2025-07-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag tror att det som Fleuch medvetet eller omedvetet missförstår är grejen att inom relativitetsteorin så accelererar inte föremål i fritt fall. De följer bara den rakaste vägen i rumtiden. Allting rör på sig med ljusets hastighet, men riktningen kan variera. Så objekt som står stilla i rummet rör sig med ljusets hastighet i tidsdimensionen. För att ett objekt ska kunna röra sig i rumsdimensionerna måste hastigheten i tidsdimensionen sjunka, eftersom hastigheten i rumtiden måste förbli konstant.

Det får konsekvensen att eftersom ett fallande objekt "står stilla" så måste jorden accelerera mot föremålet. Och när objektet landar på jorden så accelererar det tillsammans med jorden. [/b]

Ett annat sätt att se på saken är att det inte finns något sätt att skilja acceleration från gravitation med mätningar. Säg att du befinner dig i ett rymdskepp och ska avgöra om rymdskeppet står stilla på jordytan eller accelererar med 1g. Då finns det inget experiment som du kan utföra inuti rymdskeppet som kan avgöra vilket det är. I praktiken hade det förstås varit enkelt genom att titta ut genom ett fönster eller känna vibrationer från motorn, men sådana saker bortser vi ifrån. Kontentan av det är att det inte går att mäta någon skillnad på acceleration och gravitation.

Det du beskriver i sista stycket kunde också bli möjligt, utan rumtiden, mm, om man tänker sig att jorden faktiskt inte är ett klot. Hur kan du så tvärsäkert utesluta den möjligheten?
Citera
2025-07-29, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det du beskriver i sista stycket kunde också bli möjligt, utan rumtiden, mm, om man tänker sig att jorden faktiskt inte är ett klot. Hur kan du så tvärsäkert utesluta den möjligheten?
Jag utesluter den möjligheten av alla de andra bevis som finns för att jorden är rund. Inte på grund av det jag skrev i det inlägget.

Däremot förklarar det inlägget varför det är felaktigt att påstå att en accelererande jordyta bevisar en platt jord.
Citera
2025-07-29, 22:43
Medlem
Citat:
Jag tror att det som Fleuch medvetet eller omedvetet missförstår är grejen att inom relativitetsteorin så accelererar inte föremål i fritt fall.

Nej, det handlar inte om att missförstå. Bara om att försöka dra enklast möjliga minst tillkrånglade slutsatsen utifrån vad som faktiskt observeras.

Det observeras att saker som faller inte alls verkar bli accelererade till marken. Men att saker på marken verkar bli accelererade, av marken. Och vidare verkar naturen som den är ordnad med t.ex vattnet i en sjö närmast marken, och luften ovanpå. och ej tvärtom. Och luften som bli allt tunnare med stigande höjd, inte tvärt om, med mera. Allt detta verkar också stämma med uppfattningen att marken accelererar.

Men så uppstår lilla problemet att det bli geometriskt omöjligt att få ihop detta med klotformad jord. Jaha vad ska man göra då? Varför räknas det som så fantastiskt dumt att i det läget överväga att jorden faktiskt INTE är ett klot?
Citera
2025-07-29, 22:45
Medlem
Citat:
Men så uppstår lilla problemet att det bli geometriskt omöjligt att få ihop detta med klotformad jord. Jaha vad ska man göra då? Varför räknas det som så fantastiskt dumt att i det läget överväga att jorden faktiskt INTE är ett klot?
Då har du helt enkelt inte förstått det jag skrev.
Citera
2025-07-30, 00:04
Medlem
Citat:
Nej, det handlar inte om att missförstå. Bara om att försöka dra enklast möjliga minst tillkrånglade slutsatsen utifrån vad som faktiskt observeras.

Det observeras att saker som faller inte alls verkar bli accelererade till marken. Men att saker på marken verkar bli accelererade, av marken. Och vidare verkar naturen som den är ordnad med t.ex vattnet i en sjö närmast marken, och luften ovanpå. och ej tvärtom. Och luften som bli allt tunnare med stigande höjd, inte tvärt om, med mera. Allt detta verkar också stämma med uppfattningen att marken accelererar.

