2019-12-18, 10:35
Medlem
Finns väl bara ett ord att summera det: 90-talister
Citera
2019-12-18, 10:44
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Det har nog sagts tidigare i tråden. Jag har nog sagt det tidigare i tråden till och med. Men många av oss var ju barn och tonåringar på den tiden. Samhället upplevs klart annorlunda när man är barn och när man är vuxen och nostalgi är farligt. Då lockas man till att tro att allt var softare och enklare på den tiden. Varför tror ni att That 70's Show kom på 90-talet? För att 70-talskidsen hade blivit vuxna och nostalgiska.

Jag ser en ganska stor skillnad på the 90's och the noughties men jag skulle vilja påstå att redan i slutet av 80-talet så började saker och ting flyta ihop. Framför allt så har det inte varit några större innovationer förutom internet. Vi gör nämligen samma saker idag som vi gjorde på 90-talet, fast med bättre teknik.
Fast en sak saknas enormt! Nu snackar vi väldigt tidigt 90 tal, 80 talet har precis blivit 90tal typ..
Jakten på porrtidningar som någon hade dumpat i skogen. Minns när någon fick ett tips om att man hade sett en ica kasse på ett avskiljt ställe. Man samlade ihop en grupp och gick och letade, till slut ropade någon: -Jag har hittat det!. Sedan så delades det ut fuktskadade porrtidningar som man sedan smusslade hem och torkade försiktigt i garaget tex. Sedan var det dags att bläddra igenom innehållet, och då fick man se kvinnor bli penetrerade i alla sorts ställningar och kroppsöppningar. Det avlutades genom att mannen ejakulerade, oftast i ansiktet eller på brösten, och kvinnan såg väldigt nöjd och glad ut. Ibland så lapade hon i sig det vita guldet.
Det var tider det.
Citera
2019-12-19, 18:22
Moderator
Popesizes avatar
Off topic raderat!
Vill ni diskutera äldre porrtidningar, finns det bättre forum för det!

Åter till topic!

/Mod
Citera
2020-01-08, 02:58
Medlem
Legerdemains avatar
Jag inser först nu hur mycket samhället har förändrats sedan 90-talet tog slut.

Det insåg man inte för tio år sedan, men nu är det uppenbart.

De första fem åren av 90-talet kändes redan då mossiga och som en förlängning av det sena 80-talet, men 90-talets andra hälft, åtminstone från 1997 och framåt, kändes fortfarande relativt modern för tio år sedan. Så känns det inte nu.

Jag vill påstå att 10-talet har varit ett tämligen tongivande årtionde. Sociala medier fanns ju även 2010 – men det var inte alls på samma sätt. Det var inte alls samma upptagenhet.
Citera
2020-01-08, 16:18
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legerdemain
Jag inser först nu hur mycket samhället har förändrats sedan 90-talet tog slut.

Det insåg man inte för tio år sedan, men nu är det uppenbart.

De första fem åren av 90-talet kändes redan då mossiga och som en förlängning av det sena 80-talet, men 90-talets andra hälft, åtminstone från 1997 och framåt, kändes fortfarande relativt modern för tio år sedan. Så känns det inte nu.

Jag vill påstå att 10-talet har varit ett tämligen tongivande årtionde. Sociala medier fanns ju även 2010 – men det var inte alls på samma sätt. Det var inte alls samma upptagenhet.
Du kanske inte insåg det tidigare, men en stor del signifikanta personer gjorde det, insåg utvecklingsförändringen, och utnyttjade detta till sin fördel. Således har klassklyftorna ytterligare segmenterats ifrån varandra på 2000-talet. 20-talet står vi ovetandes om hur det blir, 30-talet har ett nytt "riktigt" världskrig (förutsatt att man inser att kalla kriget tog slut och ett proxykrig samt lågintensivt världskrig pågått sedan 2000-talet) i alla fall. Fast du kanske bara tänkte på mobiler?

