2025-07-31, 19:57
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Du verkar kunnig på området och kanske kan tolka detta som står i AB-länken:

– Han ska ha satt fast i en lina som sen släppte, säger Jens Hermansson, larm och ledningsoperatör på räddningstjänsten.

Fattar inte vad som avses för lina - en parlina eller nån slags säkringslina för att hålla dykaren fixerad för arbetet? Kan ju knappast vara strömt vatten i en insjö...?

Du frågade inte mig, men jag kostar mig på en gissning.

Kan linan ha varit nån kranvajer eller nåt sånt? Alltså som lyfte i röret som han jobbade med.

Kanske att han fastnat i den, linan/vajern släppte från röret, vajern ryckte/svepte/piskade/drog okontrollerat och han slets ihjäl?
Citera
2025-07-31, 20:24
Medlem
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Du frågade inte mig, men jag kostar mig på en gissning.

Kan linan ha varit nån kranvajer eller nåt sånt? Alltså som lyfte i röret som han jobbade med.

Kanske att han fastnat i den, linan/vajern släppte från röret, vajern ryckte/svepte/piskade/drog okontrollerat och han slets ihjäl?

Kan så vara, men varför skulle en arbetsdykare vara fixerad i en lyftvajer? Mysko...
Citera
2025-07-31, 21:12
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Kan så vara, men varför skulle en arbetsdykare vara fixerad i en lyftvajer? Mysko...

Nej, jag tänkte att röret, eller vad han nu jobbade med, lyftes av en kran, han lyckades fastnat i vajern samtidigt som vajern släppte från röret och kom I hastig rörelse, så att han inte nödvändigtvis drunknade, utan snarare knäckte nacken eller nåt sånt.

Han kanske inte ens satt fast i vajern innan den kom i rörelse, utan bara piskades av den.

OBSERVERA! Detta är bara en hypotes från min sida.
Citera
2025-07-31, 21:39
Medlem
Vintergrisens avatar
Det kan väl vara så att den omtalade linan inte har med dödsorsaken att göra utan endast försenade/försvårade räddningen?

Jag har ingen aning om hur det aktuella företaget jobbar men man kan väl tänka sig att de kör med säkerhetslinor för sina dykare så att de kan dras upp om något skulle gå snett och när något väl gick snett visade det sig att linan inte höll eller inte var ordentligt säkrad vid dykaren.
Citera
2025-07-31, 21:42
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Min eftertänksamma fråga är om denne dykaren gjorde sitt första dyk för dagen på denna arbetsuppgift?
Tror det finns regler om hur lång tid som dykaren måste vara uppe ur vattnet innan nästa dyk kan genomföras.
Det har med kväveuppsamling i blodet att göra.

Något svar kanske man inte får?

Du tänker på tryckfallssjuka. Nu dog han ju nere på 20 meter. Tryckfallssjuka dör man i regel av när man är ovan ytan. Det kan ta timmar efter ett dyk innan du upptäcker symptom på dykarsjuka.
Citera
2025-08-01, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Min eftertänksamma fråga är om denne dykaren gjorde sitt första dyk för dagen på denna arbetsuppgift?
Tror det finns regler om hur lång tid som dykaren måste vara uppe ur vattnet innan nästa dyk kan genomföras.
Det har med kväveuppsamling i blodet att göra.

Något svar kanske man inte får?

Ytintervall tänker du på och det är helt rätt, full poäng även angående kvävet! Utvädring av kväve påbörjas redan under tiden dykaren börjar sin uppstigning.
Citera
2025-08-01, 17:33
Medlem
Zoffpotatiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Det kan väl vara så att den omtalade linan inte har med dödsorsaken att göra utan endast försenade/försvårade räddningen?

Jag har ingen aning om hur det aktuella företaget jobbar men man kan väl tänka sig att de kör med säkerhetslinor för sina dykare så att de kan dras upp om något skulle gå snett och när något väl gick snett visade det sig att linan inte höll eller inte var ordentligt säkrad vid dykaren.

