Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
EDIT: Svarade på fel inlägg, har klistrat in rätt nu.
Ja, ett kromosomtest vore ju önskvärt om man ville att idrotten skulle vara uppdelad baserat på biologiskt kön. Men det nämns bara saliv- eller blodprov i artikeln, vet du om det verkligen är ett kromosomtest som är på tapeten?
Det vore i så fall anmärkningsvärt, och jag förutspår i så fall att det bara är ett spel för gallerierna. Dvs att det kanske diskuteras som förslag just nu, men aldrig är tänkt att bli verklighet. Fast iofs vad är det som säger att inte testerna kommer att vara riggade om de nu ändå skulle införas? "Sköt dig och håll dig tillräckligt kvinnlig och snygg så sätter vi inte dit dig", typ.
För i grund och botten så verkar det som att folk i själva verket bara vill ha bort de manhaftiga transorna som är fula som stryk. Och det jag jag iofs ha en viss förståelse för, även om jag själv tycker att det är fel.
För när det gäller snygga transor så verkar varken män eller kvinnor tycka att det inte spelar nån roll. Eller snarare, ingen vill väl veta av att deras idoler skulle vara transor. Typ "förstör inte min superhjältes image, din hatare!!", eller nåt.
Dessutom så kommer transagendan garanterat från högre ort, så enstaka idrottsförbund lär knappast kunna införa egna regler som går stick i stäv med den.
Till viss del är det ett spel för gallerierna, men transorna försvinner. Man kontrollerar en gen, däremot inte kromosomer, så de fula kan bli kvar, då de ofta har XY-kromosomer och det är därför de ser ut som de gör. De är ett mellanting. De har kvinnliga könsorgan men som sagt XY-kromosomer, medan kvinnor bara har XX. Så de kan ha en fördel av det och verkar oftast ha det. I många fall måste de medicinera bort sitt naturliga testosteron för att få tävla.
Varför du tycker det är fel att de inte får tävla, förstår jag inte.
Ingen mer än de perversa eller förvirrade, vill ha snygga transor i kvinnoidrott, varken kvinnor eller män.
Man kan ha egna regler på lokal nivå. Men när det gäller stora tävlingar, är det de organisationerna som bestämmer vem som ska få tävla. I USA är transor förbjudna att tävla numer och även i de flesta idrotter i England, efter en domstol förklarat att det är verkligheten som gäller. Vad man är född som, inte vad man känner sig som eller ser ut som.