2000-talets slut hade lunarstorm för vuxna (Facebook), 2010-talet hade ett socialt kodat krav på facebook i telefon & 10-talets slut hade AI-konton på alla sociala medier som altererade ens personliga åsikter.
Citera
2020-01-08, 22:33
Medlem
Legerdemains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Du kanske inte insåg det tidigare, men en stor del signifikanta personer gjorde det, insåg utvecklingsförändringen, och utnyttjade detta till sin fördel. Således har klassklyftorna ytterligare segmenterats ifrån varandra på 2000-talet. 20-talet står vi ovetandes om hur det blir, 30-talet har ett nytt "riktigt" världskrig (förutsatt att man inser att kalla kriget tog slut och ett proxykrig samt lågintensivt världskrig pågått sedan 2000-talet) i alla fall. Fast du kanske bara tänkte på mobiler?

2000-talets slut hade lunarstorm för vuxna (Facebook), 2010-talet hade ett socialt kodat krav på facebook i telefon & 10-talets slut hade AI-konton på alla sociala medier som altererade ens personliga åsikter.

Jag hävdar att ett lågintensivt världskrig har pågått ända sedan 40- eller 50-talet – och det är skrämmande är att folk inte började bli medvetna om det förrän efter millennieskiftet. George Orwell förutsåg det redan 1949 (och grunden lades egentligen redan på 1910-talet med kommunismens inträde i världspolitiken). Det är inte samma ideologi, men drivkraften och målet är detsamma.

Ibland önskar jag att man kunde få lov att resa tillbaka till 80-talet eller 90-talets förra hälft och stanna där för gott. Inte för att det inte fanns problem då – utan för att man var lyckligt ovetande och tyckte att världen och framtiden – och inte minst teknologin – var ohyggligt spännande. Det fanns en framtidstro. Den känslan fanns fortfarande kvar till och med i början av 00-talet. Jag vill påstå att den 11 september 2001 utgjorde ett paradigmskifte.

När jag ser tillbaka på 10-talet tror jag att det är det mest deprimerande årtiondet sedan 1930-talet, där den andra hälften var värst. Jag går fortfarande och hoppas på att 20-talet kommer att utgöra ett skifte till något bättre. Turbulent kommer det naturligtvis att bli – men jag vill tro att det värsta är förbi. Om det blir världskrig på 30-talet återstår att se.
Citera
2025-07-12, 22:44
Medlem
Jag var var barn under 90-talet och en tanke som slog mig är hur sk hemmasittare hade löst livet sådär 1996. Vet inte vilka datorspel killarna spelade då.nen skulle anta att Warcraft 2 var ett av spelen man spelade.

Var nog en hel del VHS tittande och möjligtvis man hade tv3 eller tv1000.
Citera
2025-07-13, 23:23
Medlem
Minns 1990-talet som en ganska fattig tid. År 1995 var Sverige på botten efter 20 år av ekonomisk stagnation med nittiotalskrisen som crescendo. Det märktes, nu när jag tänker tillbaka på det. Idag lever svenskarna bättre, äter bättre, reser mer och längre. Big pack har ersatts med Haeägen Dasz, om man så vill.

Samhället har kanske blivit otryggare, men det är inte helt svart eller vitt. Den organiserade brottsligheten var mindre utbredd då, men det vardagliga våldet var värre. Risken var större att hamna i bråk på stan. Folk krökade mer.

Vissa påstår att samhället är mer polariserat idag. Det håller jag inte med om. Det politiska våldet var klart mer utbrett på 1990-talet, vänster och höger utgjorde tydligare alternativ. 7

Modet var helt okej. Bättre än på 80-talet och 00-talet.
Citera
2025-07-14, 12:54
Medlem
Aaah det ljuva 90-talet. Nu växte jag upp under det så minns inte första delarna så bra, men sista halvan var tider det... Newgrounds var spelsidan för flash spel, Weebl med sina bisarra flash-serier. Final Fantasy 7 på PlayStation var det bästa sen rostat bröd. Mobiltelefoner som användes för att ringa.

Visst är det nostalgiska glasögon man ser tillbaka på det med vilket kanske förskönar, men på den tiden kändes allting mer fritt. Men man kanske bara är äldre och mer cynisk nu.
Citera
2025-07-30, 05:15
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Jag var var barn under 90-talet och en tanke som slog mig är hur sk hemmasittare hade löst livet sådär 1996. Vet inte vilka datorspel killarna spelade då.nen skulle anta att Warcraft 2 var ett av spelen man spelade.

