Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-31, 18:50
Medlem
Bbobis avatar
Thailand frihetsberövade 20 Kambodjanska soldater 8 timmar efter eld upphör. En soldat lyckades fly och en soldat dog under frihetsberövningen.

Thailand har erkänt detta och påstår att soldaterna hade klivit in på Thailändsk territorium samt att dom ska lagföra soldaterna.

https://www.aljazeera.com/news/2025/7/31/cambodia-seeks-release-of-20-soldiers-held-by-thailand-after-border-clashes

Enligt en soldat som lyckades fly skulle dom möta de Thailändska soldaterna för dialog och handskakning när Thailändska soldater omringade soldaterna samt frihetsberövade dom.

Det är vad som sägs iaf.
Senast redigerad av Bbobi 2025-07-31 kl. 18:53.
Citera
2025-07-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsad
Kambodja har anklagats för att använda en rysk trampmina vid namn PMN-2 som är förbjuden enligt Ottawafördraget. Detta är något de har nekat till, men nu har de lagt upp ett foto av sina soldater vid ett stort tempelområde som heter Prasat Ta Kwai, som efter eldupphöret kontrolleras ungefär hälften-hälften av Thailand och Kambodja.

Olyckligtvis för kambodjanerna glömde de att gömma vad som med stor sannolikhet är PMN-2-minor, som syns i bakgrunden av fotot. Så kan det gå.

https://prnt.sc/k8ewVz3Pd4an

Det är även samma typ av mina som thailändska soldater trampade på, och som Kambodja menade var en mina som legat nedgrävd i många år. Den versionen av händelsen verkar nu inte alls lika trovärdig.

Sneaky bastards..

Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Thailand frihetsberövade 20 Kambodjanska soldater 8 timmar efter eld upphör. En soldat lyckades fly och en soldat dog under frihetsberövningen.

Thailand har erkänt detta och påstår att soldaterna hade klivit in på Thailändsk territorium samt att dom ska lagföra soldaterna.

https://www.aljazeera.com/news/2025/7/31/cambodia-seeks-release-of-20-soldiers-held-by-thailand-after-border-clashes

Enligt en soldat som lyckades fly skulle dom möta de Thailändska soldaterna för dialog och handskakning när Thailändska soldater omringade soldaterna samt frihetsberövade dom.

Det är vad som sägs iaf.

Låter ju väldigt trovärdigt. Ringde man varandra eller stämde man träff på annat sätt?
Citera
2025-07-31, 21:03
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Låter ju väldigt trovärdigt. Ringde man varandra eller stämde man träff på annat sätt?

Tror du det är något konstigt att parterna möts för dialog och inte minst samma dag som eld upphör har börjat gälla? Det skedde regelbundet innan konflikten blossade upp men utan att man kidnappade varandra.

Thailand har sagt att två soldater ska få återvända imorgon den 1a augusti. En soldat som skadats och en soldat som man säger lider av psykiskt trauma.

https://www.youtube.com/watch?v=J4zCc99CLBQ

The detainees included one sub-lieutenant, two sergeant majors second class, 12 sergeants, two corporals and one private.

Hur troligt är det att man skickar 14 sergerants och 2 coporals samt en sub-lieutenant men endast en private (de soldater sergerants leder) i en grupp på endast 20 män om det är en offensiv? Förklara hur det går ihop. Ser det snarare som att man litade på Thailand
Senast redigerad av Bbobi 2025-07-31 kl. 21:27.
Citera
2025-07-31, 21:29
Medlem
Citat:
Tror du det är något konstigt att parterna möts för dialog och inte minst samma dag som eld upphör har börjat gälla? Det skedde regelbundet innan konflikten blossade upp men utan att man kidnappade varandra.

Thailand har sagt att två soldater ska få återvända imorgon den 1a augusti. En soldat som skadats och en soldat som man säger lider av psykiskt trauma.

https://www.youtube.com/watch?v=J4zCc99CLBQ

The detainees included one sub-lieutenant, two sergeant majors second class, 12 sergeants, two corporals and one private.

Hur troligt är det att man skickar 14 sergerants och 2 coporals samt en sub-lieutenant i en grupp på endast 20 män om det är en offensiv? Ser det snarare som att man litade på Thailand

Behöver inte handla om en offensiv för att råka vara på helt fel plats direkt. Men om du har hört det så måste det ju stämma.
Citera
2025-07-31, 21:32
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Behöver inte handla om en offensiv för att råka vara på helt fel plats direkt. Men om du har hört det så måste det ju stämma.

Dom var överens om att träffas så det finns inget försvar plus att dom sköt ihjäl en av dom.

Läste nyss när jag kollade efter uppdateringar att Thailand ska släppa samtliga soldater imorgon istället för endast två vilket man först hade gått med på.

Förhoppningsvis håller det sig lugnt från och med nu.
Citera
2025-07-31, 21:50
Medlem
Citat:
Dom var överens om att träffas så det finns inget försvar plus att dom sköt ihjäl en av dom.

Läste nyss när jag kollade efter uppdateringar att Thailand ska släppa samtliga soldater imorgon istället för endast två vilket man först hade gått med på.

Förhoppningsvis håller det sig lugnt från och med nu.

Missade helt källan till att det verkligen fanns en överenskommelse men har du hört det så stämmer det ju såklart.

Ja det är vore bra om dom släpps o det lugnar ner sig, iaf till nästa gång.
Citera
2025-07-31, 22:53
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Missade helt källan till att det verkligen fanns en överenskommelse men har du hört det så stämmer det ju såklart.

