2025-07-29, 18:46
Jag funderar på att sälja huset. Drömmen är att köpa en husbil och på vinterhalvåret bo hos min svärmor och då ha el till husbilen, samt kan nyttja hennes toalett och dusch, samt att kunna laga mat inne i huset.

Sommartid kunna åka runt i den mån jag har råd med drivmedel och bo där, solpaneler vore ju underbart.

Fördelar, ingen hyra eller amorteringar, kan ställas av under vintern, bara betala försäkring, samt friheten som jag verkligen skulle behöva under vår/sommar/höst.

Nackdelar, den kommer ju långsamt nötas ner, behöva underhåll.

Alternativet är ju annars att hyra en lägenhet, betala en massa pengar till någon annan, ingen frihet.
Men el, värme osv ingår.

Jag skulle vilja ha era perspektiv på detta. Vad hade ni gjort?

Vill poängtera att jag är 50+och arbetslös.
Citera
2025-07-29, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Jag funderar på att sälja huset. Drömmen är att köpa en husbil och på vinterhalvåret bo hos min svärmor och då ha el till husbilen, samt kan nyttja hennes toalett och dusch, samt att kunna laga mat inne i huset.

Sommartid kunna åka runt i den mån jag har råd med drivmedel och bo där, solpaneler vore ju underbart.

Fördelar, ingen hyra eller amorteringar, kan ställas av under vintern, bara betala försäkring, samt friheten som jag verkligen skulle behöva under vår/sommar/höst.

Alternativet är ju annars att hyra en lägenhet, betala en massa pengar till någon annan, ingen frihet.
Men el, värme osv ingår.

Vad tänkte du dig för husbil? Många kostar ju som en hygglig villa på landsbygden.
Citera
2025-07-29, 18:54
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Tycker det låter fantastiskt, jag och frugan har pratat om att göra samma sak i framtiden. Det är frihet på riktigt.
Citera
2025-07-29, 18:54
Medlem
Citat:

Men el, värme osv ingår.

Varför en husbil? Husvagn låter som det självklara valet i din situation. Det som nöts ner blir mycket billigare att reparera, du förbrukar mycket mindre bensin och du har friheten att koppla loss vagnen och köra runt utan bohaget om du behagar. Mycket billigare inköpspris också.
Citera
2025-07-29, 18:56
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Hur mycket cash får du loss från husförsäljning/likvidering..

Iom att du verkar ha begränsat med cash hade jag köpt en billig VW skåpbil med diesel och konvertera i såfall, så det är billigt i drivmedel.. riktiga husbilar tenderar väl kosta mycket i underhåll`?
sedan köpa utdelande fastighetspreffar för överblivna medel som kan betala ut 7-10% utd.
Citera
2025-07-29, 18:57
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Vad tänkte du dig för husbil? Många kostar ju som en hygglig villa på landsbygden.
Ja det är just det, tänker mig en för runt 200 000, och jag bor just nu i en villa som jag inte har råd med, skulle vilja leva ett enklare liv, utan lån, el, vatten, sophantering och vad nu mer.

Visst i husbils scenariot så kommer jag ju att få betala lite el/vatten till svärmor, samt ny gasol tub ibland men i övrigt så är jag fan fri.
Citera
2025-07-29, 18:58
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Tycker det låter fantastiskt, jag och frugan har pratat om att göra samma sak i framtiden. Det är frihet på riktigt.
Ja visst gör det, tänk den friheten, ser folks husbilar dagligen och drömmer mig iväg.
Citera
2025-07-29, 18:59
Citat:
Ursprungligen postat av NilsKalsonQuisling
Varför en husbil? Husvagn låter som det självklara valet i din situation. Det som nöts ner blir mycket billigare att reparera, du förbrukar mycket mindre bensin och du har friheten att koppla loss vagnen och köra runt utan bohaget om du behagar. Mycket billigare inköpspris också.
Ja du har fan en poäng där, jag har inte någon bil nu, men kanske vore det bättre att för pengarna köpa en billig bil och en hyffsat billig husvagn?
Citera
2025-07-29, 19:01
Citat:
Ursprungligen postat av MrSwedeGliderRunt
Hur mycket cash får du loss från husförsäljning/likvidering..

Iom att du verkar ha begränsat med cash hade jag köpt en billig VW skåpbil med diesel och konvertera i såfall, så det är billigt i drivmedel.. riktiga husbilar tenderar väl kosta mycket i underhåll`?
sedan köpa utdelande fastighetspreffar för överblivna medel som kan betala ut 7-10% utd.
Borde få ut ca 300 000 inte alls säker och det bör jag kunna köpa en hyffsad husbil för, alternativt som någon annan skrev husvagn som verkar billigare, men då måste jag köpa en bil också men det kan bli ett billigare alternativ. Jag vet inte
Citera
2025-07-29, 19:03
Medlem
Turbulentxxxs avatar
Citat:
Ja visst gör det, tänk den friheten, ser folks husbilar dagligen och drömmer mig iväg.
Du skulle kunna bege dig utomlands och försörja dig på diverse ströjobb, då får du både frihet och ett trevligare klimat.
Citera
2025-07-29, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av Turbulentxxx
Du skulle kunna bege dig utomlands och försörja dig på diverse ströjobb, då får du både frihet och ett trevligare klimat.
Ja absolut, oändliga möjligheter, eller bara att placera sig vid en sjö någonstans på sommaren, vilket underbart liv det helt plötsligt skulle kunna bli, mot för att sitta dag ut och dag in på samma plats..
Citera
2025-07-29, 19:07
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Bättre köpa ett fordon/ekipage kring 50-100k då och leva snålt i ett par år..

Övriga cash sätter du in i kapitalförsäkring och köper exvis;

Besqab pref, NP3 pref, Pioneer property pref... som du då får ca 9k utd på för var 100k investerat... så om du lägger 100k på ekipaget, får du närapå 20k per år extra att leva på. För de 300k totalt. Antar du har pension eller något mer som kommer in.. annars får du nog försöka jobba svart på något sätt.. typ alltiallo, bonddräng etc.

Typ något sådant här borde vara ekonomiskt och bra att börja med..
https://www.blocket.se/annons/stockh...o_4/1402191461
Senast redigerad av MrSwedeGliderRunt 2025-07-29 kl. 19:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in