2025-08-01, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Till skillnad från ryssland som inte ens har något luftförsvar 😁

Glory to Ukraine
Och ändå hör man inget om några attacker i ryssland från f 16 plan.
Glidbomberna fortsätter att regna över Charkiw.
F16 ...Vilket fiasko..
Citera
2025-08-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Och ändå hör man inget om några attacker i ryssland från f 16 plan.
Glidbomberna fortsätter att regna över Charkiw.
F16 ...Vilket fiasko..
Glidbomberna fortsätter regna över ryska federationens land, bara i år har man med över 100 glidbomber och 3 missiler lyckats få fullträffar på sin egen ryska befolkning 😁 vilket fiasko...

Behövs inga F16 då ryssen gör jobbet själv så bra 😂
Citera
2025-08-01, 12:00
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Inte bara att de saknar motvärn, de saknar manskap som kan skjuta ner dem. Den typen av drönare kostar cirka 90.000 dollar att producera medan en patriotmissil kostar 4 miljoner dollar. Samma system har Sverige blivit pålurade av amerikanarna som nu visar sig egentligen vara totalt värdelösa i den nya krigsföringen
Det har varit tyst om de "Svenska patrioterna" och frågan som är högst befogad är om även de tillhör mängden av utrustning som skickats till Ukraina och som blivit förstörd.
Rapporter har kommit gällande "launchers" som blivit förstörda, frågan är om de kom från Sverige?
Citera
2025-08-01, 12:08
Medlem
Trumps tarrifer mot Indien gör redan verkan mot Ryssland

Rapporterat från united24medias Telegramkonto:

Four tankers carrying Russian oil are currently anchored off India’s west coast amid mounting pressure from the United States and the European Union to stop buying Russian crude, Bloomberg reports.

According to tracking systems, the Achilles and Elyte tankers are anchored near Jamnagar. They are due to unload on August 2 and 3 after picking up cargo in Primorsk and Ust-Luga in late June. Both Aframax tankers, which can carry about 700,000 barrels each, are under EU and British sanctions.

Two other tankers, the Destan and the Horae, are anchored farther off the coast after loading oil between June 24 and July 1. The Destan, which is under EU and UK sanctions, is expected to arrive at the port of Sikka in the coming days. The Horae, whose destination remains unknown, is not under EU, UK, or US sanctions. The tankers’ destinations may still change.

More than a third of India’s oil imports come from Russia. These flows have been widely discussed in recent weeks after the EU introduced new sanctions in July. The administration of US President Donald Trump also cited India’s purchases of Russian oil as a reason for imposing 25% tariffs on the country. Trump has also threatened 100% tariffs on countries that buy Russian oil. As a result, the Indian government has asked refiners to develop plans to source oil elsewhere. According to media reports, India’s state-owned refiners stopped buying Russian oil last week.

https://t.me/United24media/34055
Citera
2025-08-01, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
Glidbomberna fortsätter regna över ryska federationens land, bara i år har man med över 100 glidbomber och 3 missiler lyckats få fullträffar på sin egen ryska befolkning 😁 vilket fiasko...

Behövs inga F16 då ryssen gör jobbet själv så bra 😂
Fråga dom som bor kvar charkiw om dom tycker f 16 planen skyddar dom bra..som planen var.
Senast redigerad av Snauzzer 2025-08-01 kl. 12:15.
Citera
2025-08-01, 12:13
Medlem
GUR har avslöjat personuppgifterna för befälhavaren för den ryska brigaden som avfyrar "Shahiderna" i Ukraina.
Valentyna Romanenko — Fredagen den 1 augusti 2025, 12:24

"Underrättelsetjänsten har publicerat uppgifter om en krigsförbrytare – befälhavaren för en rysk armébrigad som avfyrar "Shahiderna" i Ukraina.

Källa: GUR MOU

Detaljer: Överstelöjtnant i de ryska väpnade styrkorna Ruslan Negrub är befälhavare för den separata obemannade flygbrigaden GROM "Kaskad" (militär enhet 35666-B, utplaceringsplats - Korenovsk, Krasnodarterritoriet)."

"Denna brigad avfyrar shahediska drönare över ukrainskt territorium. Angriparen använder dem för att attackera civil och humanitär infrastruktur och terroriserar civilbefolkningen.

Enligt GUR föddes krigsförbrytaren Ruslan Negrub den 4 januari 1983. Pass: serie 9002 nr 447425, utfärdat den 17 april 2003 av Mozdoksky-distriktets inrikesdepartement i Republiken Nordossetien-Alanien. Han är utexaminerad från Stavropols högre militära flygtekniska skola.

Gift med Nadia Negrub, född 8 mars 1981."

Paret uppfostrar en 20-årig son. Familjens folkbokförings-/bostadsadress: Stavropolterritoriet, Budjonnovsk, Severnyj mikrodistrikt, byggnad 1, lgh 76.

Bokstavligen: "Generaldirektoratet för Ukrainas försvarsministerium påminner om att för varje krigsbrott som begås mot det ukrainska folket kommer det att bli en rättvis vedergällning."

krigsförbrytelser Ryssland Shahed GUR

https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/1/7524379/

Här gäller en förkortad krigsförbrytarprocess.
Uppsöka, Identifiera, vedergällning.
Citera
2025-08-01, 12:14
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverryggenn
Din liknelse är lika löjlig som att ursprungsbefolkningen skulle slänga ut brasilianerna och amerikanarna. Ukraina är ett ungt land med otydliga gränser både historiskt och i nutid. De får nöja sig med att få behålla 50% av vad de fick 1991.

