2025-07-31, 16:30
Medlem
Nästan säker på att den håller sig över 300 veckan ut
Citera
2025-07-31, 16:39
Medlem
UppmarksamhetsHoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelsdam
Danska läkemedelsjätten Novo Nordisk sänker prognoserna för 2025 och Lars Fruergaard Jørgensen lämnar posten som VD. På Köpenhamnsbörsen rasar aktien över 20%.

https://www.affarsvarlden.se/artikel/novo-nordisk-vinstvarnar-for-2025-aktien-rasar-15

Ja men varför.
Konkurrens?
Citera
2025-07-31, 18:12
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellesylt
Du har inte koll.

Nähä, backa upp det då? Jag gick på detta:

https://www.lakemedelsvarlden.se/mounjaro-vs-wegovy-1-0/
Citera
2025-07-31, 18:12
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UppmarksamhetsHora
Ja men varför.
Konkurrens?

Jag har redan svarat. Duger inte det, googla...
Citera
2025-07-31, 19:00
Medlem
niokilometers avatar
Vad är det för fel på småspararna hos Avanza?

Aktien har gått från 1000kr till idag lite över 300kr samtidigt under samma period, från sommaren -24, har antalet Avanza aktieägare i Novo fördubblats, från 40k till idag 80k.

Visst kan man missa i sina analyser men varför hoppar man på en fallande kniv?

(själv småsparare hos Avanza)
Citera
2025-07-31, 20:24
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niokilometer

Aktien har gått från 1000kr till idag lite över 300kr samtidigt under samma period, från sommaren -24, har antalet Avanza aktieägare i Novo fördubblats, från 40k till idag 80k.

Jag tror att småspararna hos Nordnet är lika fel ute. Och hos Montrose, SAVR och alla andra plattformar.

Men du har rätt i din poäng, det är ett vanligt tankefel att det som har gått ner måste gå upp. Helst fort. Som om börsen var nåt slags bungyjumping.

Men längtan efter att göra fynd är stor, och många drömmer om att få vara en av de där som kan berätta om hur många hundra (tusen?) procent deras aktier stigit i värde, och då måste man ju vara med på hela resan ... Och alla hoppas kunna pricka botten, för NU kan den väl inte sjunka mer ändå ...

Ofta är det bolag med betydligt sämre grund att stå på än Novo Nordisk, som ändå är ett världsledande företag som tills nyligen var Europas högst värderade. Bottenfisket brukar ofta försiggå i betydligt grumligare vatten än så.

De flesta skulle tjäna på att släppa tanken på att pricka botten och drömmen om att maximera den kommande vinsten och i stället vänta tills aktien visar tydliga tecken på en vändning. Om aktien bara kommer i närheten av forna höjder blir det en bra vinst ändå. En bevakningspost med kanske bara en aktie kan vara en bra kompromiss för att följa utvecklingen på nära håll, och det blir mer påtagligt än om man bara kollar listor.
Citera
2025-07-31, 21:51
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tror att småspararna hos Nordnet är lika fel ute. Och hos Montrose, SAVR och alla andra plattformar.

Men du har rätt i din poäng, det är ett vanligt tankefel att det som har gått ner måste gå upp. Helst fort. Som om börsen var nåt slags bungyjumping.

Men längtan efter att göra fynd är stor, och många drömmer om att få vara en av de där som kan berätta om hur många hundra (tusen?) procent deras aktier stigit i värde, och då måste man ju vara med på hela resan ... Och alla hoppas kunna pricka botten, för NU kan den väl inte sjunka mer ändå ...

Ofta är det bolag med betydligt sämre grund att stå på än Novo Nordisk, som ändå är ett världsledande företag som tills nyligen var Europas högst värderade. Bottenfisket brukar ofta försiggå i betydligt grumligare vatten än så.