Var nog en hel del VHS tittande och möjligtvis man hade tv3 eller tv1000.
Just runt 1996 så känns det inte så knepigt. Tv hade ständigt utvecklats i 10 års tid och var nära på sin topp. Kabelkanalerna sände nästan dygnet runt.

Tv och datorspel fanns att tillgå. World of warcraft, Age of empires, Red alert, Starcraft. Strategispelen var många runt den tiden och kunde ge många timmars nöje. Playstation och N64 var ute med stora och långa spel.

Många hade byggt upp rejäla VHS samlingar med inspelat material. Och man kunde alltid spela in nytt med en knapptryckning. Film var dessutom inne i en guldperiod så varje vecka fanns det att hyra nya bra filmer. Titta bara på de här filmerna mellan 1995-1997. Mycket mer bra grejer än idag och de senaste två åren.
https://m.imdb.com/search/title/?rel...-01,1997-12-31

Jag funderar dock på vad man gjorde 1986 och än mer 1976. 1976 fanns absolut ingenting av det jag har nämnt. Knappt 1986 heller.
Senast redigerad av sebastian_ 2025-07-30 kl. 06:01.
Citera
2025-07-30, 10:46
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaVecchiaDonna
Minns 1990-talet som en ganska fattig tid. År 1995 var Sverige på botten efter 20 år av ekonomisk stagnation med nittiotalskrisen som crescendo. Det märktes, nu när jag tänker tillbaka på det. Idag lever svenskarna bättre, äter bättre, reser mer och längre. Big pack har ersatts med Haeägen Dasz, om man så vill.

Samhället har kanske blivit otryggare, men det är inte helt svart eller vitt. Den organiserade brottsligheten var mindre utbredd då, men det vardagliga våldet var värre. Risken var större att hamna i bråk på stan. Folk krökade mer.

Vissa påstår att samhället är mer polariserat idag. Det håller jag inte med om. Det politiska våldet var klart mer utbrett på 1990-talet, vänster och höger utgjorde tydligare alternativ. 7

Modet var helt okej. Bättre än på 80-talet och 00-talet.

90-talet var fattigt för arbetarfamiljer, en jädra massa TV-spel, nya TV apparater, inglasade altaner och köksrenoveringar var inget man såg ofta, åtminstone inte i början på 90-talet. Runt 1996-1997 kunde man dock köpa en dator via förmån från jobb och därifrån någonstans känns det som ekonomin började vända och främst elektronik började bli billigare.

Föräldrar var dock mer engagerade och verksamma inom föreningar och sånt då. Idag är det ju lite mer det får kommunen fixa.

Största skillnaden mot nu är att man som tio åring kunde cykla själv till stranden med endast en klocka för att kunna passa tiden och en tjuga till glass, är väl ingen som släpper iväg en tioåring så idag.
Citera
2025-07-30, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Just runt 1996 så känns det inte så knepigt. Tv hade ständigt utvecklats i 10 års tid och var nära på sin topp. Kabelkanalerna sände nästan dygnet runt.

Tv och datorspel fanns att tillgå. World of warcraft, Age of empires, Red alert, Starcraft. Strategispelen var många runt den tiden och kunde ge många timmars nöje. Playstation och N64 var ute med stora och långa spel.

Många hade byggt upp rejäla VHS samlingar med inspelat material. Och man kunde alltid spela in nytt med en knapptryckning. Film var dessutom inne i en guldperiod så varje vecka fanns det att hyra nya bra filmer. Titta bara på de här filmerna mellan 1995-1997. Mycket mer bra grejer än idag och de senaste två åren.
https://m.imdb.com/search/title/?rel...-01,1997-12-31

Jag funderar dock på vad man gjorde 1986 och än mer 1976. 1976 fanns absolut ingenting av det jag har nämnt. Knappt 1986 heller.

1996 fanns inte N64 i Sverige och inte heller Red Alert,,Age of Empires samt World of Warcraft. Dessa non 1997 samt 2005 WoW.

1986 skulle jag anta att fler människor var ute. Fritidsgården var höjdpunkten och alla tränade och dansade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in