2025-07-30, 11:35
Medlem
Vatos.Locoss avatar
Allt färre besöker sån här skit och ingen född efter 1990 går friviligt för att se på teater. Dyra biljetter är det också.

Tycker barn det verkligen är roligt att gå på museum? Är mest turister som vill göra något och ingen har någon bättre idé.

Har vi något museum i Sverige som är värt att behålla, och i så fall varför? Borde teater folk sluta och skaffa sig riktiga jobb?
Citera
2025-07-30, 11:45
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Allt färre besöker sån här skit och ingen född efter 1990 går friviligt för att se på teater. Dyra biljetter är det också.

Tycker barn det verkligen är roligt att gå på museum? Är mest turister som vill göra något och ingen har någon bättre idé.

Har vi något museum i Sverige som är värt att behålla, och i så fall varför? Borde teater folk sluta och skaffa sig riktiga jobb?

Museum gillar jag, tyvärr är jag den enda i hushållet som gör det och jag får sällan sällskap när jag går.
Som ung borde man gå på museum för att lära och egentligen som vuxen också men jag tror att telefonen står för 90 procent av folks underhållning nu.

Min kollega rätt över bordet Kollar roliga klipp, jag har kollat några tidningar men nu ska vi ut och jobba igen
Citera
2025-07-30, 11:45
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:

Ja brööööhl vaffö se på teater, gå på museum eller läsa böcker när man kan se Marvel filmer liksom brööööööhl?!!
Citera
2025-07-30, 11:58
Medlem
grungewhores avatar
Citat:

Citat:
Statistik för teaterbesökare visar att*drygt 6 miljoner människor besökte scenkonstföreställningar i Sverige under 2023. Enligt en nationell SOM-undersökning från 2018 hade 39% av befolkningen någon gång under det senaste året besökt en teaterföreställning.*Det är fler kvinnor än män som besöker teatern, och publiken domineras av äldre, särskilt de mellan 65 och 85+ år.*

Det ser rätt oförändrat ut på fem år... vart får du idén om att teater är på utdöende ifrån?

Nog för att jag personligen avskyr teater, men museum besöker jag rätt frekvent alla säsonger och det ser ungefär likadant ut som förr...
Citera
2025-07-30, 12:06
Medlem
TELAVIV91s avatar
Museum är tråkiga men det vi besöker är bara ett publikt gränssnitt. Bakom de större finns en forskarorganisation och magasin med föremål som vi vanliga endast kan nå om vi visar någon form av seriöst intresse.
Så jag gillar deras verksamhet men ingen dödlig kommer lyckas släpa in mig på Naturhistoriska eller etnografiska,
Citera
2025-07-30, 12:27
Medlem
Besöker flera museum med barnen varje år. Bara obildade WT som inte glr det.
Citera
2025-07-30, 12:30
Avslutad
Museum och utställningar av olika slag kommer nog att finnas kvar ett bra tag, men att folk går på teater är mer sällsynt idag än det var förr. Vet inte vad det beror på men priset för en biljett kan vara en sak, utbudet man har tillgång till som går att se bekvämt hemma på TV/projektor är kanske en annan.
Citera
2025-07-30, 12:30
Medlem
Det finns flera väldigt bra stora och små museum i Sverige. Idén om att strypa skattepengar till konst och kultur är ganska bakåtvänd och kortsiktig. Då finns det många andra saker man skulle kunna göra nedskärningar i; offentlig byråkrati med brutala chefsarvoden, konsultkostnader, havererade prestigeprojekt och meningslösa satsningar. Tjänstemannaansvar hade varit en bra början. Samt en demontering av dagens nepotism och kläggkultur som genomsyrar i princip alla större organisationer.

Däremot skulle fördelningen till konst och kultur kunna spetsas till och mer fokus läggas på sådant som faktiskt har ett allmänintresse och historiskt värde. Det känns exempelvis som att det är ett överdrivet fokus på Stockholm och minoritetsfolk idag.
Citera
2025-07-30, 12:35
Medlem
Går ibland till museum och tycker de är lite tråkiga och inte utnyttjar sina möjligheter att kombinera text, film, stillbilder med fysiska saker fullt ut. Där finns så mycket mer de kunde göra och så tycker jag att guidade turer borde utökas då en bra och engagerad berättare kan höja upplevelsen.

Rätt gjort så är ett besök på ett museum en upplevelse som är ett väldigt bra komplement till att man läser böcker och utforskar historier, bilder och videos via internet.

Jag tror att man behöver fundera lite på vad konceptet museum egentligen ska innefatta. Känns som att man kör på samma spår sedan många år.

När det gäller teater, här är fördelarna mer uppenbara. Vi är så vana vid att se allt via en skärm, så kommer man till en teater, det är wow! Med bra story och bra skådespelare så är det en upplevelse som få. Jag föredrar små teatrar där man är ganska nära skådespelarna och en publik på kanske max 100-150 personer.

Det som är synd när det gäller teatrar är att utbudet är ganska fattigt. Det kan gå flera år emellan att man får en sådan där riktigt bra känsla eftersom det är stora brister i storyberättandet och skådespeleriet.
Citera
2025-07-30, 12:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gray.Eminence
Museum och utställningar av olika slag kommer nog att finnas kvar ett bra tag, men att folk går på teater är mer sällsynt idag än det var förr. Vet inte vad det beror på men priset för en biljett kan vara en sak, utbudet man har tillgång till som går att se bekvämt hemma på TV/projektor är kanske en annan.
Nyfiken, jag försöker hitta källa till detta påstående, men hittar inget.

Teaterväsendet hålls ju till stor del under armarna av skattepengar så det borde ju finnas underlag att ta del av

Edit: det jag hittills hittat är endast för 2023 och säger inget om.ökning eller minskning
https://www.riksteatern.se/sidor/svenskarna-och-scenkonsten-2024/
Senast redigerad av grungewhore 2025-07-30 kl. 12:41.
Citera
2025-07-30, 12:39
Medlem
Citat:

Och så kunde vi flytta tillbaka till grottorna och leva på jakt och fiske.
Citera
2025-07-30, 12:51
Medlem
Citat:

Det finns ett sexmuseum på Ströget i Köpenhamn. Är väl det och älgparken utanför Kosta som är värda att behålla i Norden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in