Citat:
Ursprungligen postat av
Thraelaburgh
Poängen var att åka skärgårdsbåt. Nej, på flera av förbindelerna fanns det bara 1 båt per dag. Och jag åker alltså inte upp till Stockholms skärgård för att åka runt i taxi (eller ännu värre buss). Jag tycker inte att det hade varit helt orimligt att kunna boka plats, på t.ex. båten till Norrtälje.
Det är klart att du ska åka skärgårdsbåt, speciellt de gamla klassikerna Storskär, Norrskär och Stockholm. Tänk på att trycket är som högst mellan turistintensiva platser, till exempel mellan Stockholm och Vaxholm. Då kan det vara rätt mycket folk ombord och svårare att hoppa på mittemellan som kanske Lidingö.
Se till att vara i god tid före avgång (30 min) och ställ dig i kön. Välj tider/dagar när massorna inte åker. En kvällstur från Vaxholm på en av de klassiska fartygen, boka tid i restaurangen och ät en ångbåtsbiff med lök och potatis. Obs att en bokning i restaurangen inte garanterar plats ombord, du måste fortfarande vara på plats i god tid
Med det sagt så har jag sällan hört talas om att folk nekats ombordstigning, kanske på de mindre fartygen vid något enstaka tillfälle. De stora slukar mycket folk.