2025-07-31, 10:39
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Äntligen lite ordning! Det känns som att världen har vaknat igen, i alla möjliga frågor!

Självklart ska de könstestas, det är ju inte klokt att biologiska män har fått ro hem segrarna, och de talangfulla kvinnorna som tränat många år för detta och offrat annat, ska slås ut. Det är MER konstigt att det INTE har könstestats i så många idrottsliga sammanhang de senaste decennierna. Borde vara en självklarhet.

Håller med dig

Mvh
Smoker
Citera
2025-07-31, 10:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Då är du för att man utgår från kromosomerna. Det är 100%. Finns inga tveksamheter alls.

Vad man använder för ord, är förstås viktigt. Säger man att man kan korrigera kön, så finns det de som tror att det är sant. Men det går inte. För hur skulle det gå till?

Att sy dit olika attrapper och medicinera ihjäl dem, gör inte att man korrigerar något.

Men om du tänker efter så inser du väl själv att det inte går, ändå försöker du försvara det.

Det är möjligt att en utgångspunkt i kromosomerna är det tydligaste och bästa när det kommer till idrott. Det är upp till experterna att bestämma.

Jag tycker bara att det är beklagligt att detta ska ältas inom idrotten. Förhoppningsvis så slås reglerna kring detta fast inom några år så att alla vet vad som gäller och idrottare kan koncentrera sig på idrott i stället för könstester och mediala diskussioner.
Citera
2025-07-31, 10:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Äntligen lite ordning! Det känns som att världen har vaknat igen, i alla möjliga frågor!

Självklart ska de könstestas, det är ju inte klokt att biologiska män har fått ro hem segrarna, och de talangfulla kvinnorna som tränat många år för detta och offrat annat, ska slås ut. Det är MER konstigt att det INTE har könstestats i så många idrottsliga sammanhang de senaste decennierna. Borde vara en självklarhet.
Håller helt med.
Ofattbart att det inte skett tidigare.
Visst kan de som vill "byta kön" men de ska ändå i tävlingssammanhang klassas rätt.

Jäkla tröghet i hantering av kvinnors rättvisa.
Citera
2025-07-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/63EgmL/alla-kvinnor-kontestas-infor-friidrotts-vm-i-tokyo
Det här är helt SJUKT!

Kvinnor ska könstestas i friidrotts-VM för att bevisa att de är biologiska kvinnor!

Vilken diskriminering, vad ska vi säga till Hasse, 195 cm lång och 95 kg i muskler som vaknar en morgon och inser att han är född som biologisk kvinna och vill tävla i 100 m sprint? Ska vi diskriminera Hasse bara för att han är född i fel kropp?

Han är en fakta manligheten och tillhör manligt sport 100%.... Omöjligt till kvinnors grupp eftersom mannen har hög muskel än kvinna.

Rättvis!!!!

Kvinna byter till man bör vara kvar i kvinnogrupp..

Detta är bara utseende och stil som en människa byter färg...

Stämpling DNA kön för alltid...

Obs! Männen som förhandlas till kvinna beror mycket på hjärna som sprattlar om utseende och kjol... innebär svagheter...

Hjärna är enda fel på kromonser sedan vid födelsen. DNA vred åt fel. Männens dna blir svag som mannen... ökar stark till kvinnligt...

Jag minns som pojke på tåget toalett där jsg börjar tänka på kvinnligt som jag vill ha.
Senare till tonår. Jag börjar studera min kropp och spegel hjälpte mig. Jag har inte rätt att ta bort min pojke. Då jag började lära känna mig tills jag övervann min hjärna.

JAG ÄR STOLT ÖVER MIN VALDA KÖN OCH DNA!!!
Senast redigerad av Dofstom 2025-07-31 kl. 11:05.
Citera
2025-07-31, 11:09
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är möjligt att en utgångspunkt i kromosomerna är det tydligaste och bästa när det kommer till idrott. Det är upp till experterna att bestämma.

Jag tycker bara att det är beklagligt att detta ska ältas inom idrotten. Förhoppningsvis så slås reglerna kring detta fast inom några år så att alla vet vad som gäller och idrottare kan koncentrera sig på idrott i stället för könstester och mediala diskussioner.
Det är definitivt så att kromosomerna är det tydligaste, annars får nån "expert" motivera varför det inte skulle vara så, eller någon annan visa det. Jag tror inte någon lyckas med det. Det här är egentligen något rätt enkelt, som man försöker göra komplicerat, som med testosteronnivån tidigare, inte vilket kön man är född som, som är det enklaste och otvetydigt. Kvinnosport ska väl var för just kvinnor, inte trans eller andra med tveksamma kön.

Men ältande kommer från de som inte vill inse att de inte är kvinnor. De som aggressivt vill att man ska anse att man kan bli ett annat kön än man är född som. Problemet är att man ideologiskt infört den här lögnen och försökt göra den till en sanning, vilket lett till att man låtit män tävla mot kvinnor tidigare. Själva dogmen är det viktiga, inte verkligheten.