Förmodligen var det på det viset. Säkerhetslinan släppte på grund av att den inte var ordentligt fäst.
Mer information kommer när utredningen är klar.
Citera
2025-08-02, 15:14
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roffepoffe69
Dykare saknas i sjön Haggen utanför Ludvika.

– Han ska ha satt fast i en lina som sen släppte, säger Jens Hermansson, larm och ledningsoperatör på räddningstjänsten.
Dykaren uppges vara en vuxen man och har befunnit sig på platsen med andra dykare.
Någon som vet mer?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...dEntry=1391994

Han satt fast i en lina?? Menar du att han var kopplad med sin dykpartner?
Citera
2025-08-02, 15:15
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gange
Ytintervall tänker du på och det är helt rätt, full poäng även angående kvävet! Utvädring av kväve påbörjas redan under tiden dykaren börjar sin uppstigning.
Mer eller mindre alla dykare idag har dykdator som visar precis hur länge du får vara nere och när du som senast skall komma upp.
Citera
2025-08-02, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Mer eller mindre alla dykare idag har dykdator som visar precis hur länge du får vara nere och när du som senast skall komma upp.

Absolut, ytintervall är något annat det har med tiden du stannar uppe på land innan nästa dyk! Samma sak med flygning efter dykning där man vill att det ska gå iaf 48h efter senaste dyk!
Självklart så dyker man med dator men man måste även se till vad för dyk som gjorts. När jag dyker så har vi ofta ett bestämt djup och en bestämd bottentid och utefter det anpassar vi gasblandningar för att optimera tidsåtgången för just deco (dekomprimering) för att slippa "ligga på" deco allt för länge och så givetvis kunna få så lång bottentid som möjligt. Idag är det smidigare än förr, finns till och med spel på flertalet dykdatorer idag som man kan spendera tid på under deco!
Jag är utbildad inom PADI från början men ganska omgående gick jag över till IANTD (International Association of Nitrox and Technical Divers) som skiljer sig stort från PADI och deras sportdykning!
Citera
2025-08-02, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Han satt fast i en lina?? Menar du att han var kopplad med sin dykpartner?

Parlina, inom vanlig sportdykning så är det vanligt att framförallt nybörjare dyker med det! Då sitter du alltså ihop med din dykkamrat.
Citera
2025-08-03, 00:10
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gange
Absolut, ytintervall är något annat det har med tiden du stannar uppe på land innan nästa dyk! Samma sak med flygning efter dykning där man vill att det ska gå iaf 48h efter senaste dyk!
Självklart så dyker man med dator men man måste även se till vad för dyk som gjorts. När jag dyker så har vi ofta ett bestämt djup och en bestämd bottentid och utefter det anpassar vi gasblandningar för att optimera tidsåtgången för just deco (dekomprimering) för att slippa "ligga på" deco allt för länge och så givetvis kunna få så lång bottentid som möjligt. Idag är det smidigare än förr, finns till och med spel på flertalet dykdatorer idag som man kan spendera tid på under deco!
Jag är utbildad inom PADI från början men ganska omgående gick jag över till IANTD (International Association of Nitrox and Technical Divers) som skiljer sig stort från PADI och deras sportdykning!

Jag började med PADI för att sedan gå över till CMAS. Otrolig skillnad vad det gällde kvalitet
Personligen begriper jag inte hur man kan klanta till det så infernaliskt, sen kom jag tänka på dykning på Kuba.
Andra dyket för dagen, vi gick ner så långt vi kunde ca 30m.
Ca 20m under mig befann sig två tjejer den en var för lätt och den andre för tung, på något märkligt vis balanserade de runt 50m... ren luft.
Hur dessa överlevde kommer jag aldrig begripa.
Det skall noteras att min dator vrålade gång på gång att vi skulle gå upp, när precis alla andra dykare i gruppen låg en bra bit under oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in