Citat:
Ursprungligen postat av
TotalWar
Är det därför Kina stödjer Kambodja mot Thailand och Gripen?
Är det därför Kina godkänner tjockisen Kim Jung Uns trupper i Ukraina?
Är det därför övningarna mot Taiwan blir större och större?
Jag tror du har missat en viktig punkt i din text och det är att vi befinner oss i ett världskrig, det tredje. Du är nog en av den mest naiva flashbackaren jag någonsin stött på.
Jag är emot dig vad gäller att se Kina som en aktiv fiende. Det är enda skillnaden.
Kambodja-Thailand, Kina och USA ställde sig på samma sida och ville se ett direkt slut på konflikten.
Nordkorea, samarbetar med moskvastaten utan att Kina är där och styr och ställer. Nordkorea har egen gräns mot moskvastaten. Så finns inget som säger att Kina är aktivt.
Kinesiska produkter i moskvastaten, ja, men ärligt även franska, tyska, italienska, amerikanska etc, för moskvastaten köper in varor och importerar. Det finns alltså inget som säger att det är Kina som valt att stödja moskvastaten med sina trupper, material eller annat. Snarare är det att enskilda företag samarbetar eller råkar tro de säljer till något land men så fortsätter transporten till moskvastaten.
Taiwan, ja där är en konflikt absolut. Taiwan är dit den förlorande parten valde att fly i det kinesiska inbördeskriget. Har varit en nagel i ögat på Kina hela tiden ända sedan dess, speciellt då eftersom USA blivit mer och mer aggressivt mot Kina och Kina då inte gillar att Taiwan kan bli en amerikansk militär ö precis utanför deras viktigaste område i Kina.
Men absolut, det pågår politiskt spel hela tiden. En sak att notera är då att Nordkorea gått in i aktivt krig mot Europa och att Laos kanske går samma väg då det ryska inflytandet i båda de två länderna varit väldigt stort en lång tid.
Laos är just nu i skrivande stund på besök i Moskva och drar planeringen av huruvida de ska delta i kriget mot Europa.