2025-07-28, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Det är inte EU som betalar tullen. Det är USAs konsumenter som betalar tullen.
Ungefär som Kina betalar tullen till Sverige....

USA kommer aldrig få en ordentlig bilindustri. Dom är allt för ineffektiva samt fortfarande för dyra.

USA får in pengar 💰 på sitt konto varenda gång någon amerikan köper franska viner eller tyska bilar.

EU får in mindre pengar på sitt konto eftersom många amerikanska varor såsom Intel eller Apple blir tullfria.

Resultat: Loss för EU.
Konsekvens: EU måste ta ut tullar från något annat land tex Kina.
Citera
2025-07-28, 11:38
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
USA får in pengar 💰 på sitt konto varenda gång någon amerikan köper franska viner eller tyska bilar.

EU får in mindre pengar på sitt konto eftersom många amerikanska varor såsom Intel eller Apple blir tullfria.

Du har inte förstått hur tullar fungerar.
Tull är inte EU som betalar, utan det är importören i USA.

Exempel 1: Om du bor i USA och vill köpa en tysk bil. Då importeras denna. Sedan blir det 15% tull i form av en skatt som staten vill att du ska betala för att få ha din tyska bil i USA.

Exempel 2: Om du bor i EU och vill köpa en Cadillac. Då importeras denna. Men du betalar ingen tull för att EU har sagt att dom ska inte beskatta dig för att du köper från USA.

Det är helt jävla otroligt att Flashback är en samlingsplats för folk som inte vet vad tullar är...
Citera
2025-07-28, 11:53
Medlem
Citat:

Exempel 1: Om du bor i USA och vill köpa en tysk bil. Då importeras denna. Sedan blir det 15% tull i form av en skatt som staten vill att du ska betala för att få ha din tyska bil i USA.

Exempel 2: Om du bor i EU och vill köpa en Cadillac. Då importeras denna. Men du betalar ingen tull för att EU har sagt att dom ska inte beskatta dig för att du köper från USA.

Det är helt jävla otroligt att Flashback är en samlingsplats för folk som inte vet vad tullar är...

Jag förstår vad tullar är.
Om jag och du handlar varor med varandra för ungefär lika mycket och jag inför 15% tull för dina varor.
Så blir jag rik 🤑 om du fortsätter handla med mig på samma sätt.
Du kanske hittar någon annan vad vet jag.
Citera
2025-07-28, 11:55
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Jag förstår vad tullar är.
Om jag och du handlar varor med varandra för ungefär lika mycket och jag inför 15% tull för dina varor.
Så blir jag rik
🤑 om du fortsätter handla med mig på samma sätt.
Du kanske hittar någon annan vad vet jag.

Nej. Du får betala 15% extra.
Citera
2025-07-28, 12:01
Medlem
Nixters avatar
Citat:

Innan avtalet
Bil import har kostat amerikanen 2.5%, i EU 40-50%

Resultatet: inga amerikanska bilar i EU.

Efter avtalet
Bil import kostar tillverkare, försäljare och amerikanen 15%, i EU 40-50%

Resultatet: Fler Europeiska bilar kommer tillverkas i USA för att balansera ökad tull.

Hur absorberas denna import:
Ovan 15% kommer delas mellan tillverkare 5-10% säljaren 5-10% och konsumenten 0-5% typ.
Senast redigerad av Nixter 2025-07-28 kl. 12:03.
Citera
2025-07-28, 12:02
Medlem
Citat:
Nej. Du får betala 15% extra.

Och då får säljaren sänka sina vinstmarginaler för att få sälja till konkurrens kraftiga priser
Vi själva har en hög moms som konsumenten betalar
Sitta och raljera när vi själva ät utsatta för mycket högre avgifter
Citera
2025-07-28, 12:21
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Så det är egentligen EU som faktiskt är vinnaren här?
Målet är alltså nu uppnåttt och den sluga Von Der Leyen har med tomma ord, falska löften och förhalningsteknik totalt lyckats lura byxorna av Trump?
Von Der Leyen är enbart en talesperson.

Nej, alla är förlorare. Framför allt amerikanska konsumenter och tillverkare, så nu åkt en extraskatt.
Men det påverkar även oss negativt när exportörer för trögare att sälja där och tvingas ta omvägar för sina varor.
Främst innebär det lägre tillväxt prognos i USA men även övriga världen påverka negativt.

Kanske var det bättre att komma tomma löften och få stopp på galenskaperna, än vad ett handelskrig skulle innebära. Trump sitter bara 3,5 år till ändå.
Med tanke USA:s stora export av tjänster hit (Google, Netflix, Apple, Amazon mm) hade EU förberett att kunna slå tillbaka ordentligt. Det skulle dock kosta för oss och marknaden skulle förbli osäker under en lång tid. Även osäkerheten kostar, då företag väntar med att göra investeringar.

