Citat:
Ursprungligen postat av
MajorRuffel
Lite sugen att skriva här med tips för man vill ju hjälpa till, hifi är verkligen en djungel (fortfarande). Som någon redan skrivit, glöm vinyl via bluetooth. Då tar du bort hela den analoga grejen med vinyl.
Det finns bra streamingförstärkare idag. De från Wiim får alltid bra rekommendationer, som funktionella och prisvärda. Börja med att kolla på deras modeller.
En svag länk med vinyl som de flesta glömmer är själva phonoingånen på en förstärkare. På många förstärkare, särskilt nyare sådana, är den inte särskilt bra. En särskild RIAA-förstärkare som man kopplar in mellan skivspelaren och förstärkaren skulle jag verkligen rekommendera. Jag tycker att mycket inom hifi är hokus pokus som påstås ge bättre ljud, men av egen erfarehet vet jag vad en RIAA-enhet kan göra för skillnad. Pro-ject har från 1 500 kr.
Skivspelare är också en djungel. De flesta från de kända tillverkarna (de som finns kvar) låter bra. Tänk på att en dealbreaker kan vara om du vill att skivspelaren ska stänga av sig själv när skivan tar slut eller inte. På många modeller som riktar sig till hifi-nördar gör den inte det.
Så mitt tips:
streamingförstarkare från Wiim
vinylspelare utan inbyggd RIAA och Bluetooth
Separat RIAA-steg
Lycka till!
Hej! Tack, blandat ihop allt (förstärkare, högtalare m.m), men jättetack för tipsen, ska kika igenom mer!
För om jag förstår det rätt då är både förstärkaren (streaming) samt vinylspelaren kopplade till samma HÖGTALARE, så att man kan spela både beroende på vad man är sugen på, korrigera gärna om jag har fel.