2025-07-28, 07:38
Medlem
xmz1312s avatar
Hejsan audiofiler (förhoppningsvis!)

Jag har börjat nörda ner mig lite för att samla lite plattor och vill även kunna spela dem, hehe.

Jag kan väldigt lite inom detta område. Skulle gärna ha en anordning där jag kan spela plattor men även streama musik från mobilen, delvis eftersom jag inte har så många plattor ens.

Frågan är:

Hur ser en sådan uppsättning ut? Vinylspelare förstår jag, men är det någon särskild jag ska skaffa? Finns det system med inbyggd bluetooth?

Hoppas ni förstår min fundering, tacksam för alla svar.

Ha det gott, sålänge!
Citera
2025-07-28, 08:13
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Finns vinylspelare med blåtand, finns även vinyl där man kan lägga över sina skivor till mp3.

Längesen jag körde lp, hade två technics 1200r way back och en trasig plx som samlar damm nu bara.

Ett gäng pioneer nexus körs det på nu istället, saknar dock lite fint knaster och stanton nålar.
Citera
2025-07-28, 08:15
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Finns vinylspelare med blåtand, finns även vinyl där man kan lägga över sina skivor till mp3.

Längesen jag körde lp, hade två technics 1200r way back och en trasig plx som samlar damm nu bara.

Ett gäng pioneer nexus körs det på nu istället, saknar dock lite fint knaster och stanton nålar.

Vinylspelare med bluetooth - vad innebär det? Är det att man då kopplar upp sig till vinylspelaren som i sin tur är kopplad till ett par högtalare? Tack för svar, föresten!
Citera
2025-07-28, 08:33
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xmz1312
Hejsan audiofiler (förhoppningsvis!)

Jag har börjat nörda ner mig lite för att samla lite plattor och vill även kunna spela dem, hehe.

Jag kan väldigt lite inom detta område. Skulle gärna ha en anordning där jag kan spela plattor men även streama musik från mobilen, delvis eftersom jag inte har så många plattor ens.

Frågan är:

Hur ser en sådan uppsättning ut? Vinylspelare förstår jag, men är det någon särskild jag ska skaffa? Finns det system med inbyggd bluetooth?

Hoppas ni förstår min fundering, tacksam för alla svar.

Ha det gott, sålänge!

”Hifiklubben” har trådlös uppspelning av vinyl via wifi.
https://www.hifiklubben.se/inspiration/skivspelaren/gor-din-vinylspelare-traadlos/

Tänk på:
När man kör trådlöst från vinylspelaren så digitaliseras ljudet. Och då tappar man analog-ljudskänslan.
Om man vill ha äkta analogt vinylljud ska man ha en vinylspelare som via en kabel är ansluten till en analog förstärkare. Och till den ett par högtalare eller en hörlur. Då är ingen del i kedjan digital, det är analogt hela vägen.
Senast redigerad av RFT 2025-07-28 kl. 08:36.
Citera
2025-07-28, 08:37
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Vinylspelare med bluetooth - vad innebär det? Är det att man då kopplar upp sig till vinylspelaren som i sin tur är kopplad till ett par högtalare? Tack för svar, föresten!

Hörlurar eller anläggning med blåtand, men går såklart att köra med sladd.
Finns väl även med usb som man kan lägga över filer via data, ladda ner program etc, finns väl en rad olika funktioner, förutom vinyl, på en del idag då tekniken uppenbarligen går framåt hehe...
Citera
2025-07-28, 08:38
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Vet dock ej om det går att streama via lur men det kanske det gör nuförtiden?
Citera
2025-07-28, 08:39
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
”Hifiklubben” har trådlös uppspelning av vinyl via wifi.
https://www.hifiklubben.se/inspiration/skivspelaren/gor-din-vinylspelare-traadlos/

Tänk på:
När man kör trådlöst från vinylspelaren så digitaliseras ljudet. Och då tappar man analog-ljudskänslan.
Om man vill ha äkta analogt vinylljud ska man ha en vinylspelare som via en kabel är ansluten till en analog förstärkare. Och till den ett par högtalare eller en hörlur. Då är ingen del i kedjan digital, det är analogt hela vägen.

