2025-07-30, 21:57
Medlem
Sayokas avatar
Jag föll över en intressant artikel. Vi utgår från att situationen är sann.

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/relationer/20241009/kar-i-mordare/?fbclid=IwY2xjawL3ViZleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBCUmJw WU1Ya2h2eWpZRTltAR5dlhtWBwTJ6j2ReYRuT2XeJ2jym79wEd KBM0hN-XzFBztvz1evWRMhdeNCTA_aem_yLFtVJHpinHcusZqxMyfJA

Kortfattat, en 50-årig kvinna har blivit kär i en man som nu är i fängelse för mord. Han släpps inom ett år men kvinnans barn hotar med att säga upp kontakten med henne om hon fortsätter dejta honom. Hon förstår deras rädsla men tycker inte de har rätt att bestämma vem hon dejtar.

Vad anser ni på FB? Har barnen rätt att ställa ett ultimatum om att säga upp kontakten med sin mor om hon fortsätter dejta denna man? Älskar mamman sina barn villkorslöst om hon ändå väljer mannen? Tror ni relationsexperten verkligen anser att det är en bra idè att fortsätta ha en relation med mannen?
Citera
2025-07-30, 22:00
Medlem
Ganonitos avatar
Ja, hon får välja. Antingen väljer hon mördaren eller så väljer hon barnen.
Citera
2025-07-30, 22:00
Medlem
Glostrups avatar
En förälder som väljer en möjlig relation före sina barn, är en dålig förälder. Väljer man att sätta barn till världen, så har man ett ansvar att inte sätta sina egna usla impulser före barnen.
Citera
2025-07-30, 22:02
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
En förälder som väljer en möjlig relation före sina barn, är en dålig förälder. Väljer man att sätta barn till världen, så har man ett ansvar att inte sätta sina egna usla impulser före barnen.

Fast hon e 50 så ungarna är väl vuxna?

Alltså jag skulle vara brutalt skeptisk om nån jag känner började dejta en mördare jag med, tänker mest att vid nån ålder måste navelsträngen sträckts långt nog för att få brista?
Citera
2025-07-30, 22:05
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Alltså jag skulle vara brutalt skeptisk om nån jag känner började dejta en mördare jag med, tänker mest att vid nån ålder måste navelsträngen sträckts långt nog för att få brista?

Jag håller med, samtidigt förstår jag om barnen inte vill släppa in en mördare i familjen. De vill förmodligen skydda sina barn (hennes barnbarn) från detta
Citera
2025-07-30, 22:07
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken

Det beror väl på när hon fick barn (Stockholms förstföderskor är i 40-årsåldern), men sannolikt, ja. Men en vettig förälder skulle förstås fundera en extra gång om barnens reaktion på den de har träffat är så kraftig att de hotar med att säga upp bekantskapen. Och om det handlar om en mördare så låter det som att moderns omdöme lämnar en del övrigt att önska.
Citera
2025-07-30, 22:07
Avslutad
Om det hade varit min mamma hade jag önskat henne lycka till och sen sagt upp kontakten. Vem fan vill ha en styvpappa som är en f.d. mördare? Spelar ingen roll om barnen är vuxna. Förstår verkligen deras oro. Det är ju som upplagt för problem. Att tro något annat är bara naivt.
Citera
2025-07-30, 22:13
Medlem
Är barnen minderåriga har de inget val. Oavsett har kvinnan/morsan antagligen dåligt/trashigt omdömde.
Citera
2025-07-30, 22:15
Medlem
zombie-nations avatar
Eftersom barnen är vuxna finns det inget att diskutera.

Känns som skvaller bara.

Men det är ju mest kärringar här.
Citera
2025-07-30, 22:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Ja, hon får välja. Antingen väljer hon mördaren eller så väljer hon barnen.
Precis så.
Som vuxen kvinna med, förmodat, vuxna barn väljer hon och tar själv ansvar för sitt liv.

Människor som är förälskade tänker inte klart, och är barn minderåriga anser jag moraliskt att man är klandervärd som väljer sina lustar före sina barn. Men är samtliga inblandade vuxna finns bara egenansvar över ens val och handlingar.
Citera
2025-07-30, 22:59
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Utan att jag läst artikeln undrar jag om mannen lärde känna en man som sedan mördade eller om hon dejtar fängelsekunder och träffat mannen nu när hon fängslats…

Jag skulle nog också säga upp kontakten men vi vet ju inte bakgrunden t ex om mördaren haft ihjäl t ex en pedofil som förgripit sig på hans barn eller om det är random mördande som slaktat oskyldiga oå ikea?
Citera
2025-07-30, 23:47
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
Jag föll över en intressant artikel. Vi utgår från att situationen är sann.

https://www.hemtrevligt.se/icakuriren/artiklar/relationer/20241009/kar-i-mordare/?fbclid=IwY2xjawL3ViZleHRuA2FlbQIxMABicmlkETBCUmJw WU1Ya2h2eWpZRTltAR5dlhtWBwTJ6j2ReYRuT2XeJ2jym79wEd KBM0hN-XzFBztvz1evWRMhdeNCTA_aem_yLFtVJHpinHcusZqxMyfJA

Kortfattat, en 50-årig kvinna har blivit kär i en man som nu är i fängelse för mord. Han släpps inom ett år men kvinnans barn hotar med att säga upp kontakten med henne om hon fortsätter dejta honom. Hon förstår deras rädsla men tycker inte de har rätt att bestämma vem hon dejtar.

Vad anser ni på FB? Har barnen rätt att ställa ett ultimatum om att säga upp kontakten med sin mor om hon fortsätter dejta denna man? Älskar mamman sina barn villkorslöst om hon ändå väljer mannen? Tror ni relationsexperten verkligen anser att det är en bra idè att fortsätta ha en relation med mannen?

Det logiska svaret är ju väldigt, väldigt enkelt: om mamman har rätt att bestämma vem hon vill umgås med så har de vuxna barnen givetvis också rätt att bestämma vem de vill umgås med. Släkt eller inte, spelar ingen roll.

Hur är det här ens en fråga? Alla vuxna människor i Sverige får väl själv bestämma vem de umgås med, så...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in