Det kan vara så att man gjorde bedömningen att det är bättre att ge lite tomma löften och sedan gå med på tullar på 15 % där det i praktiken är många undantag. Det är som sagt amerikanerna som får merkostnaden.
15 % tullar förstås inte bra och det återstår att se hur urvattnat det är.
Citera
2025-07-28, 12:34
Moderator
ksvs avatar
Citat:

Man får nog vara ganska långt till vänster om man anser att en utebliven skattehöjning är "loss". Är du kommunist?

EU får inte några tullar, utan det är de respektive medlemsländerna som får det.
Och vi VILL inte få in skattepengar den vägen. Det är därför vi strävat mot nolltullar de senaste halva seklet. Vi är förstås tacksamma att vi slapp den skattehöjningen.

Citat:
Exakt tvärtom, faktiskt.
Lösningen EU arbetat med enligt utrikeshandelsminister Benjamin Dousa är att arbeta fram ett frihandelsavtal med Sydamerika som ska motsvara vad vi förlorar i handel till USA.
Vi ska alltså nolla tullarna med deras länder för på så vis öka handeln så att våra exportföretag kan kompenseras.
Citera
2025-07-28, 16:48
Medlem
Sextiopluss avatar
Lyssnade på Jamieson Grier i CNBC, han är trade rep.

EU skall ta bort avgifter på kemikalier, agricultural mm. från US. Tydligen fick inte amrisarna igenom att vi skulle importera genmodifierad och kemikaliebehandlad mat. Men certifiering av fläsk skall streamlinas. Så snart kan ni köpa amerikanskt fläsk med penicillin om det danska är slut i disken.

Dessutom skall EU öka investeringarna i US 2-3 gånger. Ingen förklarade hur detta skulle gå till, det är inte politikerna som investerar utan företag så det blir intressant när det nu ökar från 100 till 300 B$ per år.
Vi skall även öka inköp av gas från 80 B$ till 250 om året. Men även här måste ju finnas efterfrågan.
Citera
2025-07-28, 16:48
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Innan avtalet
Bil import har kostat amerikanen 2.5%, i EU 40-50%

Resultatet: inga amerikanska bilar i EU.

Efter avtalet
Bil import kostar tillverkare, försäljare och amerikanen 15%, i EU 40-50%

Resultatet: Fler Europeiska bilar kommer tillverkas i USA för att balansera ökad tull.

Hur absorberas denna import:
Ovan 15% kommer delas mellan tillverkare 5-10% säljaren 5-10% och konsumenten 0-5% typ.

EUs tull på bilar är efter avtalet oförändrat, dvs 10%.

Det fetade ovan har du försökt argumentera för flera gånger men aldrig förklarat var du fått ifrån. Det borde du nog kunna göra nu. Det har gått lång tid sedan jag bad dig utveckla det tillsammans med en hel del andra frågor som jag fortfarande önskar att du återkommer till. Vill du ha ytterligare en sammanställning kring det?

Vidare har GM nu gått ut och redovisat en tillbakagång på 1,1 miljarder dollar under Q2 som en direkt följd av att ha försökt absorbera tullavgifter till förmån för konsument. Ingen av deras leverantörer har absorberat någon del av kostnaderna. GM har också sagt att de mäktar med att fortsatt ta 30% av kostnaderna genom "interna åtgärder" men 70% måste de ta ut av konsumenterna. Det betyder alltså konkret att innan året är slut kommer GMs kunder ha fått betala ca tre miljarder dollar i ökade omkostnader baserat på dagens siffror.
Citera
2025-07-28, 16:59
Medlem
Det här var riktigt illa. 15-0 till trump. Fru Ursula Von Liar skulle sätta hårt mot hårt, nu vek hon sig totalt. Ryggradslöse Uffe verkar nöjd. Hur låter det i andra länder?
Citera
2025-07-28, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Så det är egentligen EU som faktiskt är vinnaren här?
Målet är alltså nu uppnåttt och den sluga Von Der Leyen har med tomma ord, falska löften och förhalningsteknik totalt lyckats lura byxorna av Trump?

Man kan väl ändå säga att Trump vunnit något här, men på bekostnad av den amerikanska befolkningen.

Det är dom med lägst inkomster(Trumps kärnväljare) som drabbas hårdast av dessa tullar(=skatter) då det kommer slå enormt ojämnt mot befolkningen.

Frihandel är alltid bättre så EU är ingen direkt vinnare även om det är skönt att iaf vi européer slipper liknande tullar(=skatter).

Dom påstådda investeringarna från EU får väl ses mest som ett upphottat ”letter of intent” som Trump kan skryta med inför sin allt fattigare väljarskara.. värmer säkert mer än indragen Medicare iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in