2025-07-29, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Ryssland är ett land som vågar kriga emot Europa. Ryssland vågar offra 30% av sin befolkning för att återta det dom har förlorat sedan 1917.

Ryssland värdesätter inte sitt folk, utan ser dom som ett biologiskt vapen.

Ryssland vågar dock inte attackera USA för att USA väntar på att Ryssland ska attackera Ryssland och då kommer Ryssland bli ett Gaza med svältkatastrofer och folk får äta mjöl och vatten.

Därför är USA viktigt för att USA är aggressivt. Ryssland är rädda för konflikter och länder som kan slå hårt tillbaka.

Kul att du vet så mycket vad ryssar "vågar" och vad de "inte vågar". .sådana självsäkra påståenden utan grund får mig att tro att du inte tänkt klart.. Finns absolut inget fakta som styrker att Ryssrana skulle våga anfalla ett EU-land. Som jag sade EU är som 8-ryssland ekonomiskt. De klarar ju inte ens av Ukraina... EU har nog aldrig varitt säkrare än nu med tanke på att ryssarna inte varit så framgånsrika militärt i det kriget.

Om Ryssarna vågar attackera USA (eller vågar attacker Kina eller attackera Turkiet) eller ej är ju dessutom en ickefråga för Europas del.

Att förutsätta att en snubbe som Trump är "snäll" och skulle "ställa upp" och riskera USA om t.ex. Litauen, eller Polen, blev attackerat av Ryssarna är även det duktigt naivt redan i grundtänk.
Senast redigerad av KramOPuss 2025-07-29 kl. 12:21.
Citera
2025-07-29, 12:27
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramOPuss
Kul att du vet så mycket vad ryssar "vågar" och vad de "inte vågar". .sådana självsäkra påståenden utan grund får mig att tro att du inte tänkt klart.. Finns absolut inget fakta som styrker att Ryssrana skulle våga anfalla ett EU-land. Som jag sade EU är som 8-ryssland ekonomiskt. De klarar ju inte ens av Ukraina... EU har nog aldrig varitt säkrare än nu med tanke på att ryssarna inte varit så framgånsrika militärt i det kriget.
Det handlar inte om vad EU är ekonomiskt. Det handlar om vad EU kan göra.
EU har inte ett folk som är våldsamt och brutalt. När EU bygger stridsvagnar så lägger dom fokus på att besättningen ska skyddas. När Ryssland bygger stridsvagnar så är skydd inget behov för att ryssarna bygger stridsvagnar som ska penetrera försvarslinjer.

Det finns alltså en anledning varför NATO kallas för försvarsallians och inte attackallians.

Citat:
Om Ryssarna vågar attackera USA (eller vågar attacker Kina eller attackera Turkiet) eller ej är ju dessutom en ickefråga för Europas del.

Faktiskt så skulle EU göra mycket för USA.

Citat:
Att förutsätta att en snubbe som Trump är "snäll" och skulle "ställa upp" och riskera USA om t.ex. Litauen, eller Polen, blev attackerat av Ryssarna är även det duktigt naivt redan i grundtänk.

USA skulle inte skicka sina soldater. USA skulle skicka försvarsmateriel.
Citera
2025-07-29, 12:32
Medlem
Citat:
EU har inte ett folk som är våldsamt och brutalt. När EU bygger stridsvagnar så lägger dom fokus på att besättningen ska skyddas. När Ryssland bygger stridsvagnar så är skydd inget behov för att ryssarna bygger stridsvagnar som ska penetrera försvarslinjer.

Det finns alltså en anledning varför NATO kallas för försvarsallians och inte attackallians.

Faktiskt så skulle EU göra mycket för USA.

Du har ingen koll alls. USA har redan massvis med trupper i Europa och fler lär det bli. Amerikanska soldater hade varit på plats inom några timmar. Jag har gjort utlandstjänst med Nato, jag kan säga att amerikanerna finns på plats vid varje tillstymmelse till konflikt.
Citera
2025-07-29, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nastrixer
Du har ingen koll alls. USA har redan massvis med trupper i Europa och fler lär det bli. Amerikanska soldater hade varit på plats inom några timmar. Jag har gjort utlandstjänst med Nato, jag kan säga att amerikanerna finns på plats vid varje tillstymmelse till konflikt.

Säg det till Trump som beslutat att återkalla 30 procent av sin utlandsbaserade personal från Europa.

Snart kommer ryssen och tar er!
Citera
2025-07-29, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Säg det till Trump som beslutat att återkalla 30 procent av sin utlandsbaserade personal från Europa.

Snart kommer ryssen och tar er!

