Citat:
Man behöver knappast gräva speciellt djupt innan man inser att skriverierna och tramset på sociala medier om Elle Macphersons cancerdiagnos och val av behandling (eller påstådda val att INTE behandla) lämnar en hel del övrigt att önska.
Tog du rätt artikel? Jag hittade inte om Wakefield och det står att diagnosen var för sju år sedan. Ett problem som många cancerdrabbade pekar på är att folk ser det som en "kamp" med sjukdomen, vilket implicerar att man förlorar om man dör. Men i själva verket väljer folk. Jag tycker man ska respektera att folk har rätt att göra sina val, men det gör inte woke-fascisterna och det skrämmer dem nog eftersom det är att gå emot kollektivet.
Angående om det var 7 år sedan hon diagnosticerades så påminner det mig om en sak jag undrar: Inom cancervård brukar det talas om 5-årsöverlevnad och det brukar heta att den ökar, men jag misstänker att det kanske snarare handlar om att man diagnosticerar tidigare. Ella McPhearson har i alla fall haft 5-årsöverlevnad UTAN cancerbehandling. Hade hon däremot behandlat sig så hade hon kanske istället räknats som ett exempel på lyckad cancerbehandling... Personligen skulle jag antagligen ha behandlat mig såväl med strålbehandling som annat och snarare varit mer påläst än min läkare, men jag tycker man ska respektera folks val.
Angående om det var 7 år sedan hon diagnosticerades så påminner det mig om en sak jag undrar: Inom cancervård brukar det talas om 5-årsöverlevnad och det brukar heta att den ökar, men jag misstänker att det kanske snarare handlar om att man diagnosticerar tidigare. Ella McPhearson har i alla fall haft 5-årsöverlevnad UTAN cancerbehandling. Hade hon däremot behandlat sig så hade hon kanske istället räknats som ett exempel på lyckad cancerbehandling... Personligen skulle jag antagligen ha behandlat mig såväl med strålbehandling som annat och snarare varit mer påläst än min läkare, men jag tycker man ska respektera folks val.
1. Det är okänt vilken typ av cancer Macpherson diagnostiserats med. Enligt uppgift rör det sig om:
https://nbcf.org.au/about-breast-cancer/diagnosis/her2-positive-breast-cancer/
2. Elle's uppgivna östrogenreceptiva intraduktala karcinom är en cancerform som klassas som icke-invasiv som KAN bli aggressiv utan behandling. Notera diagnosen: INTRADUKTAL (inte INVASIV). Vi talar om ett FÖRSTADIUM till cancer.
Vad gjorde då Elle? Hon gjorde en lumpektomi. Det är alltså en kirurgisk procedur där man avlägsnar den del av tumören (ofta ett papillom eller karcinom) och en del av den bröstgång (dukt) där den sitter, samtidigt som man bevarar en större del av bröstet. Det här är exakt den behandling som man rekommenderar vid många fall av hennes diagnos.
Notera dock att Elle Macpherson driver ett föreag för naturläkemedel där hon säljer elixir som "enhances energy, improves gut health and clears skin". Det har kanske med saken att göra?
Jag skulle inte bli direkt förvånad över om Elle någonstans hintat om att det var hennes elixir som hjälpte henna besegra cancern. Sanningen är dock att hon opererats för ett förstadie till invasiv cancer - vilket är exakt den behandling som rekommenderas vid många diagnoser.
Hela affären formligen lyser av samma typ av kvacksalveri som präglar antivaccin-rörelsen. Det är Ivermektin, HCQ, Zinc och D-vitamin som påstås bota än det ena och förebygga det andra. Och till den listan kan vi lägga "elixir". 1000 kronor för en liten påse med ett grönt pulver. Haha...
https://welleco.eu/products/welleco-super-elixir-greens?variant=46948321591464
Och all denna ormolja går att köpa på Elle's hemsida, på Peter MacCulloughs hemsida, på RFK Jrs hemsida och i princip varenda antivaxxar-patrasks hemsida. Det spelar ingen roll om det handlar om Covid eller cancer.
Ormolja. Big Business.