Gränserna var väldigt tydliga 1991. Det enda som är otydligt är rySSland. De säger en sak och gör något aannat. rySSland vill hela tiden ha mer än vad de klarar av. Inget blir bättre där rySSland drar fram. Det är bara förfall men du tycker kanske att det är normalt att det inte finns vatten och avlopp i Donetsk efter rySSlands framfart. Nu flyr till och med rySSar därifrån.
Citera
2025-08-01, 12:23
Medlem
Citat:
Allt jag nömde finns i alla större städer i ukraina.
Inte undra på att så många drönare och robotar slår ner i ukrainska städer när ukraina har sitt luftförsvar inne i bussgarage.
Från verkligheten: cornucopia.se

UPPDATERAS: 31 mördade inklusive fem barn i ryska terrorbombningen mot Kyjiv
skriven av Lars Wilderang 2025-08-01 12:07
"Gårdagens terrorbombning fick facit 31 mördade när Ryssland bombade Kyjiv i årets dödligaste bombning mot huvudstaden."

"antalet mördade i den ryska terrorbombningen mot Kyjiv igår natt landade på minst 31 personer och 159 skadade i årets dödligaste attack mot staden. Fem barn finns bland de mördade skriver Kyiv Post. Bland det som bombades var bostäder, skolor, vårdanläggningar och andra civila byggnader."
https://cornucopia.se/2025/08/uppdateras-31-mordade-inklusive-fem-barn-i-ryska-terrorbombningen-mot-kyjiv/
Krigsbrotten kommer att hamna i kommande krigsbrottstribunal i HAAG.
Citera
2025-08-01, 12:55
Medlem
Från verkligheten:

"Jag somnade och vaknade upp i spillrorna nedanför." Berättelsen om en flicka som föll från nionde våningen under den ryska attacken och överlevde.
Vira Shurmakevych — 1 augusti, 13:45

"Under den massiva ryska attacken mot Kiev natten till den 31 juli föll 23-åriga Veronika från nionde våningen och överlevde mirakulöst. Hon är för närvarande på sjukhus."

Flickans historia berättades av "Sospilne" och BBC .

Enligt Veronika var hon orolig den dagen. Hon var på väg hem sent på kvällen när drönarattacken började.

"Jag hörde de här shaheiderna flyga. Jag gömde mig för dem under träden när jag gick hem", minns Veronika.

Flickan säger att hon aldrig går till skyddsrummet under en "flygattack". Hon minns inte hur hon föll från nionde våningen."
"Jag vet inte hur. Jag sov bara och vaknade upp på spillrorna nedanför. Och troligtvis rörde jag mig på något sätt därifrån. Jag vet inte alls hur det gick till. Det är som levitation", sa Veronika till reportrar.

Flickan antyder att hon förmodligen kastades ut ur lägenheten direkt i sängen.

"Jag insåg inte vad jag gjorde, jag var bara i chock. Jag tittade på mitt ben – och jag fick ännu mer panik", säger Veronica.

:Som BBC-journalisterna säger är Veronicas föräldrar döda, men hon vet inte om det.

Flickan är för närvarande inlagd på sjukhus. Hon diagnostiserades med ett brutet ben, en traumatisk hjärnskada och en hjärnskakning, konstaterar Serhiy Dubrov, chef för sjukhuset där offret vårdas."

https://life.pravda.com.ua/society/pid-chas-ataki-rf-divchina-vipala-z-9-poverhu-i-vizhila-u-yakomu-vona-stani-309540/

Mer finns att läsa I länken.
Citera
2025-08-01, 13:33
Medlem
Citat:
Fråga dom som bor kvar charkiw om dom tycker f 16 planen skyddar dom bra..som planen var.

Sitter du och myser lite åt att de fortfarande når civila med dem?
Citera
2025-08-01, 13:35
Medlem
I juli avfyrade Ryssland 5 100 KAB-er, över 3 800 shaheder och nästan 260 missiler mot Ukraina – Zelenskyj
Iryna Balachuk — fredag 1 augusti 2025, 13:00

"President Volodymyr Zelenskyj rapporterade att ryssarna enbart i juli använde mer än 9 000 luftanfallsvapen av olika slag mot Ukraina."

Källa: Zelenskyj på Telegram

"Detaljer: Han tillade att den senaste ryska attacken mot Kiev, som ägde rum den 31 juli, krävde 31 liv, inklusive 5 barn."

"Vi kan bara stoppa detta tillsammans: Amerika, Europa, andra globala aktörer. Varje interaktion vi har är viktig. Varje dag är viktig", betonade Zelenskyj.

Zelensky - missilangreppsdrönar

https://www.pravda.com.ua/news/2025/08/1/7524383/

Den ryska barbariska varianten av "att visa fredsvilja" har här nått vägs ände.

Omvärlden ser, hör och reagerar.
Ryssland har här och nu skapat sitt eget Waterloo.
Kraftsamling från väst är redan igång.
Nu gäller att fast och uthålligt stödja Ukraina med det som behövs för att värja sig från rysk aggression.
Citera
2025-08-01, 13:36
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Det är det den ryzzka bögarmén är bäst på, döda civila. Vidriga hiv smittade uralnegrer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in