Ja det är vore bra om dom släpps o det lugnar ner sig, iaf till nästa gång.

Kahosod skrev det vilket är en Thailändsk nyhetssida. Det stämmer förmodligen när dom säger att Thailändska militären har sagt fångarna ska släppas med tanke på hur pro-Thai dom är.

Edit: Du menade såklart att dom skulle mötas vi gränsen och inte fångutlämningen. Det har jag ingen Thailändsk källa på men har inte sökt heller. Inte som att soldater vid gränsen släpper PM varje gång dom ska prata med varandra. Men rangen på de soldater Thailand tog till fånga tyder på att något gick fel.

Tror du Thailand skulle medge att dom gjort fel även om så är fallet? Det är Thailands arme vi pratar om som kör över hela regeringar när dom känner för det. Om inte Thailands PM hade förnedrat bataljonschefen som ansvarar för området och antytt att han kan kontrolleras indirekt av Kambodja genom deras PM hade vi förmodligen sluppit allt det här.

Vilken röra.
Senast redigerad av Bbobi 2025-07-31 kl. 23:18.
Citera
2025-07-31, 23:20
Medlem
Citat:
Kahosod skrev det vilket är en Thailändsk nyhetssida. Det stämmer förmodligen när dom säger att Thailändska militären har sagt fångarna ska släppas med tanke på hur pro-Thai dom är.

Edit: Du menade såklart att dom skulle mötas vi gränsen och inte fångutlämningen. Det har jag ingen källa på. Inte som att soldater vid gränsen släpper PM varje gång dom ska prata med varandra. Men rangen på de soldater Thailand tog till fånga tyder på att något gick fel.

Kambodja har inte svarat med något utan har endast sagt att dom vill fångarna ska släppas.

Ja det var det senare jag menade. Men inte att dom skulle ha släppt något PM om det.

Det borde finnas något bevis för hur kommunikationen gick till men det är inget som Kambodja verkar vilja rota i mer än med någons utsaga och släpps alla soldaterna så är det ju iaf kortsiktigt positivt.

Är ju trist med ännu en gränskonflikt men jag blir inte förvånad om den blossar upp igen, snart.
Citera
2025-08-01, 00:33
Medlem
Citat:
Tror du Thailand skulle medge att dom gjort fel även om så är fallet? Det är Thailands arme vi pratar om som kör över hela regeringar när dom känner för det. Om inte Thailands PM hade förnedrat bataljonschefen som ansvarar för området och antytt att han kan kontrolleras indirekt av Kambodja genom deras PM hade vi förmodligen sluppit allt det här.

Vilken röra.

Svar på din Edit.

Nej det gör dom nog inte opåkallat iaf. Gör Kambodja det? Jag ser inte deras attacker med Grad från civila områden och mot civila områden som något väldigt hedrande.
Har förstått att du lever bland khmerer så du borde veta hur snacket går?

Det blir nog svårt att skylla på någon enskild person då detta handlar om en fullt ut levande konflikt som aldrig riktigt lösts och blossar upp igen.
Det är ju inte den enda i världen direkt.
Citera
2025-08-01, 01:29
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Svar på din Edit.

Nej det gör dom nog inte opåkallat iaf. Gör Kambodja det? Jag ser inte deras attacker med Grad från civila områden och mot civila områden som något väldigt hedrande.
Har förstått att du lever bland khmerer så du borde veta hur snacket går?

Nä ingen sida rapporterar om sådana små saker vilket brukade vara dagliga eller iaf regelbundna samtal mellan partnerna vid gränsen.

Thailand har geo-blockat Kambodja så det är svårt att få veta vad som sägs av Thailand mer än vad som framkommer av Google seach resultat för när jag klickar på länkarna blockas jag.

Ang civila mål så har även Thailand dödat civila, träffat bensinstationer och templen. Jag förstår inte varför Kamboja då kan framställas som djävulen när Thailand tom använt klusterbomer?

Vi behöver inte hålla med varandra men jag tror allt skedde pga Thailands PM av anledningarna jag nämnt. Hon pratade med Hun Sen och fick det att låta som att Hun Sen var hennes vän och att hon kan kontrollera armen å hans vägnar. Thailands arme måste attackera för att "save face" i sen sådan situation och visa att dom inte är puppets.

Innan konfliken ens bröt ut förespråkade Kambodja samtal och fred. Thailand förespråkade krig. Thailändare är mycket mer aggressivt folk än Kambodjanerna som fortfarande minns vilken förödelse som kommer med krig.

All misshandel och våld mot turister i Thailand existerar inte i Kambodja den heller. Jag har bott här över 10 år och har aldrig hört talas om det våld mot turister som förekommer i Thailand. Helt olika folk.
Senast redigerad av Bbobi 2025-08-01 kl. 02:27.
Citera
2025-08-01, 05:26
Medlem
Att soldaterna togs tillfånga var alltså, enligt Thailand, för att de inte lydde eldupphöret, utan gick in i thailändskt territorium.

De flesta fattar nog orimligheten i att soldater direkt efter flera dagars väpnad konflikt skulle traska runt i djungeln för att hitta motståndare att skaka hand med.
Citera
2025-08-01, 11:03
Medlem
wtfuks avatar
Citat:
Sneaky bastards..

det ār faststāllt I eldupphōravtalet från Malaysia att soldater ska trāffas, det ār schemalagt. så vāldigt mycket trovārdigare ān dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in