2025-07-30, 13:04
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har personligen aldrig gillat tal-teater, jag tycker ofta att det känns mest pinsamt att sitta och titta på. Jag har mest gått på teater utomlands eller när det kommit något utländskt teatersällskap till Sverige, och då för språkets skull. Opera älskar jag dock, men det är sällan det är föreställningar som är värda priset + resans pris + övernattning, p.g.a. att WOKE har tagit över även där. Jag gillar de traditionella föreställningarna som följer kompositörens originalanvisningar. Idag är det så illa, att sångarna ibland till och med tvingas göra saker på scenen som går emot texten och intentionen i det som de just sjunger...

Ja, jag tror att talteater är på väg mot sitt slut, faktiskt. Det kommer inte att finnas publik nog, och staten kan inte heller subventionera hur mycket som helst.

När det gäller museer, så brukar jag alltid gå på historiska och arkeologiska museer (ibland även klassiska konstmuseer) överallt vart jag kommer i världen. Jag tycker att det är fascinerande att föreställa mig människorna som använde de där artefakterna för 500 år sedan, 1000 år sedan, 2000 år sedan... och att de har blivit kvar och färdats hela vägen genom tiden hit, där jag står nu och kollar på dem!

Jag har smittat mina kids med det intresset också! Vi brukade även, när de var i rätt ålder, gå på diverse familjedagar och workshops på museerna, t.ex. "kom hit och rita av en skulptur", "lek arkeolog för en dag", "lär dig tyda runor", "gjut din egen torshammare", "kom hit på en julgransplundring som vid sekelskiftet 1900". Jag hade lika roligt som kidsen! Och lite kunskaper blir det alltid kvar också. Allmänbildning är viktigt, vad de sedan en ska jobba med.

Museerna tror jag kommer att bli kvar, inte minst för att FÖREMÅLEN ändå kommer att bli kvar. Ingen kommer väl på tanken att kasta dem, hoppas jag..? Och då kan intresserade få komma och titta på dem, i alla fall ibland.
Citera
2025-07-30, 13:12
Avstängd
Paris24s avatar
Frågan är mer generell än TS tror. Vad utom vår mobil älskar vi numera? Den ersätter allt t.o.m. sex och äktenskap och då är naturligtvis museer och teater också körda. Men inte specifikt för sitt innehåll, utan för att mobilen dödar hjärnan och museer och teater är till för att just stimulera hjärnan.
Citera
2025-07-30, 13:31
Medlem
Museer heter det i plural. Ett museum, flera museer. Vårda språket.
Citera
2025-07-30, 13:54
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Muséi-mannen och Teatertanten, har den kulturella makten.

Tänk bara framlidne kulturman herr Pontus Hultén (Moderna Muséet, Centre Pompan i Paris, egengjorda & egensålda Brillo-boxar) och framlidna kulturkvinna kamrat Susanne Osten (Bröderna MoZart, Tala, det är så mörkt).

En nedlåtande attitud emot dessa giganters verk, som TS ev. låter ana, är själmort.

TS riskerar av kulturkadrerna bli moraliskt ådömd tillbringa alla återstående kvällar på lilla, lilla teatern som numer även hon framlidna kulturkvinnan Kristina Lugn övertog tiljorna till av även han framlidne kulturmannen Allan Edvall.

Många döingar blev det i vårt inlägg men vår point är att deras värk lever.

Tag bara tre döingar till. Vi talar övertygade hardcorekommarna, kalaskamraterna Berra Brecht, Ernst Hemmingway och Pablo Pickasso.

Du kommer inte unn'an dom i kulturen.

Teater. Muséer. Film. Bucker.
Citera
2025-07-30, 14:44
Medlem
Teater och kultur i allmänhet i Sverige har blivit förstört av vänsterextremister och batikhäxor som förvandlar allting de tar i till bajs.
Citera
2025-07-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Det ser rätt oförändrat ut på fem år... vart får du idén om att teater är på utdöende ifrån?