Samtidigt som de som driver det här, anser sig står för någon utsatt grupp, så kör de över majoriteten och är helt empatilösa. Hur tror du riktiga kvinnorna som tränat hårt och förlorade mot Lia, kände sig. Men deras känslor bryr man sig inte om. Man pissar på dem och försöker negligera dem. De har inget mänskligt värde. Det är där själva ondskan är.

Man har ställt en liten minoritet mot en majoritet och vill att majoriteten ska böja sig för minoritetens självupplevda åsikt om sig själva. Det är inte vettigt, det borde alla inse.
Citera
2025-07-31, 11:12
Avstängd
Paris24s avatar
Jag läste rubriken lite snabbt "Ska könstesta alla kvinnor i M(oderaterna)", det hade varit mer spännande.

Det finns skalor i könstesterna och det intressanta är vilken ribba de sätter. Med låg skala så kan även Caster Semenya tävla.

Kvinnoidrott är i grunden meningslös, en slags B-liga där man får vara med om man har rätt kön, fast man springer långsamt. Kvinnor borde tävla med män. Eller så borde vi ha OS för "max 15 år" och minst "40 år". Det är ju orättvist att inte en 50-åring får vara med i OS bara för att gamla springer långsamt.
Citera
2025-07-31, 11:24
Medlem
XX kvinna. XY man. XXY "man".

Gör så. Behövs ingen kukmätartävling.
Citera
2025-07-31, 11:31
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är definitivt så att kromosomerna är det tydligaste, annars får nån "expert" motivera varför det inte skulle vara så, eller någon annan visa det. Jag tror inte någon lyckas med det. Det här är egentligen något rätt enkelt, som man försöker göra komplicerat, som med testosteronnivån tidigare, inte vilket kön man är född som, som är det enklaste och otvetydigt. Kvinnosport ska väl var för just kvinnor, inte trans eller andra med tveksamma kön.

Men ältande kommer från de som inte vill inse att de inte är kvinnor. De som aggressivt vill att man ska anse att man kan bli ett annat kön än man är född som. Problemet är att man ideologiskt infört den här lögnen och försökt göra den till en sanning, vilket lett till att man låtit män tävla mot kvinnor tidigare. Själva dogmen är det viktiga, inte verkligheten.

Samtidigt som de som driver det här, anser sig står för någon utsatt grupp, så kör de över majoriteten och är helt empatilösa. Hur tror du riktiga kvinnorna som tränat hårt och förlorade mot Lia, kände sig. Men deras känslor bryr man sig inte om. Man pissar på dem och försöker negligera dem. De har inget mänskligt värde. Det är där själva ondskan är.

Man har ställt en liten minoritet mot en majoritet och vill att majoriteten ska böja sig för minoritetens självupplevda åsikt om sig själva. Det är inte vettigt, det borde alla inse.

Ingen vill ha otydlighet när det kommer till regler inom idrott. Alla vill veta vad som gäller. Förmodligen kommer också ett mycket tydligare regelverk falla på plats inom några år och det är bra för alla.
Citera
2025-07-31, 11:41
Medlem
AndersPersson99s avatar
Måste säga att detta ändå är ett positivt tecken. Tiderna har förändrats mot bara 5 år sen, då hade detta kallats transfobiskt och alla hade pudlat. Det går åt rätt håll!
Citera
2025-07-31, 11:45
Medlem
AlfaQhards avatar
Ett enkelt stick i fingret, och du kan se vilka kromosomer mannen som tävlar i klänning har.
Citera
2025-07-31, 12:03
Medlem
För många årsen var jag också en man fångad innuti en kvinnas kropp, men sen föddes jag...

Jag tycker det är helt rätt att dom ska testa, rulla av sig trosorna och se till att dom har rätt utrustning, inte sjysst annars
Citera
2025-07-31, 12:05
Medlem
Citat:

EDIT: Svarade på fel inlägg, har klistrat in rätt nu.
Ja, ett kromosomtest vore ju önskvärt om man ville att idrotten skulle vara uppdelad baserat på biologiskt kön. Men det nämns bara saliv- eller blodprov i artikeln, vet du om det verkligen är ett kromosomtest som är på tapeten?

Det vore i så fall anmärkningsvärt, och jag förutspår i så fall att det bara är ett spel för gallerierna. Dvs att det kanske diskuteras som förslag just nu, men aldrig är tänkt att bli verklighet. Fast iofs vad är det som säger att inte testerna kommer att vara riggade om de nu ändå skulle införas? "Sköt dig och håll dig tillräckligt kvinnlig och snygg så sätter vi inte dit dig", typ.

För i grund och botten så verkar det som att folk i själva verket bara vill ha bort de manhaftiga transorna som är fula som stryk. Och det jag jag iofs ha en viss förståelse för, även om jag själv tycker att det är fel.
För när det gäller snygga transor så verkar varken män eller kvinnor tycka att det inte spelar nån roll. Eller snarare, ingen vill väl veta av att deras idoler skulle vara transor. Typ "förstör inte min superhjältes image, din hatare!!", eller nåt.

Dessutom så kommer transagendan garanterat från högre ort, så enstaka idrottsförbund lär knappast kunna införa egna regler som går stick i stäv med den.
Senast redigerad av busy-signal 2025-07-31 kl. 12:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in