2025-07-27, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smarree88
Lönen på Northvolt är inte så bra.
Många arbetsgivare har bättre 😛
Många som lämnade jobb i vården för Northvolt t.ex. Vilka arbetsgivare i Ske-å betalar bättre?
Citera
2025-07-27, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Almanacka2018
Många som lämnade jobb i vården för Northvolt t.ex. Vilka arbetsgivare i Ske-å betalar bättre?
Jag hade 26k i grundlön. Många hade sämre än mig som gjorde samma jobb.
Det som drar upp det är OB’n, men då ska man ju förstöra sitt liv med att jobba natt med.
Citera
2025-07-27, 17:45
Medlem
doncroces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodbud275
Självklart blir det ett nytt batterikoncept eller helt annan tillverkning med ny ägare. Men hursomhelst kan olyckskorparna gå o lägga sej, Skellefteås satsning blir en succé till slut.

Ja, nu är det dags att öppna den kylda champagnen och fira den stora succen i Skellefteå !!

Man får ju hoppas du är ironisk, men verkar tyvärr inte så!
Citera
2025-07-29, 06:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Varför ska de bygga serverhallar? Facebook-etableringen i Luleå blev ett gigantiskt fiasko. Det gav inte särskilt många jobb och märks inte på något sätt i samhällsbilden.

Vari ligger fiaskot menar du? Folk och företag köper bevisligen tjänsterna varje sekund. Om det är antalet anställda som ska utgöra ett mått på framgång så bör vi genast förbjuda skördetröskor, skogsmaskiner, traktorer och i princip all teknisk utveckling som går i riktning mot avskaffande av monotona och slitsamma arbeten.

Med det du skriver bör du givetvis vara stark motståndare till den AI-anläggning som ska byggas upp i Strängnäs. Den om något kommer att omsätta el. Jag tycker faktiskt synd om de som bor i SE3-4 när startknappen för den anläggningen trycks ner.
Citera
2025-07-29, 12:07
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Vari ligger fiaskot menar du? Folk och företag köper bevisligen tjänsterna varje sekund. Om det är antalet anställda som ska utgöra ett mått på framgång så bör vi genast förbjuda skördetröskor, skogsmaskiner, traktorer och i princip all teknisk utveckling som går i riktning mot avskaffande av monotona och slitsamma arbeten.

Med det du skriver bör du givetvis vara stark motståndare till den AI-anläggning som ska byggas upp i Strängnäs. Den om något kommer att omsätta el. Jag tycker faktiskt synd om de som bor i SE3-4 när startknappen för den anläggningen trycks ner.
Fiaskot är ju Luleå kommuns och deras invånares.

En toppenaffär för Facebook förstås.
Citera
2025-07-29, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Fiaskot är ju Luleå kommuns och deras invånares.

En toppenaffär för Facebook förstås.

Så det skulle inte bli till ett fiasko om anläggningen skulle ha placerats i Piteå, Istanbul eller i Montreal?
Du får nog förklara dig lite bättre vad du menar med ordet "fiasko". Det är väl himmelens bra att folk inte behöver åka iväg till en arbetsplats och att det ändå produceras för fullt?

Du kanske vill ha en återgång till ett manuellt skogsbruk också? Med utslitna skogsarbetare 50-åriga skogsarbetare?

Hela mitt yrkesliv har i princip indirekt gått ut på att avskaffa arbetstillfällen. Jag känner mig mycket stolt över det.
Citera
2025-07-29, 12:37
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Citat:
Så det skulle inte bli till ett fiasko om anläggningen skulle ha placerats i Piteå, Istanbul eller i Montreal?
Du får nog förklara dig lite bättre vad du menar med ordet "fiasko". Det är väl himmelens bra att folk inte behöver åka iväg till en arbetsplats och att det ändå produceras för fullt?

Du kanske vill ha en återgång till ett manuellt skogsbruk också? Med utslitna skogsarbetare 50-åriga skogsarbetare?

Hela mitt yrkesliv har i princip indirekt gått ut på att avskaffa arbetstillfällen. Jag känner mig mycket stolt över det.

Du kommer med de mest märkliga inläggen och blandar ihop begrepp på ett nästan komiskt sätt. Här blandar du ihop samhällsekonomi och företagsekonomi.

Facebook var något som Luleå kommun trodde skulle ge hundratals direkta arbetstillfällen och vara en magnet för folk att flytta till Luleå. Resultatet var att det blev mycket få anställda och ingen talar om Luleå och Facebook idag annat än humoristiskt.

