2025-07-28, 09:51
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel

En svag länk med vinyl som de flesta glömmer är själva phonoingånen på en förstärkare. På många förstärkare, särskilt nyare sådana, är den inte särskilt bra. En särskild RIAA-förstärkare som man kopplar in mellan skivspelaren och förstärkaren skulle jag verkligen rekommendera. Jag tycker att mycket inom hifi är hokus pokus som påstås ge bättre ljud, men av egen erfarehet vet jag vad en RIAA-enhet kan göra för skillnad. Pro-ject har från 1 500 kr.

Skivspelare är också en djungel. De flesta från de kända tillverkarna (de som finns kvar) låter bra. Tänk på att en dealbreaker kan vara om du vill att skivspelaren ska stänga av sig själv när skivan tar slut eller inte. På många modeller som riktar sig till hifi-nördar gör den inte det.

Nu är vi off topic, men ändå:RIAA-steget i vintageförstärkare håller ofta bra kvalitet; förr i tiden var ju vinylspelaren musikkällanummer ett.

Vinylspelare: en begagnad direktdriven kan vara ett bra köp.
Citera
2025-07-28, 09:55
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz1312
Vinylspelare förstår jag, men är det någon särskild jag ska skaffa?

Viktigt är att spelaren har den typ av pickup som kallas ”moving magnet” (inte en keramisk pickup eller en kristallpickup) och att nålen på pickupen inte är sliten (om du köper begagnat).
Citera
2025-07-28, 10:44
Medlem
xmz1312s avatar
Vad snälla ni är, tack så mycket för alla svar.

Tror jag har blandat ihop förstärkare med högtalare och förstår nu att det är separata saker, behöver fortsätta gräva lite för att fatta mer
Citera
2025-07-28, 10:56
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prongle
Korrekt, men du behöver inte "ett par" förstärkare utan det räcker med en. Lite snabb koll på hifiklubben så hittade jag den här:

https://www.hifiklubben.se/nad-c328-integrerad-forstarkare/nadc328gr/

eller den lite billigare:

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-mk2-integrerad-forstarkare/argsa1mk2bk/

Det finns hur mycket som helst i alla prisklasser som har båda, en sökning på prisjakt på förstärkare med både bluetooth och phono:

https://www.prisjakt.nu/c/forstarkare?3336=44897&3666=2148&b_38=1

Dom har både phono-ingång och bluetooth så med någon av dom och lämpligt par högtalare är du igång.

Notera att om du kikar på andra liknande så måste den specifikt ha en skivspelaringång eftersom en skivspelare har annan signal än andra analoga källor (kolla vad RIAA är om du vill ha mer information)

Tack! Som sagt så har jag nog blandat ihop förstärkare med högtalare hehe, så behöver fortsätta kika igenom vad som kan vara passande
Citera
2025-07-28, 10:58
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorRuffel
Lite sugen att skriva här med tips för man vill ju hjälpa till, hifi är verkligen en djungel (fortfarande). Som någon redan skrivit, glöm vinyl via bluetooth. Då tar du bort hela den analoga grejen med vinyl.

Det finns bra streamingförstärkare idag. De från Wiim får alltid bra rekommendationer, som funktionella och prisvärda. Börja med att kolla på deras modeller.

En svag länk med vinyl som de flesta glömmer är själva phonoingånen på en förstärkare. På många förstärkare, särskilt nyare sådana, är den inte särskilt bra. En särskild RIAA-förstärkare som man kopplar in mellan skivspelaren och förstärkaren skulle jag verkligen rekommendera. Jag tycker att mycket inom hifi är hokus pokus som påstås ge bättre ljud, men av egen erfarehet vet jag vad en RIAA-enhet kan göra för skillnad. Pro-ject har från 1 500 kr.

Skivspelare är också en djungel. De flesta från de kända tillverkarna (de som finns kvar) låter bra. Tänk på att en dealbreaker kan vara om du vill att skivspelaren ska stänga av sig själv när skivan tar slut eller inte. På många modeller som riktar sig till hifi-nördar gör den inte det.

Så mitt tips:
streamingförstarkare från Wiim
vinylspelare utan inbyggd RIAA och Bluetooth
Separat RIAA-steg

Lycka till!

Hej! Tack, blandat ihop allt (förstärkare, högtalare m.m), men jättetack för tipsen, ska kika igenom mer!

För om jag förstår det rätt då är både förstärkaren (streaming) samt vinylspelaren kopplade till samma HÖGTALARE, så att man kan spela både beroende på vad man är sugen på, korrigera gärna om jag har fel.
Citera
2025-07-28, 18:48
Medlem
För att göra det hela lite mer förståeligt så är det så att det idag finns högtalare med inbyggd förstärkare som du också kan koppla en vinyl spelare till. Exempelvis Klipsch R-51PM eller Audio pro A38. Den senare har inbyggd streaming och vinylspelaren kan du koppla in om du köper ett separat RIAA-steg.

Det är som sagt en djungel med hifi eftersom utbudet är så stort.

Men jag skulle inte satsa på sådana högtalare eftersom du är friare att endast byta förstärkare om det exempelvis endast är den du vill uppdatera i framtiden.
Citera
2025-08-01, 13:25
Medlem
Bluebeast72s avatar
Helt klart två st KEF eller Klipsch stativ/bok högtalare i övre klassen, kör på bara dessa o bra premium reciverförstärkare så har du det ultimata ljudet utan störande sub eller billigt skräp.

Vill du ha dessa på större tv bänk så kör med dämpare, padders under dem. Eller stativ.

ex: KEF Q150 2 st, premium kabel Rega eller Supra, premuim reciver OnkyoTX-NR7100 eller likande Yamaha, Pioneer.

Har själv detta o klår alla vänners anläggningar i klarhet, styrka, smidighet o kvalite.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in