2025-07-30, 17:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Tycker bara det kanske är lika bra. Behöver jag en dykare vill man ju veta personen kan dyka också

Du har en nollvision gällande alla former av arbetsolyckor i Sverige? Men det skulle ju skapa en väldigt dyrbar arbetsmarknad i Sverige! I det här fallet hade man säker kunnat tillfälligt leda om vattnet i ån, men vad hade det kostat?
Citera
2025-07-30, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Du har en nollvision gällande alla former av arbetsolyckor i Sverige? Men det skulle ju skapa en väldigt dyrbar arbetsmarknad i Sverige! I det här fallet hade man säker kunnat tillfälligt leda om vattnet i ån, men vad hade det kostat?
Man hade kunnat sätta ut bra personal som vet hur man dyker. Att man är född i något arabland och inte kan simma eller dykt i en pool räknas inte. Man ska sträva efter nollvision.
Om du hade behövt en dykare skulle du inte velat ha en bra dykare då? Eller spelar det ingen roll för dig om personen faktiskt kan dyka när det behövs?
Ursäkter godtas inte!
Citera
2025-07-30, 17:11
Medlem
miss-fires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2024-06-22
Ändå skönt att man sållar bort dåligt folk från dessa arbeten. Ska man arbeta som dykare kan det ju vara bra att kunna dyka också…
Oftast är det inte folket som jobbar med detta som är dåliga utan de oseriösa företagen som kan dra in pengar på en oreglerad marknad. Sverige är tyvärr undermåliga när det kommer till arbetsdykeri och säkerhet.

Nästan inga dykare från andra europeiska länder vill jobba här på grund av den extremt dåliga säkerheten, med livet som insats och oseriösa företag. P1 har en sjukt bra dokumentär om detta i fyra delar för den som vill lyssna. Otroligt många tillbud går orappoerterade till Arbetsmiljöverket pga att den ohälsosamma kulturen och att dykare blir stämplade som kärringar om de säger ifrån.

Jag jobbar själv med dykning på ett helt annat plan och skulle aldrig sätta min fot den här industrin.

Länk till första avsnittet av dokumentären. Efterföljande avsnitt ligger i ordning längst ned på sidan. https://www.sverigesradio.se/avsnitt...da-skola-del-1
Citera
2025-07-30, 19:26
Medlem
Kabel läggning utförs av anläggningsdykare och då har man alltid en slang till ytan där man har luft/kommunikation/ljus.

Yrkesdykning från tuber utan kommunikation m.m är inte tillåtet enligt Arbetsmiljöverket
Citera
2025-07-30, 20:02
Medlem
Polis inför undersökning om det är någon som brustit i sin arbetsmiljö.
Med hittills framkommen information ska det tydligen gälla någon form av dykeriarbete som skulle utföras.

Finns det någon dykerifirma i Ludvika?
Citera
2025-07-30, 20:18
Medlem
fimbuls avatar
Ja, det finns en lokal dykerifirma, och ryktet säger att det är en av deras killar.
Men jag har inte fått det bekräftat.

Och det handlade inte om kabelarbete, utan ledningsarbete åt det lokala VA-bolaget.
Senast redigerad av fimbul 2025-07-30 kl. 20:24.
Citera
2025-07-30, 20:28
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halvtrasch
Polis inför undersökning om det är någon som brustit i sin arbetsmiljö.
Med hittills framkommen information ska det tydligen gälla någon form av dykeriarbete som skulle utföras.

Finns det någon dykerifirma i Ludvika?
Varför måste firman finnas lokalt? Sådana jobb kan resa i princip hur långt som helst för.
Citera
2025-07-30, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Varför måste firman finnas lokalt? Sådana jobb kan resa i princip hur långt som helst för.
Visst kan ett undervattensarbete vara attraktivt för många som har den arbetsförmågan.
Mest var min fråga av ren nyfikenhet.
Citera
2025-07-30, 21:09
Medlem
Det finns en firma från Ludvika

https://www.ludvikadykeri.se/tjanster/

Visst kan firman komma vart som helst ifrån men det blir lättare för ett lokalt företag att räkna hem jobbet.

Det "roliga" är att om man går in på hemsidan och tittar på bilden under dykning så ser man en dykare i scuba utrustning.

Inte särskilt konstigt att det händer olyckor om man använder sig av scuba utrustning.
Citera
2025-07-30, 21:42
Usch vad tråkigt!! Min pappa och farbror dyker jättemycket, de har 1000+ dyk var, men säger ändå att olyckan kan hända närsomhelst!! De dyker en hel del på 100+ meter och säger att olyckor är vanligare där så jag får väl tro på dem. Men olyckor kan inträffa var som helst!! Min farbror dök i grottor ett tag men slutade efter att han fick barn då han blev paranoid över att dö där. Grottdykning är jättefarligt.

Hoppas anhöriga repar sig!! Hade jag varit religiös hade jag bett för dem!! Meow
Citera
2025-07-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Oftast är det inte folket som jobbar med detta som är dåliga utan de oseriösa företagen som kan dra in pengar på en oreglerad marknad. Sverige är tyvärr undermåliga när det kommer till arbetsdykeri och säkerhet.

Nästan inga dykare från andra europeiska länder vill jobba här på grund av den extremt dåliga säkerheten, med livet som insats och oseriösa företag. P1 har en sjukt bra dokumentär om detta i fyra delar för den som vill lyssna. Otroligt många tillbud går orappoerterade till Arbetsmiljöverket pga att den ohälsosamma kulturen och att dykare blir stämplade som kärringar om de säger ifrån.

Jag jobbar själv med dykning på ett helt annat plan och skulle aldrig sätta min fot den här industrin.

Länk till första avsnittet av dokumentären. Efterföljande avsnitt ligger i ordning längst ned på sidan. https://www.sverigesradio.se/avsnitt...da-skola-del-1

Men så hemskt! Man har ju invaggats i tron att i Sverige är vi så stenhårda med säkerheten i olika situationer och så visar det sig att så är det inte alls…
Arme man och arma anhöriga!
Tack för tipset om dokumentären!
Citera
2025-07-31, 01:18
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kronvraket
Men så hemskt! Man har ju invaggats i tron att i Sverige är vi så stenhårda med säkerheten i olika situationer och så visar det sig att så är det inte alls…
Arme man och arma anhöriga!
Tack för tipset om dokumentären!

Jag pratade med en tysk ingenjör som arbetat i flertalet europeiska länder. Vi pratade INTE om dykeri, men om bygg och industrietablering exempelvis.

Hans upplevelse är att Sverige har en dålig säkerhetskultur, näst sämst faktiskt, absolut sämst har Tyskland.

Han trodde det beror på att folk åker inte från Tyskland eller Sverige för att jobba på byggen, därför tar vi inte till oss av de goda exemplen från andra länder. Samt att vi tror att vi redan är bäst.

Kanske har han rätt, vad vet jag?!!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in