Citat:
Ursprungligen postat av
Gange
Absolut, ytintervall är något annat det har med tiden du stannar uppe på land innan nästa dyk! Samma sak med flygning efter dykning där man vill att det ska gå iaf 48h efter senaste dyk!
Självklart så dyker man med dator men man måste även se till vad för dyk som gjorts. När jag dyker så har vi ofta ett bestämt djup och en bestämd bottentid och utefter det anpassar vi gasblandningar för att optimera tidsåtgången för just deco (dekomprimering) för att slippa "ligga på" deco allt för länge och så givetvis kunna få så lång bottentid som möjligt. Idag är det smidigare än förr, finns till och med spel på flertalet dykdatorer idag som man kan spendera tid på under deco!
Jag är utbildad inom PADI från början men ganska omgående gick jag över till IANTD (International Association of Nitrox and Technical Divers) som skiljer sig stort från PADI och deras sportdykning!
Jag började med PADI för att sedan gå över till CMAS. Otrolig skillnad vad det gällde kvalitet
Personligen begriper jag inte hur man kan klanta till det så infernaliskt, sen kom jag tänka på dykning på Kuba.
Andra dyket för dagen, vi gick ner så långt vi kunde ca 30m.
Ca 20m under mig befann sig två tjejer den en var för lätt och den andre för tung, på något märkligt vis balanserade de runt 50m... ren luft.
Hur dessa överlevde kommer jag aldrig begripa.
Det skall noteras att min dator vrålade gång på gång att vi skulle gå upp, när precis alla andra dykare i gruppen låg en bra bit under oss.