Jag har personligen aldrig gillat tal-teater, jag tycker ofta att det känns mest pinsamt att sitta och titta på. Jag har mest gått på teater utomlands eller när det kommit något utländskt teatersällskap till Sverige, och då för språkets skull. Opera älskar jag dock, men det är sällan det är föreställningar som är värda priset + resans pris + övernattning, p.g.a. att WOKE har tagit över även där. Jag gillar de traditionella föreställningarna som följer kompositörens originalanvisningar. Idag är det så illa, att sångarna ibland till och med tvingas göra saker på scenen som går emot texten och intentionen i det som de just sjunger...
Ja, jag tror att talteater är på väg mot sitt slut, faktiskt. Det kommer inte att finnas publik nog, och staten kan inte heller subventionera hur mycket som helst.
När det gäller museer, så brukar jag alltid gå på historiska och arkeologiska museer (ibland även klassiska konstmuseer) överallt vart jag kommer i världen. Jag tycker att det är fascinerande att föreställa mig människorna som använde de där artefakterna för 500 år sedan, 1000 år sedan, 2000 år sedan... och att de har blivit kvar och färdats hela vägen genom tiden hit, där jag står nu och kollar på dem!
Jag har smittat mina kids med det intresset också! Vi brukade även, när de var i rätt ålder, gå på diverse familjedagar och workshops på museerna, t.ex. "kom hit och rita av en skulptur", "lek arkeolog för en dag", "lär dig tyda runor", "gjut din egen torshammare", "kom hit på en julgransplundring som vid sekelskiftet 1900". Jag hade lika roligt som kidsen!
Och lite kunskaper blir det alltid kvar också. Allmänbildning är viktigt, vad de sedan en ska jobba med.
Museerna tror jag kommer att bli kvar, inte minst för att FÖREMÅLEN ändå kommer att bli kvar. Ingen kommer väl på tanken att kasta dem, hoppas jag..?
Och då kan intresserade få komma och titta på dem, i alla fall ibland.
Ja, jag tror att talteater är på väg mot sitt slut, faktiskt. Det kommer inte att finnas publik nog, och staten kan inte heller subventionera hur mycket som helst.
När det gäller museer, så brukar jag alltid gå på historiska och arkeologiska museer (ibland även klassiska konstmuseer) överallt vart jag kommer i världen. Jag tycker att det är fascinerande att föreställa mig människorna som använde de där artefakterna för 500 år sedan, 1000 år sedan, 2000 år sedan... och att de har blivit kvar och färdats hela vägen genom tiden hit, där jag står nu och kollar på dem!
Jag har smittat mina kids med det intresset också! Vi brukade även, när de var i rätt ålder, gå på diverse familjedagar och workshops på museerna, t.ex. "kom hit och rita av en skulptur", "lek arkeolog för en dag", "lär dig tyda runor", "gjut din egen torshammare", "kom hit på en julgransplundring som vid sekelskiftet 1900". Jag hade lika roligt som kidsen!
Och lite kunskaper blir det alltid kvar också. Allmänbildning är viktigt, vad de sedan en ska jobba med. Museerna tror jag kommer att bli kvar, inte minst för att FÖREMÅLEN ändå kommer att bli kvar. Ingen kommer väl på tanken att kasta dem, hoppas jag..?
Och då kan intresserade få komma och titta på dem, i alla fall ibland.