Citat:
Ursprungligen postat av
Ddagen
Vad är den riktiga anledningen till konflikten? Är det kanske så att Kambodja tröttnat på att thailändska aktörer (ofta i maskopi med militären) plundrar Kambodja på smaragder i eller närheten av gränsen mellan länderna?
Tempelområde och dåliga attityder sedan lång tid. Bråket gäller att gränsen inte respekteras och thailändare är också irriterade över att många från fattiga kambodja åker till Thailand för att jobba eller plundra (kriminalitet). Man bråkar även lite om vem som så att säga ursprungligen skapat den thailändska kulturen, t.ex thaiboxningen för att nu nämna nåt.
Eventuella andra orsaker, men det tror jag mest är sådant som kan dyka upp i takt med att konflikten eskalerar.
Jag tror inte att det blir en stor grej. Kambodja som är den som provokerar mest har inte de militära resurserna vilket också är anledningen att Thailand vill visa sina muskler tidigt med F-16 etc för att försöka få kambodja att inse de har ingenting att vinna på att försöka flytta gränsen.
Kan även vara bra nämna att i Kambodja under åren 1975-1979 tog pol pot och de röda khmererna maktern och bokstavligen talat slaktade 1,7 miljoner människor, främst eliten och de välutbildade men till slut räckte det att man inte var glad längre, vilket har fått stora konsekvenser än idag för Kambodja.
Jag har säkert förenklat konflikten något.
Angående att svenskar turistar där.
Det kan vara värt att notera att Thailand är omgivet av Myanmar (inbördeskrig), Kambodja (fattig, aggressiv granne), Laos (kommunistisk stat som aktivt nu går in i kriget Ukraina/Ryssland) och Malaysia (muslimsk stat eller i vart fall starka inslag av hur muslimer vill att staten ska se ut) samt har ett område i östra Thailand där det är muslimsk befolkning som man har mycket problem med inkl tidigare terrordåd samt slutligen själva är en militärdiktatur med vissa demokratiska inslag och en mycket öppen och talför massmedia som inte drar sig för att prata om allt.
Sedan har man givetvis även en inte helt lätt relation gentemot Kina och givetvis övriga världen, både när det gäller turister och inflytande (handel, kriminalitet etc).
Slutligen har man en kung som.. ja..
Man kan säga att det är en krutdurk både i inrikes- och utrikespolitiken.