Northvolt och Stegra var/är etableringar som respektive kommun satsade/satsar hårt på för att de ska ge arbetstillfällen i kommunen och att folk därför ska flytta till kommunen och betala skatt. I fallet Northvolt började det ju bra. Det blev ju ett riktigt uppsving med ökad befolkning och positiva berättelser om Skellefteås framgång. Det blev ju inte lika roligt när Northvolt inte visade sig vara det de påstod. Nu var väl Northvolt en mer uppskriven och mer högteknologisk verksamhet än ståltillverkning, även om Stegra påstår att de ska tillverka fossilfritt. Hittills har dock det inte blivit många inflyttade till Boden. En kommuns intäkter kommer från skatteintäkter via invånarna. Därför är det högsta prioritet för en kommun att kunna locka till sig företag som anställer många.

Ett företag [men inte Northvolt och Stegra] vill däremot ha så få anställda som möjligt eftersom personal är dyrt. Det har dock ingått i konceptet med »gröna projekt« att locka med många anställda för att få mer bidrag. Det har väl framkommit att kinesiska företag gjort det Northvolt tänkte göra med betydligt färre anställda. Det hade dock inte blivit samma hajp om Northvolt hade handlat om 300 arbetstillfällen i stället för flera tusen.

Om det nu blir ett övertagande med en ny aktör vid rodret så tror jag att de kommer att vara mer restriktiva med anställningar. Mot den bakgrunden är det ju anmärkningsvärt att konkursförvaltaren skickat ut intresseförfrågningar till tidigare anställa om att jobba hos en ny aktör. Det är ju knappast en konkursförvaltares jobb att vara rekryterare åt en köpare.
Citera
2025-07-29, 13:55
Medlem
orrtupps avatar
Citat:

Sannolikt så hade det inte blivit ett fiasko för Montreal eller Istanbul eftersom Facebook då fått etablera sig på samma villkor som alla andra företag.
De valde ju Luleå eftersom politikerna där på korkat norrländskt vis slog knut på sig själva för att ge bidrag och subventioner för att man ville skryta med att självaste Facebook minsann valde lilla Luleå.

Har för mig att kommuninvånarna där betalar 300 millar per år i olika bidrag och subventioner för nöjet att skryta om Facebook.

Det hade aldrig hänt i något annat demokratiskt land och knappast ens i södra Sverige.
Citera
2025-07-29, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp

Har för mig att kommuninvånarna där betalar 300 millar per år i olika bidrag och subventioner för nöjet att skryta om Facebook.

Jag försvarar inte Facebook och Luleå på något sätt men dessa 300 årliga miljoner kronor skulle jag gärna vilja se lite mer fakta om. Det är väl inte så illa att du hittar på?
Citera
2025-07-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Om det nu blir ett övertagande med en ny aktör vid rodret så tror jag att de kommer att vara mer restriktiva med anställningar. Mot den bakgrunden är det ju anmärkningsvärt att konkursförvaltaren skickat ut intresseförfrågningar till tidigare anställa om att jobba hos en ny aktör. Det är ju knappast en konkursförvaltares jobb att vara rekryterare åt en köpare.

Det handlar nog om att en ev köpare vill veta hur många de är tvungna att återanställa innan de kan rekrytera eget folk.
Citera
2025-07-29, 16:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Jag försvarar inte Facebook och Luleå på något sätt men dessa 300 årliga miljoner kronor skulle jag gärna vilja se lite mer fakta om. Det är väl inte så illa att du hittar på?
Nu har det hänt! Jag hade nog fel. Det var inte årligen som jag skrev utan totalt. Dessutom var det mycket av pengarna statliga och inte kommunala.

Beklagar mitt slarv.
Citera
2025-07-29, 16:23
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flush1001
Det handlar nog om att en ev köpare vill veta hur många de är tvungna att återanställa innan de kan rekrytera eget folk.

Ändå märkligt tillvägagångssätt att konkursförvaltaren ska göra personalarbete åt en köpare. Företrädesrätten upphör ju även nio månader efter att den anställde skilts från sin befattning. Härutöver kan man ju säkert även diskutera vad för sorts personal som behövs. Det kan ju vara ett extremt stort arbete att reda ut vem som har rätt till vad när det rör sig om flera tusen anställda. Om Northvolt hade varit ett fungerande företag med flera års fungerande produktion och försäljning bakom sig skulle det ju vara rätt enkelt att sätta likhetstecken mellan uppsagd personal och behov. Nu vet ju en ny arbetsgivare egentligen ingenting om personalen eftersom de aldrig kommit i verklig drift.

Jag har svårt att förstå ett utländskt intresset för Northvolt med avseende på de strikta reglerna för anställningsskydd som gäller i Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in