2025-08-01, 11:31
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sa-mycket-mikroplaster-andas-vi-in
Citat:
En ny studie visar att vi andas in ca 68 000 mikroplastpartiklar per dag, Det är betydligt mer än vad man tidigare har trott.

Forskare vid universitetet i Toulouse mätte nivåerna av mikroplaster i sina egna lägenheter och bilar. De kombinerade sedan resultatet med tidigare mätningar.

Koncentrationen av mikroplastpartiklarna var 100 gånger högre än tidigare mätningar. Mikroplaster är giftiga och kan tränga in i lungorna, vilket påverkar immunsystemet.

Det här känns inte bra alls. Frågor som dyker upp hos mig: Hur kan man göra så att man inte andas in lika mycket mikroplaster? Vad är det som orsaker det, som man har hemma, och borde byta ut?
Citera
2025-08-01, 11:35
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/sa-mycket-mikroplaster-andas-vi-in

Det här känns inte bra alls. Frågor som dyker upp hos mig: Hur kan man göra så att man inte andas in lika mycket mikroplaster? Vad är det som orsaker det, som man har hemma, och borde byta ut?
Kan ju inte någon här veta, men ett hem helt utan plast och kanske även ett hem placerat långt ifrån större vägar är min gissning. Men mikroplasterna lär vi få lära oss att leva med så länge vi använder plast.
Citera
2025-08-01, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Kan ju inte någon här veta, men ett hem helt utan plast och kanske även ett hem placerat långt ifrån större vägar är min gissning. Men mikroplasterna lär vi få lära oss att leva med så länge vi använder plast.
Klart att det kan finnas folk med kunskap om detta ämne här. Finns nog några som kan ha nördat in sig på detta med mikroplaster på FB.
Citera
2025-08-01, 11:41
Medlem
Du får ju också mikroplaster i ditt vatten så det är inte bara lungorna som råkar illa ut!
Citera
2025-08-01, 11:42
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Klart att det kan finnas folk med kunskap om detta ämne här. Finns nog några som kan ha nördat in sig på detta med mikroplaster på FB.
Det är en ny utländsk studie, som för all del inte nödvändigtvis når upp till flashbacknivå men det är isf en annan diskussion.
Citera
2025-08-01, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Du får ju också mikroplaster i ditt vatten så det är inte bara lungorna som råkar illa ut!
Gillar inte tanken! Förstår att det kan bli svårt att leva fri från all sådan påverkan, men finns det något man kan göra någorlunda enkelt för att det ska vara bättre i ens hem?
Citera
2025-08-01, 11:51
Medlem
Allt tyg du har i hemmet.
Fleecetröjor avger sjukt mycket mikroplaster.
Soffor, gardiner, tröjor, strumpor, ja allt innehåller plast som skapar mycket damm.
Köp kläder av naturprodukter typ bomull, bambu osv. Det avger också damm men frågan är hur stora partiklar och är det farligt?
Mikroplasterna innehåller massa kemiska ämnen som inte är bra för din kropp.

Du kan inte ens ta i en jävla bilratt idag utan att det överförs massa kemikalier genom din hud.

Skaffa centraldammsugare så blåser du iallafall ut skiten utanför huset när du städar. Har du ett bra filter så är det bättre än att släppa ut allt i naturen.
Mekanisk ventilation med filter för att slippa få in allt i huset.
Citera
2025-08-01, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Det är en ny utländsk studie, som för all del inte nödvändigtvis når upp till flashbacknivå men det är isf en annan diskussion.
Ja, det är klart att folk här kanske inte har full insyn i denna nya studie och det senaste inom forskningen. Men det kan ändå vara folk här som har lite kunskap i ämnet och som eventuellt kan ge råd kring vad man kan byta ut i hemmet så att det blir bättre. Om inte annat kan man ju dela trovärdiga källor i den här tråden som förklarar detta vidare och lite mer ingående än vad denna SVT-artikel gör!
Citera
2025-08-01, 11:56
Avstängd
Ni kan väl gå runt med en munblöja, gjord av microplaster! Det fungerade ju tydligen när convid höll på.

Det är skrämmande hur mycket plaster man får i sig faktiskt, jag själv har haft vattenfilter på kranen i över 6 år... Sjukt att detta inte kommit på tal tidigare på "nyheterna". "Konspirationsteorier" som blir sanning är ganska vanligt nuförtiden.
Citera
2025-08-01, 11:58
Medlem
hippilis avatar
Om man ska fundera på andas in mikroplast, då kan man ju fundera på dom där munkorgarna förlåt munskydd som många använde när det var covid hysterin om det var ett jävla hallå att alla skulle använda dom då kan man undra hur mycket folk andades det in då när dom hade halva ansiktet i såna?
Citera
2025-08-01, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Allt tyg du har i hemmet.
Fleecetröjor avger sjukt mycket mikroplaster.
Soffor, gardiner, tröjor, strumpor, ja allt innehåller plast som skapar mycket damm.
Köp kläder av naturprodukter typ bomull, bambu osv. Det avger också damm men frågan är hur stora partiklar och är det farligt?
Mikroplasterna innehåller massa kemiska ämnen som inte är bra för din kropp.

Du kan inte ens ta i en jävla bilratt idag utan att det överförs massa kemikalier genom din hud.

Skaffa centraldammsugare så blåser du iallafall ut skiten utanför huset när du städar. Har du ett bra filter så är det bättre än att släppa ut allt i naturen.
Mekanisk ventilation med filter för att slippa få in allt i huset.
Tack. Det är den här typen av svar som jag ville ha på min fråga. Jag förstår att det är mycket som vi har i vardagen som är dåligt för oss kopplat till mikroplaster, och det skulle krävas mycket för att bli av med allt. Men jag tänker att det finns ju förändringar som ändå känns genomförbara, såsom att t.ex. (som du skriver) köpa kläder gjorda av bättre material och försöka på enkla sätt bli av med mer av det skadliga dammet hemma.
Citera
2025-08-01, 12:12
Medlem
Jordgubbes avatar
Ja fleecejackor som alla går runt med idag (även mitt i sommaren) lär betraktas som asbest om några år. Bort med plasten, den hör till fossilproblemet. Finns andra alternativ, utveckla innovativa cellulosaprodukter ur svenska skogen för en världsmarknad istället. Plast är whitetrash.

Ej läst men här är rapporten, publicerad i förrgår - nån kan väl dra upp nåt mer matnyttigt ur den
https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371%2Fjournal.pone.0328011

PS: Förslagsvis flytta till vetenskap istället för medier
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här