De flesta skulle tjäna på att släppa tanken på att pricka botten och drömmen om att maximera den kommande vinsten och i stället vänta tills aktien visar tydliga tecken på en vändning. Om aktien bara kommer i närheten av forna höjder blir det en bra vinst ändå. En bevakningspost med kanske bara en aktie kan vara en bra kompromiss för att följa utvecklingen på nära håll, och det blir mer påtagligt än om man bara kollar listor.

Det är mycket svårt att tjäna (stora) pengar på storbolagen. Min egen strategi är att placera i de små forskningsföretagen. Risken är större men med låga börsvärden som snabbt kan dubblas tripplas osv. Större Reward på kortare tid.
Senast redigerad av niokilometer 2025-07-31 kl. 21:54.
Citera
2025-07-31, 21:56
Medlem
Citat:

15% ned imorgon?

" USA:s president Donald Trump har via brev till 17 läkemedelsbolag, däribland Astra Zeneca och danska Novo Nordisk, uppmanat till lägre priser på den amerikanska marknaden.

Det framgår av ett inlägg på plattformen Truth Social som Donald Trump publicerat.

Enligt den amerikanske presidenten har läkemedelsbolagen 60 dagar på sig att bland annat ändra sin prissättning i USA så att läkemedelspriser i landet återspeglar de lägre belopp som betalas av andra utvecklade länder.

Eli Lilly, Sanofi, Merck och Pfizer också bland de bolag vars chefer fått ett brev från Donald Trump."

https://www.placera.se/telegram/lakemedel-trump-uppmanar-lakemedelsbolag-att-sanka-priserna-i-usa-20250731
Citera
2025-07-31, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Nästan säker på att den håller sig över 300 veckan ut
Helt säker på att den inte håller över 300 veckan ut

USA:s president Donald Trump har via brev till 17 läkemedelsbolag, däribland Astra Zeneca och danska Novo Nordisk, uppmanat till lägre priser på den amerikanska marknaden.

Det framgår av ett inlägg på plattformen Truth Social som Donald Trump publicerat.

Enligt den amerikanske presidenten har läkemedelsbolagen 60 dagar på sig att bland annat ändra sin prissättning i USA så att läkemedelspriser i landet återspeglar de lägre belopp som betalas av andra utvecklade länder.

Eli Lilly, Sanofi, Merck och Pfizer också bland de bolag vars chefer fått ett brev från Donald Trump.
Citera
2025-07-31, 21:57
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Det är mycket svårt att tjäna (stora) pengar på storbolagen. Min egen strategi är att placera i de små forskningsföretagen. Risken är större men med låga börsvärden som snabbt kan dubblas tripplas osv. Större Reward på kortare tid.

Ja precis, min kommentar gällde ju framför allt storbolag på dekis, som Novo Nordisk.

Jag brukar roa mig med att titta på dagens vinnare och förlorare på Stockholmsbörsen, och det är ofta samma mikrobolag som återkommer. Många forsknings/förhoppningsbolag. Ena dagen på vinnarlistan, andra på förlorarlistan. Riktigt stora kursrörelser också, 30-40 % åt ena eller andra hållet är ingen ovanlighet.

Inget för den känslige med anlag för åksjuka
Citera
2025-07-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Ja precis, min kommentar gällde ju framför allt storbolag på dekis, som Novo Nordisk.

Jag brukar roa mig med att titta på dagens vinnare och förlorare på Stockholmsbörsen, och det är ofta samma mikrobolag som återkommer. Många forsknings/förhoppningsbolag. Ena dagen på vinnarlistan, andra på förlorarlistan. Riktigt stora kursrörelser också, 30-40 % åt ena eller andra hållet är ingen ovanlighet.

Inget för den känslige med anlag för åksjuka
Jag äger istället det danska indexet på ett hörn och där ligger ju Novo Nordisk otroligt tungt, det blir som ett bett på bolaget men ändå finns det en krockkudde med resten av indexet.
Citera
2025-07-31, 22:15
Medlem
Hur mycket av Novo försäljning är i USA och hur är priset sett till EU pris på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in