2025-07-30, 18:55
Medlem
Tratten52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramOPuss
"Mums" tas ut även på bilar och varor som tillverkas inom EU, så moms är inte i sig ett protektionistiskt verktyg. Däremot fungerar tullarna på varor utanför USA som en snedvriden, protektionistisk och konkurrensvridande skatt på importerade produkter – en indirekt subvention av hemmamarknaden, eftersom inhemska företag är befriade från tullavgifter.

Då kan EU eller Sverige sänka momsen med 15% för allt skit från staterna. På sista raden så blir det lika mycket pengar
Citera
2025-07-30, 19:55
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Jo, jag förstår precis — det du missar är att när bilar utanför EU beläggs med tull och importmoms, så får tillverkare som BMW och Mercedes en skyddad zon där de kan ta ut högre priser inom EU. Detta gör att en bil tillverkas i Europa sälja till lägre pris i USA.

Det handlar alltså inte om att *de* betalar tullen, utan att konkurrenterna gör det – vilket snedvrider konkurrensen till deras fördel.

Men visst, jag förstår att du hellre fortsätter betala överpris och skyller på alla andra, speciellt Trump.

Det du har missat är hur samtliga förfarande går till. Men du har, som sagts, allt i tråden om du vill repetera. Återkom också gärna kring inlägg #6296 i denna tråd. Jag har väntat länge nu.

Vi tittar på ditt icke faktabaserade argument ovan med verkliga siffror och fakta samtidigt som vi täcker in en del andra dumheter som du tidigare yttrat i tråden

Faktum är att BMW har lägre marginaler i USA vilket är den största anledningen till bättre pris. Men hur ser prisbilderna verkligen ut?

Vi kikar på ett riktigt scenario. Även i USA smygs det in en hel del avgifter som du antagligen missat när du stirrar dig blind på listpris. Låt oss jämföra BMWs storsäljare X5 i USA med moderlandet Tyskland. Närmare bestämt en xDrive40i och allt omräknat i dollar.

Största marknad är Kalifornien just nu så den är mest intressant för oss, enligt min mening.
Listpris (MSRP) 69800
Till detta läggs sedan ett antal obligatoriska avgifter (registrering + andra avgifter, s.k. destination fee, sales tax) vilket gör att OTD (Out The Door price) hamnar på ca 78500 och då har man inte lagt på extrautrustning eller liknande.

I Tyskland är listpris i dollar 79700. Med registrering etc. plus moms landar OTD på ca 95900 vilket är klart dyrare men ganska långt ifrån dina fantasisiffror som du tidigare presenterat. Närmare bestämt 18-20% beroende på valutakursförändringar från en dag till en annan.

Hade BMW haft samma listpris i USA skulle OTD hamnat på ca 90000, alltså förhållandevis väldigt nära tyskt OTD, som jämförelse.

Vill du bara jämföra listpriser innan avgifter och skatt är skillnaden 12-13% vilket klart visar att BMW har lägre marginaler i USA än i sitt hemland. Men beror det på att EU har tull på icke inhemska bilar? Inte troligt.

Vi tittar istället på andra europeisks länder som inte är med i EU. För enkelhetens skull enbart på listpris utan avgifter (dollar) i några länder.

Norge ca 105000
Schweiz ca 98500
GB ca 67000

Din lilla "konspirationsteori" går alltså ut på att biltillverkare skor sig på grund av att EU tullbelägger bilar utifrån. I själva verket anpassar de sig efter hur mycket de kan ta ut på respektive marknader samtidigt som de maximerar sin konkurrenskraft. Priserna i icke EU länder visar det. Även om EU skulle ta bort biltullar utifrån helt är marknaden redan stabiliserad. Priserna skulle inte gå ner för det är varje bolags skyldighet att maximera vinsten åt sina aktieägare.
Citera
2025-07-30, 19:56
Medlem
Snackar retards fortfarande moms? Trögare jävlar får man leta efter.

På tal om retards såg jag just ett clip med nån amerikansk byfåne som påstod sig varit med i scotland.
Han förklarade att de skulle "charge" EU 15%.