Så skoj att du undviker att svara på dag och natt-frågan hela tiden! "Billigost" gav ju upp i tråden efter att han inte kunde svara... Men du är mer som storken som gräver ner huvudet i sanden så finns inte problemet du inte klarar av!
Citera
2025-07-30, 00:29
Medlem
Citat:

Jo det verkar visst som att dom blir accelererade mot marken av tyngdkraften så att a=F/m, Saker på marken är också utsatta för tyngdkraften =mg dessutom finns en lika stor motriktad kraft. Om dessa adderas blir resultatet noll och följaktligen a=0. Deras hastighet är ju noll relativt marken.
Det är omöjligt att få ihop andra observationer om Jorden inte är ett klot. T.ex stjärnhimlens utseende på olika platser på Jorden
Citera
2025-07-30, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Jo det verkar visst som att dom blir accelererade mot marken av tyngdkraften så att a=F/m, Saker på marken är också utsatta för tyngdkraften =mg dessutom finns en lika stor motriktad kraft. Om dessa adderas blir resultatet noll och följaktligen a=0. Deras hastighet är ju noll relativt marken.
Det är omöjligt att få ihop andra observationer om Jorden inte är ett klot. T.ex stjärnhimlens utseende på olika platser på Jorden
Tror det vore bra om du läser mina tidigare inlägg, där jag förklarar det hela för Fleuch. Du pratar om något annat nu. Det här handlar om relativitetsteorin, och enligt den så accelererar marken konstant uppåt.

Senast redigerad av KamerunHunter 2025-07-30 kl. 01:49.
Citera
2025-08-01, 00:51
Medlem
Citat:
Tror det vore bra om du läser mina tidigare inlägg, där jag förklarar det hela för Fleuch. Du pratar om något annat nu. Det här handlar om relativitetsteorin, och enligt den så accelererar marken konstant uppåt.

Ja, och därav blir den enklaste slutsatsen.. att jorden inte är ett klot.

Fler och fler kommer att inse detta, att det finns ett grundläggande problem med det som hävdas av etablerad vetenskap.
Citera
2025-08-01, 08:50
Medlem
Citat:

Fler och fler kommer att inse detta, att det finns ett grundläggande problem med det som hävdas av etablerad vetenskap.
Den enklaste slutsatsen är att du inte behöver vetenskap för att förstå att jorden är rund. Alla observationer som du kan göra själv visar att den omöjligt kan vara platt. Ska jag nämna avstånd söder om ekvatorn och solens bana igen?

Kan du försöka få solens bana på en platt jord att stämma överens med verkligheten, eller skulle du hellre blunda och säga "Jag vet inte vad solen är, jag vet inte vad solen är". Du som har slutna ögon ser inte solen, men alla andra kan det, och de som inte har fördjupat sig i vetenskap som de inte förstår, ser att solens bana stämmer perfekt överens med en rund jord och inte på något sätt med en platt.

Håll ögonen stängda for säkerhets skull. Verkligheten kan vara skrämmande.
Citera
2025-08-01, 08:59
Medlem
Citat:

Det är knappast en enkel slutsats eftersom den innebär att du då inte kan förklara en massa andra observationer. Din hypotes kan t.ex inte förklara att accelerationen varierar beroende på plats.

En betydligt enklare slutsats är att du inte förstår realtivitetsteorin. Du har t.ex inte greppat att klassisk acceleration inte är samma sak som acceleration inom GR.

Citat:

Absolut inte.

De som förstår etablerad fysik ser inga motsättningar mellan relativitetsteorin och en sfärisk jord. Och de som inte förstår realtivitetsteorin kommer inte att inse ett skit av den enkla anledningen att det inte kan något.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-08-01 kl. 09:29.
Citera
2025-08-01, 10:41
Medlem
Citat:

Som jag sa, du har inte förstått det jag skrev alls.

Annars får du gärna förklara lite mer detaljerat hur du menar att det skulle gå emot klotmodellen.
Citera
2025-08-01, 10:48
Medlem
Det ni inte vet är att när man kommer till jordens ände så kommer man ut på andra sidan. Se jordens fyra hörn som gud skapade.

Såklart kan det kännas som runt när man kommer tillbaka till samma ställe helatiden.

Varför tror ni solen kommer tillbaka ???
Samma hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in