Nog för att jag personligen avskyr teater, men museum besöker jag rätt frekvent alla säsonger och det ser ungefär likadant ut som förr...
Den där statistiken kan väl omöjligen stämma.
Citera
2025-07-30, 15:37
Medlem
TheGretaResets avatar
Min farsa hade dille på att dra med oss på museum. I synnerhet historiska, etnografiska och ett till som jag glömt namnet på som låg i samma kvarter vid kanalen (Göteborg).
Även naturhistoriska som låg bra till där i slottskogen. Kunde kombineras med annat. Benike-masken och de siamesiska tvillingarna sitter än på näthinnan.

Men det var gratis då. Kommunala museer har blivit dyrt har jag läst på kultursidorna samtidigt som statliga fortsatt är gratis (grattis stockholmare).

Wasa är väl ändå ett fantastiskt museum?
Citera
2025-07-30, 15:40
Medlem
Bluebeast72s avatar
Så totalt ointresserade av vårt arv ni imbiciller...

Nationalmuseum, Naturhistoriska, Sjöfartsmuseum, Tekomuseum, Gruvmuseum, Riksteatern, Dramaten , Göterborgs Teater, är alla väldigt viktiga för Sverige, vår kultur o bakgrund samt vår chans att se teater o museum på världsnivå.
Citera
2025-07-30, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nyfiken, jag försöker hitta källa till detta påstående, men hittar inget.

Teaterväsendet hålls ju till stor del under armarna av skattepengar så det borde ju finnas underlag att ta del av

Edit: det jag hittills hittat är endast för 2023 och säger inget om.ökning eller minskning
https://www.riksteatern.se/sidor/svenskarna-och-scenkonsten-2024/

Vet inte vad en biljett kostar eftersom det är en 25-30 år sen jag var på teater sist, men troligtvis är de inte "jättebilliga" eftersom du inte får reda på vad det kostar förrän du bokar biljetter till nån föreställning. Kan vara en orsak, sen är nog folk mer bekväma idag. Du har ju det mesta i TV'n där hemma, varför gå på teater/bio?
Citera
2025-07-30, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Allt färre besöker sån här skit och ingen född efter 1990 går friviligt för att se på teater. Dyra biljetter är det också.

Tycker barn det verkligen är roligt att gå på museum? Är mest turister som vill göra något och ingen har någon bättre idé.

Har vi något museum i Sverige som är värt att behålla, och i så fall varför? Borde teater folk sluta och skaffa sig riktiga jobb?

Museum och teater kommer dö ut den dag vår kära stat slutar finansiera spektaklet. Vi har tusentals med meningslösa museer runtom i landet som ingen besöker. Detta vet ägarna om och inbringar miljonbelopp varje år på att bara ha en skylt vid vägen och någon liten lada med saker utifall någon eljest person dyker upp.
Citera
2025-07-30, 16:41
Medlem
Citat:
Allt färre besöker sån här skit och ingen född efter 1990 går friviligt för att se på teater. Dyra biljetter är det också.

Tycker barn det verkligen är roligt att gå på museum? Är mest turister som vill göra något och ingen har någon bättre idé.

Har vi något museum i Sverige som är värt att behålla, och i så fall varför? Borde teater folk sluta och skaffa sig riktiga jobb?
Jag tror tvärtom, att museum, teater m.fl kommer att bli fristäder för alla som oundvikligen upptäcker onlinevärldens tomhet under den glittriga ytan. När dopaminjakten ödelägger den egna existensen, eroderar allt som liknar en fungerande vardag, torde verkliga ting som inte innehåller konstanta distraktioner och mikrotransaktioner ge den sinnesro folk alltid letat efter.
Citera
2025-07-30, 16:49
Medlem
Citat:

Teater är för medelålders kvinnor å biljetten är subventionerad med 2000 %. Borde läggas ner helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in