Tack! Det jag är intresserad av är att köra plattor via hederlig analog källa och sedan ha möjligheten att streama från min mobil också. Är detta vad jag söker då, tror du?
Citera
2025-07-28, 08:40
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Hörlurar eller anläggning med blåtand, men går såklart att köra med sladd.
Finns väl även med usb som man kan lägga över filer via data, ladda ner program etc, finns väl en rad olika funktioner, förutom vinyl, på en del idag då tekniken uppenbarligen går framåt hehe...

Ok.

Om jag förstår rätt så kan vinylspelaren vara helt analog men sedan att jag skaffar ett par förstärkare som både kan köra via vinylspelaren och via mobil-stream (bluetooth). Har jag tänkt rätt?
Citera
2025-07-28, 08:49
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Tack! Det jag är intresserad av är att köra plattor via hederlig analog källa och sedan ha möjligheten att streama från min mobil också. Är detta vad jag söker då, tror du?

Ja det tror jag; besök Hifiklubben och fråga; vetja.
Citera
2025-07-28, 08:51
Medlem
xmz1312s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja det tror jag; besök Hifiklubben och fråga; vetja.

Tack så jättemycket för svar!! Det ska jag göra.
Citera
2025-07-28, 08:57
Medlem
Prongles avatar
Citat:
Ok.

Om jag förstår rätt så kan vinylspelaren vara helt analog men sedan att jag skaffar ett par förstärkare som både kan köra via vinylspelaren och via mobil-stream (bluetooth). Har jag tänkt rätt?
Korrekt, men du behöver inte "ett par" förstärkare utan det räcker med en. Lite snabb koll på hifiklubben så hittade jag den här:

https://www.hifiklubben.se/nad-c328-integrerad-forstarkare/nadc328gr/

eller den lite billigare:

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-sa1-mk2-integrerad-forstarkare/argsa1mk2bk/

Det finns hur mycket som helst i alla prisklasser som har båda, en sökning på prisjakt på förstärkare med både bluetooth och phono:

https://www.prisjakt.nu/c/forstarkare?3336=44897&3666=2148&b_38=1

Dom har både phono-ingång och bluetooth så med någon av dom och lämpligt par högtalare är du igång.

Notera att om du kikar på andra liknande så måste den specifikt ha en skivspelaringång eftersom en skivspelare har annan signal än andra analoga källor (kolla vad RIAA är om du vill ha mer information)
Citera
2025-07-28, 09:37
Medlem
Lite sugen att skriva här med tips för man vill ju hjälpa till, hifi är verkligen en djungel (fortfarande). Som någon redan skrivit, glöm vinyl via bluetooth. Då tar du bort hela den analoga grejen med vinyl.

Det finns bra streamingförstärkare idag. De från Wiim får alltid bra rekommendationer, som funktionella och prisvärda. Börja med att kolla på deras modeller.

En svag länk med vinyl som de flesta glömmer är själva phonoingånen på en förstärkare. På många förstärkare, särskilt nyare sådana, är den inte särskilt bra. En särskild RIAA-förstärkare som man kopplar in mellan skivspelaren och förstärkaren skulle jag verkligen rekommendera. Jag tycker att mycket inom hifi är hokus pokus som påstås ge bättre ljud, men av egen erfarehet vet jag vad en RIAA-enhet kan göra för skillnad. Pro-ject har från 1 500 kr.

Skivspelare är också en djungel. De flesta från de kända tillverkarna (de som finns kvar) låter bra. Tänk på att en dealbreaker kan vara om du vill att skivspelaren ska stänga av sig själv när skivan tar slut eller inte. På många modeller som riktar sig till hifi-nördar gör den inte det.

Så mitt tips:
streamingförstarkare från Wiim
vinylspelare utan inbyggd RIAA och Bluetooth
Separat RIAA-steg

Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto