Tjat om ivermectin börjar bli tröttsamt när det garanterat finns bättre botemedel som det forskats mindre på.
Senast redigerad av Kungenshora 2025-08-01 kl. 15:58.
Citera
2025-08-01, 15:54
Avstängd
Citat:
Nej, det finns inte EN korrekt genomförd studie som visar att Ivermectin har någon som helst effekt.

Att du fortfarande bölar om den där skiten kan bara tolkas som direkt desinformation. Det är pinsamt.

Bara här har du 105 studier:
https://c19ivm.org/meta.html

Utöver det kunde man våren och sommaren 2021 följa hur delstater i Indien som använde Ivermectin krossade delstater som förbjöd Ivermectin. Det fanns en jättetråd på Flashack om det, som du själv skrivit tiotals om inte hundratals kommentarer i.

Du slet ditt hår vid varje uppdatering.
Citera
2025-08-01, 16:00
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Bara här har du 105 studier:
https://c19ivm.org/meta.html

Utöver det kunde man våren och sommaren 2021 följa hur delstater i Indien som använde Ivermectin krossade delstater som förbjöd Ivermectin. Det fanns en jättetråd på Flashack om det, som du själv skrivit tiotals om inte hundratals kommentarer i.

Du slet ditt hår vid varje uppdatering.
Men det finns tydligen minst lika många studier som säger det inte har god effekt.
Hur förklarar du det?
Citera
2025-08-01, 16:13
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Men det finns tydligen minst lika många studier som säger det inte har god effekt.
Hur förklarar du det?
Nej, det finns det inte. Och ingen av dem följer reglerna för hur en studie genomförs.

Alla studier som genomförts KORREKT visar att Ivermectin inte har ett skit effekt på COVID. Men det fattar du inte för du är dum i huvudet.
Citat:
Results
Among 1432 randomized participants who received study medication or placebo, the median (IQR) age was 48 (38-58) years, 854 (59.6%) were women, and 1188 (83.1%) reported receiving at least 2 SARS-CoV-2 vaccine doses. The median (IQR) time to sustained recovery was 11 (11-12) days in the ivermectin group and 12 (11-12) days in the placebo group. The hazard ratio for improvement in time to recovery was 1.02 (95% credible interval, 0.92-1.12; P value for efficacy = .65). Among those receiving ivermectin, 39 (5.5%) were hospitalized, died, or had urgent or emergency care visits compared with 42 (5.8%) receiving placebo (hazard ratio, 0.97 [95% credible interval, 0.60-1.45]; P = .55). In the ivermectin group, 1 participant died and 6 were hospitalized (1.0%); 2 participants (0.3%) were hospitalized in the placebo group and there were no deaths. Adverse events were uncommon in both groups.

Conclusions and Relevance
Among outpatients with mild to moderate COVID-19, treatment with ivermectin, with a maximum targeted dose of 600 μg/kg daily for 6 days, compared with placebo did not improve time to sustained recovery. These findings do not support the use of ivermectin in patients with mild to moderate COVID-19.

Pajas.

https://jamanetwork.com/journals/jama/fullarticle/2801827
Citera
2025-08-01, 16:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Hur förklarar du det?

Nej, det finns ett fåtal studier som inte visar effekt, ofta med finansiella kopplingar till Bill Gates.

Från skräpstudien som Korrektamundo länkade till:

1) "Patients who had had symptoms of Covid-19 for up to 7 days"
Ivermectin måste sättas in tidigt, helst inom 48 timmar.

2) "(400 μg per kilogram of body weight) once daily for 3 days"
Den dosen är för låg. Man ska ta 600 μg under minst fem dagar.

3) Det står inget om zink. Ivermectin ska tas tillsammans med zink för att förstärka effekten.

4) Studien publicerades 30 mars 2022. Pandemin började i januari 2020.
Tror du att syftet med studien var att rädda liv? Eller att kasta skit på alternativ till vaccinerna?
Senast redigerad av borskungen 2025-08-01 kl. 16:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in