Jag tror vi måste börja prata med China.
Citera
2025-07-30, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Jo, jag förstår precis — det du missar är att när bilar utanför EU beläggs med tull och importmoms, så får tillverkare som BMW och Mercedes en skyddad zon där de kan ta ut högre priser inom EU. Detta gör att en bil tillverkas i Europa sälja till lägre pris i USA.

Det handlar alltså inte om att *de* betalar tullen, utan att konkurrenterna gör det – vilket snedvrider konkurrensen till deras fördel.

Men visst, jag förstår att du hellre fortsätter betala överpris och skyller på alla andra, speciellt Trump.

Berätta vad du tror importmoms är och hur du tror den skiljer sig från moms jag betalar på varor från EU?
Citera
2025-07-30, 20:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Lär dig det politiska systemet, så får du svaret att det är ett JA på den.
Och att det är hon som ansiktet utåt med saker som tex tullar.Finns liksom inget argument med det du skrev, bara att du är ledsen över att hon ser över EU intressen och inte donalds.
Insett att fascisthögern är rädda för henne och ingen vet varför.

Du menar på fullt allvar att dagens EU är mer demokratiskt och tillfogar delstaterna mindre skada än vad vi såg i f.d. Sovjetunionen?
Citera
2025-07-30, 20:22
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Berätta vad du tror importmoms är och hur du tror den skiljer sig från moms jag betalar på varor från EU?

Börja inte om med detta. Det är så genomgånget i denna tråd redan att till och mad Nixter har fattat. På klassiskt Flashbackmanér väntar han bara tills han tror kusten är klar och börjar om sitt malande.
Citera
2025-07-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Börja inte om med detta. Det är så genomgånget i denna tråd redan att till och mad Nixter har fattat. På klassiskt Flashbackmanér väntar han bara tills han tror kusten är klar och börjar om sitt malande.

Ok, my bad. Jag har bara svårt att ta in det.
Citera
2025-07-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Du menar på fullt allvar att dagens EU är mer demokratiskt och tillfogar delstaterna mindre skada än vad vi såg i f.d. Sovjetunionen?

Det menar 99% av Europas befolkning oavsett om de är för eller emot EU.

Troligen 100% av födda innan 1989.
Citera
2025-07-30, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Man undrar ju varför ingen tidigare president genomfört det här ?

Total slakt av parasiterna och tiggarna som fick krypa till korset.

Triumf.
Hoover gjorde väl det... Smoot-Hawley Tariff Act
Citera
2025-07-30, 21:14
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Vet inte om du missat det, men folkomröstning om att ansluta till EU var 1994, och de EU skeptiska förlorade. Nu får vi i demokratisk ordning acceptera resultatet.

Vi förberedes för och röstade i praktiken om ett EG-medlemskap, men fick EU, som vi inte visste något om.

EG var en välfungerande och fördelaktig gemenskap. EU har däremot utvecklats till en fullkomligt överstatlig katastrof, som är på god väg att ta oss tillbaka till stampade jordgolv.

1991 lämnade dåvarande statsminister Ingvar Carlsson in Sveriges ansökan och i februari 1993 inleddes de egentliga förhandlingarna i Bryssel.
Senast redigerad av LeeVan 2025-07-30 kl. 21:20.
Citera
2025-07-30, 21:27
Medlem
Så nu ska Brasilien få 50% tullar. Extra märkligt då Brasilien är en nettoimportör mot USA. Tror de väljer köpa saker från andra istället, för att slippa handla med USA.

Då slipper man mobbaren som inte accepterar att Bolsonaro försökte en liknade palatskupp som Trump misslyckades med.
Citera
2025-07-30, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Snackar retards fortfarande moms? Trögare jävlar får man leta efter.

På tal om retards såg jag just ett clip med nån amerikansk byfåne som påstod sig varit med i scotland.
Han förklarade att de skulle "charge" EU 15%.

Jag tror vi måste börja prata med China.
USAs export minskade klart i Q2. Färre vill handla med dåren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in