2025-08-01, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Det är skrämmande hur mycket plaster man får i sig faktiskt, jag själv har haft vattenfilter på kranen i över 6 år... Sjukt att detta inte kommit på tal tidigare på "nyheterna". "Konspirationsteorier" som blir sanning är ganska vanligt nuförtiden.
Ja, det där med vattenfilter är också intressant. Jag har brukat tro att det inte behövs och har litat på att vattnet är bra som det är från våra kranar. Men har efter att det kommit annonstips om vattenfilter på Facebook och sett vad folk har skrivit på nätet om ämnet blivit mer fundersam. Berätta gärna mer om varför du köpte vattenfilter och ge gärna tips om var man kan köpa det! Jag är själv intresserad av att köpa hem det, även fast att jag bor i lägenhet då jag har börjat bli mer tveksam till kvalitén på vattnet från våra kranar...
Senast redigerad av rednaxela90 2025-08-01 kl. 12:17.
Citera
2025-08-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sa-mycket-mikroplaster-andas-vi-in

Det här känns inte bra alls. Frågor som dyker upp hos mig: Hur kan man göra så att man inte andas in lika mycket mikroplaster? Vad är det som orsaker det, som man har hemma, och borde byta ut?
Byt ut ALLT som har alternativ. Börja med köket. Gör dig av med teflonpannan och skaffa dig en i rostfritt stål. Glas, rostfritt stål, trä... naturprodukter så långt det går. Ja, det kan vara dyrare men din hälsa är värd det bästa eftersom HEALTH IS WEALTH. När det kommer till te så köp löst te och inte de där i småpåsar. Du kokar plast när du köper de där småpåsarna. Sen dricker du plasten. Vidrigt. Kolla kaffekokaren... är den gjord i stål eller i plast?

Kläder... sluta köpa plastkläder och fokusera på material av naturprodukter. Detta gäller allt. Se till att undvika att köpa in plast redan från början. Se över sovrummet med all plast som finns i sängar etc. Ha aldrig TV eller dator i sovrummet. Osar cancer.

Se till att dammsuga ofta, vädra så mycket du bara kan. Var ute i friska luften så mycket du kan. Minst en timme per dag.

Var en medveten konsument. Sprid information till alla du kan.
Citera
2025-08-01, 12:29
Medlem
holmiums avatar
Citat:
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sa-mycket-mikroplaster-andas-vi-in

Det här känns inte bra alls. Frågor som dyker upp hos mig: Hur kan man göra så att man inte andas in lika mycket mikroplaster? Vad är det som orsaker det, som man har hemma, och borde byta ut?

Mikroplaster är den nya skrämselpropagandan, när spöket CO2 börjar förlora sitt stryptag om mänskligheten.....

Det är antagligen inget att bry sig om, i likhet med det mesta som SVT och liknade aktörer basunerar ut.
Citera
2025-08-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Mikroplaster är den nya skrämselpropagandan, när spöket CO2 börjar förlora sitt stryptag om mänskligheten.....

Det är antagligen inget att bry sig om, i likhet med det mesta som SVT och liknade aktörer basunerar ut.
I vanliga fall håller jag med, men i detta fall tror jag faktiskt att det är dåligt för oss!
Citera
2025-08-01, 12:38
Medlem
AttansNedranss avatar
Citat:
I vanliga fall håller jag med, men i detta fall tror jag faktiskt att det är dåligt för oss!
Kan nån ge en kortkort sammanfattning av forskningsläget avseende mikroplasternas toxicitet för människokroppen.
Citera
2025-08-01, 12:39
Avslutad
ok, bryr mig inte ett skit om det. Vad ska vi göra åt det? Meningslös upplysning och tråd.

Du bör ha vettigare saker om dagarna att fundera på vad vi andas in, hur kan det vara intressant?

Önskar svar på samtliga frågor.
Senast redigerad av KilleMedRizz 2025-08-01 kl. 12:41.
Citera
2025-08-01, 12:39
Medlem
holmiums avatar
Citat:

Som vanligt är detta ingen etta eller nolla.

Man skall alltid ta propagandamegafonernas skrämseljournalistik med en stor nypa salt.
Det handlar bara om att styra flocken dit skumma makthavare vill.
Citera
2025-08-01, 12:48
Medlem
oditnemeuxors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Som vanligt är detta ingen etta eller nolla.

Man skall alltid ta propagandamegafonernas skrämseljournalistik med en stor nypa salt.
Det handlar bara om att styra flocken dit skumma makthavare vill.
Googlar man runt lite ser man att mikroplaster påverkar testosteronnivåerna och spermakvaliteten negativt hos män. Det bör alltså ligga i var mans intresse att inte exponeras för mycket för dem.

Imponerad ändå att SVT tar upp problemet, men med någon konstig motivering om lungåverkan istället.
Citera
2025-08-01, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KilleMedRizz
ok, bryr mig inte ett skit om det. Vad ska vi göra åt det? Meningslös upplysning och tråd.

Du bör ha vettigare saker om dagarna att fundera på vad vi andas in, hur kan det vara intressant?

Önskar svar på samtliga frågor.
Ehm, jo, för att det kan göra att du får försämrad hälsa eller dör i förtid...
Citera
2025-08-01, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Ej läst men här är rapporten, publicerad i förrgår - nån kan väl dra upp nåt mer matnyttigt ur den
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0328011
Ok, tack! Ska kika!
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
PS: Förslagsvis flytta till vetenskap istället för medier
Ja, visste inte riktigt vart den här tråden platsade bäst. Mod är välkommen att flytta till den ämneskategori där den platsar bäst!
Citera
2025-08-01, 13:16
Medlem
Om någon känner till trovärdiga källor som upplyser om detta med mikroplaster, så dela gärna det!
Senast redigerad av rednaxela90 2025-08-01 kl. 13:18.
Citera
2025-08-01, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttansNedrans
Kan nån ge en kortkort sammanfattning av forskningsläget avseende mikroplasternas toxicitet för människokroppen.
HJärnor från personer som diagnosticerats med demens innehåller 10 gånger mer mikroplast än hjärnor från personer utan demens https://www.psypost.org/scientists-issue-dire-warning-microplastic-accumulation-in-human-brains-escalating/

Mikroplaster upptäckta i igenproppade artärer https://www.ndtv.com/science/microplastics-found-in-clogged-arteries-could-raise-risk-of-heart-attack-study-5217145

Sammanband mellan mikroplast i livmoderkakan och för tidig födsel. https://www.theguardian.com/environment/2025/jan/30/microplastics-placentas-link-premature-births-study
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in