2025-07-31, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Hur mycket av Novo försäljning är i USA och hur är priset sett till EU pris på det?
Eu pris? Ursäkta men jag är förmodligen trög, men kan du specificera dig lite bättre?
Citera
2025-07-31, 22:35
Medlem
Såg det här på Placera forumet:
Tyvärr gör det att många investerar i indexfonder att svängningar blir mer extrema. När kursen tappar minskar bolagets vikt i index och de tvingas sälja automatiskt.

Är väl ett riktigt påstående va? Framstår logiskt och rimligt när jag läser det.
Vet inte vilken eftersläpning fonderna har för att justera sin innehav men tänker att det inte är varje dag det görs?
Kan vara en dubbelsmocka pågång för Novo nästa vecka om index fonderna säljer för att justera?
Citera
2025-07-31, 22:36
Medlem
Citat:
AI-översikt
Priserna på Novo Nordisks läkemedel, som Wegovy och Ozempic, skiljer sig markant mellan EU och USA, där de ofta är betydligt dyrare i USA. Denna prisskillnad har lett till diskussioner och kritik, bland annat från amerikanska politiker som ifrågasatt varför amerikaner betalar mer.
Exakt Novo Nordisk har ca 72% av försäljningen i USA och 5 till 15% högre listpriser för Ozempic och Wegovy historiskt sett.
Citera
2025-07-31, 22:39
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag äger istället det danska indexet på ett hörn och där ligger ju Novo Nordisk otroligt tungt, det blir som ett bett på bolaget men ändå finns det en krockkudde med resten av indexet.

Modigt av dig att ha en nordisk indexfond . Själv valde jag bort det alternativet bl.a på grund av att Novo var så indextungt. I stället valde jag Richard Bråses nystartade (1/4) fond Protean Aktiesparfond Norden, där Novo "bara" utgjorde 2,57 % vid senaste uppdateringen 30/6.

En fond jag gärna rekommenderar, för övrigt. Fin utveckling sen starten, och ett bra urval av nordiska kvalitetsbolag plus en avgift som är bland de absolut lägsta för aktivt förvaltade fonder, endast 0,84 hos Avanza (ännu billigare hos vissa andra nätmäklare och bara drygt 0,50 - enligt uppgift - om man handlar den direkt från Protean). Ett bra alternativ till indexfonder.
Citera
2025-07-31, 22:43
Medlem
Citat:
Såg det här på Placera forumet:
Tyvärr gör det att många investerar i indexfonder att svängningar blir mer extrema. När kursen tappar minskar bolagets vikt i index och de tvingas sälja automatiskt.

Är väl ett riktigt påstående va? Framstår logiskt och rimligt när jag läser det.
Vet inte vilken eftersläpning fonderna har för att justera sin innehav men tänker att det inte är varje dag det görs?
Kan vara en dubbelsmocka pågång för Novo nästa vecka om index fonderna säljer för att justera?
Nej det sker på års eller halvårs intervall för indexfonder och de påverkar oftast inte så mycket. Särskilt inte på en kort tidsperiod som han talar om.
Citera
2025-07-31, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Modigt av dig att ha en nordisk indexfond . Själv valde jag bort det alternativet bl.a på grund av att Novo var så indextungt. I stället valde jag Richard Bråses nystartade (1/4) fond Protean Aktiesparfond Norden, där Novo "bara" utgjorde 2,57 % vid senaste uppdateringen 30/6.

En fond jag gärna rekommenderar, för övrigt. Fin utveckling sen starten, och ett bra urval av nordiska kvalitetsbolag plus en avgift som är bland de absolut lägsta för aktivt förvaltade fonder, endast 0,84 hos Avanza (ännu billigare hos vissa andra nätmäklare och bara drygt 0,50 - enligt uppgift - om man handlar den direkt från Protean). Ett bra alternativ till indexfonder.
Jo tack! 🙂 Jag äger lite i den sedan ett tag tillbaka och han vet verkligen det här med aktier. Men har ändå kvar mitt Danska index som jag har sedan en längre tid tillbaka.
Citera
2025-07-31, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Nej det sker på års eller halvårs intervall för indexfonder och de påverkar oftast inte så mycket. Särskilt inte på en kort tidsperiod som han talar om.
Ah kan vara kvartalsvis också när jag söker på det.
Mm men en sån här aktie som utgör så stor andel av index som Novo gör på Danska index så blir det väl en rätt stor hävarm av aktien när justeringen blir. Um eller tänker jag fel? Jag är trött haha
Citera
2025-07-31, 23:20
Medlem
Citat:
Ah kan vara kvartalsvis också när jag söker på det.
Mm men en sån här aktie som utgör så stor andel av index som Novo gör på Danska index så blir det väl en rätt stor hävarm av aktien när justeringen blir. Um eller tänker jag fel? Jag är trött haha
Ja du tänker fel. Sjunker kursen i en aktie så blir ju vikten automatiskt mindre i indexfonden också.
Citera
2025-07-31, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Ja du tänker fel. Sjunker kursen i en aktie så blir ju vikten automatiskt mindre i indexfonden också.
Ja det är sant.
Citera
2025-08-01, 10:11
Medlem
Kolonns avatar
Under 300 kronor nu. Vart ska detta sluta..
Citera
2025-08-01, 10:18
Medlem
Kaenkelberries avatar
5:e handelsdagen på danska börsen för Novo Nordisk och ner samtliga dagar. Jag tror raset bara har börjat för dem dessvärre…
-frågan är hur detta kommer påverka Danmarks BNP då Novo står för ungefär 50% av detta?
Citera
2025-08-01, 11:41
Medlem
KulStyvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
5:e handelsdagen på danska börsen för Novo Nordisk och ner samtliga dagar. Jag tror raset bara har börjat för dem dessvärre…
-frågan är hur detta kommer påverka Danmarks BNP då Novo står för ungefär 50% av detta?
Køb, køb, köp!

Bara början? Var tror du att det ska sluta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in