Jo visst. Men han skickade även massa soldater och Himars-systemet till gotland under skarp övning i slutet på Maj. Hade dom inte för avsikt att hjälpa till att skydda Gotland hade dom väl bara skickat prylar.
Citera
2025-07-29, 13:14
Medlem
Citat:
och...? Ryssarna har alltid krigat med mängd före kvalitet. det betyder ju inte ens att de hade besegrat tyskarna på egen kraft under ww-ii. Ryssarna fick enorm assistans av USA med vapen etc. på den tiden.
400,000 jeeps and lastbilar,14,000 flygplan,8,000 traktorer,13,000 tanks från USA typ.

Vi kan inte smatidigt ha narrativet att sanktioner minskar ryssarnas krigsförmåga, och samtidigt säga att EUs enorma ekonomi inte är betydelsefull om det skulle bli krig.

Citat:
ganska dumt uttalande.. Äver ryssland kallar sin militär för "försvar" inte för attack.. Kan du nämna någon som startat krig (USA,Israel, Ryssland, Jugoslavien, Thailand, Indien/pakistan etc. som inte hävdat "försvar" ??

Citat:
Nej, precis som i Ukraina skulle Europa få KÖPA överprisat, relativs sett ganska överprisat mediokert krigsmateral från USA.. USA har militär personal statttionerad redan i Europa men jag håller det inte för ett dugg osannoilkt att de väljer att plocka hem dem om det faktisk brände till hellre än att leva upp till papperstigern paragraf-5 om det är impopulärt på hemmaplan. Jag tror inte EU alls kan räkna med samma stöd som Israel t.ex. åtnjutetr på grund av statrka lobbygrupper och intresseorganisationer i USA.

För EUs del är det såklart bättre att förbättra egen produktionskapacitet.. Smäller det till mot ryssen har vi ganska stor industri (bilproduktion,flygplan ettc) i många länder som skulle kunna ställa om till ren krigsmaterial-produktion.. Ett ökat sammarbete och militära inköp från fler länder än USA (Indien, Kina, Israel,Iran och andra skulle också kunna göra EU mindre sårbart logistik-mässigt och sitta mindre i knät på en enda monopol-leverantör.
Citera
2025-07-29, 13:36
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Jo, det har vi visst. Genom indirekta/ställföreträdande val. Vi väljer ledamöterna i parlamentet, dessa valde henne. Det är lite grann som i USA vet du, där väljarna inte väljer presidenten direkt, utan att det är elektorerna som väljer och utser president.

Minns inte exakt hur den genomkorrupta von der Leyen återvaldes 2024 men har för mig att hon var den enda kandidaten.

Vi kan nog vara ganska säkra på att Trump har flera hållhakar på kärringen som gjorde att hon var tvungen att dra ner byxorna och skriva på det här genomusla avtalet.
Citera
2025-07-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
EU-motståndarna skulle protestera högljutt om en riktig president direktvaldes och sedan skulle styra över Europas stater som Trump domderar i USA.

EU-motståndarna protesterar också mot nuvarande kompromiss med en svag ordförande för kommissionen som väljs indirekt.

Problemet med dessa människor är att de inte vet hur de vill ha det. Skall makten ligga i EU eller i Sverige. En direktvald president skulle definitivt flytta makt från Sverige till EU. Ändå är det vad som indirekt förespråkas när de anklagar Ursula för att inte vara demokratiskt tillsatt.

Jag tror din analys är helt riktig,
Citera
2025-07-29, 13:50
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Jag tror din analys är helt riktig,

Kanske beror på att EU-motståndarna inte vill vara med i EU?
Citera
2025-07-29, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Minns inte exakt hur den genomkorrupta von der Leyen återvaldes 2024 men har för mig att hon var den enda kandidaten.

Vi kan nog vara ganska säkra på att Trump har flera hållhakar på kärringen som gjorde att hon var tvungen att dra ner byxorna och skriva på det här genomusla avtalet.

Håller med om att det var ett dåligt avtal. Förstår särskilt inte hur det är möjligt att vi får ett avtal som är tydligt sämre än det som Storbritannien lyckades förhandla fram.

Samtidigt behöver du nog belägga varför du menar att von der Leyen är korrumperad med några trovärdiga källor.
Citera
2025-07-29, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Kanske beror på att EU-motståndarna inte vill vara med i EU?

Vet inte om du missat det, men folkomröstning om att ansluta till EU var 1994, och de EU skeptiska förlorade. Nu får vi i demokratisk ordning acceptera resultatet.
Citera
2025-07-29, 14:11
Medlem
Vissa bedömare har börjat skriva om avtalet att det inte är så dåligt för EU trots allt. Grunden för analysen är att vi ännu inte har ett handelsavtal utan bara ett ramavtal. Nu skall alla detaljer och fotnötter redas ut. Trump anses därmed vara borta från processen och nu skall EU-tjänstemännen göra det de är bäst på, nämligen att lura upp motståndaren på läktaren med byråkratiska finter. Jag ställer mig tveksam till detta, men saknar i och för sig också kompetensen att bedöma utrymmet för att åstadkomma ändringar i slutförhandlingen som nu påbörjas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in