2025-07-29, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag säger bara: om nu fallande saker blir accelererade, måste detta i så fall ske på något totalt okänt sätt. Ett sätt som gör det omöjligt att mäta, med vanliga metoder för att mäta acceleration.

Så det blir icke falsifierbart, som så mycket annat i den här branschen.
Om jorden accelerear, i kvadrat, vilken hastighet har den efter all denna tid som jorden funnits? Tror du inte att det är en omöjlighet?
Citera
2025-07-29, 01:25
Medlem
Citat:
Jag säger bara: om nu fallande saker blir accelererade, måste detta i så fall ske på något totalt okänt sätt. Ett sätt som gör det omöjligt att mäta, med vanliga metoder för att mäta acceleration.

Vågar du bara svara på frågor om acceleration? Mina frågor som överbevisar dej klarar du inte av att svara på...
Citera
2025-07-29, 09:17
Medlem
Citat:

Och alla som kan något om ämnet säger att du har fel. Orsaken till att saker faller är extremt välkänd och kallas gravitation.

Och självklart är gravitation falsiferbar.

Citat:
Ja, inget tecken på acceleration när det faller, är ju just vad jag säger.

Släppte precis snusdosan och nog fan såg det ut som om den accelererade.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-29 kl. 09:20.
Citera
2025-07-29, 09:44
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Och alla som kan något om ämnet säger att du har fel. Orsaken till att saker faller är extremt välkänd och kallas gravitation.

Och självklart är gravitation falsiferbar.

I gymnasiefysiken brukar man göra en labb på fritt fall, t ex med en fallande vikt fäst vid en lång pappersremsa som dras genom en tempograf som gör små prickar varje hundradels sekund eller så. Hastighet och acceleration mäts sedan enkelt genom att mäta avstånden mellan prickarna.

Noggrannare metoder finns förstås, men tempografen är ju lätt att förstå och det finns liksom inget mystiskt med den.

Man kan då också lätt göra om experimentet med olika material i vikten osv för att se om det spelar roll.
Citera
2025-07-29, 10:45
Medlem
Citat:

Den enda du såg var att avståndet mellan snusdosan och golvet i accelererande takt blev mindre och mindre.

Du kan på rak arm inte säga, utifrån själva observationen, om det var dosan som accelererade mot golvet, eller tvärt om, eller nån variant av båda delarna.

Men mätningar verkar ge vid handen att det faktiskt är marken som accelererar, inte föremålet.
Citera
2025-07-29, 10:50
Medlem
Det heter planet av en anledning.

Att man döljer det kan vara att det finns ett stup som man kan hoppa ner i och sen åker man upp igen.

Längre bort tar dragningskraftenslut , där dom spelade in månresorna tillexempel.

Ett roligt paradis som skyddas av miljardärer.
Citera
2025-07-29, 11:10
Medlem
Citat:
Den enda du såg var att avståndet mellan snusdosan och golvet i accelererande takt blev mindre och mindre.

Du kan på rak arm inte säga, utifrån själva observationen, om det var dosan som accelererade mot golvet, eller tvärt om, eller nån variant av båda delarna.

Men mätningar verkar ge vid handen att det faktiskt är marken som accelererar, inte föremålet.

Nej tvärtom, olika mätningar och observationer talar om för oss att marken inte accelererar.

Har du glömt bort att accelerationen varierar geografiskt? Och att jorden är ett klot där omkretsen inte ökar?
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-29 kl. 11:13.
Citera
2025-07-29, 12:10
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:

Avstånden mellan jorden och månen, jorden och solen verkar inte förändras nämnvärt trots att jorden hela tiden accelererar.
Det måste betyda att också de följer med i jordens fart.
När nu jordens fart, under tusentals år av acceleration, är uppe i högre hastighet än ljushastigheten måste väl det innebära att ljuset från solen inte hänger med längre. Trots det är det ändå ljust på jorden. Var kommer då detta ljus från?
Citera
2025-07-29, 12:51
Medlem
Citat:
Nej tvärtom, olika mätningar och observationer talar om för oss att marken inte accelererar.

Har du glömt bort att accelerationen varierar geografiskt? Och att jorden är ett klot där omkretsen inte ökar?
Jag tror att det som Fleuch medvetet eller omedvetet missförstår är grejen att inom relativitetsteorin så accelererar inte föremål i fritt fall. De följer bara den rakaste vägen i rumtiden. Allting rör på sig med ljusets hastighet, men riktningen kan variera. Så objekt som står stilla i rummet rör sig med ljusets hastighet i tidsdimensionen. För att ett objekt ska kunna röra sig i rumsdimensionerna måste hastigheten i tidsdimensionen sjunka, eftersom hastigheten i rumtiden måste förbli konstant.

Det får konsekvensen att eftersom ett fallande objekt "står stilla" så måste jorden accelerera mot föremålet. Och när objektet landar på jorden så accelererar det tillsammans med jorden.

Ett annat sätt att se på saken är att det inte finns något sätt att skilja acceleration från gravitation med mätningar. Säg att du befinner dig i ett rymdskepp och ska avgöra om rymdskeppet står stilla på jordytan eller accelererar med 1g. Då finns det inget experiment som du kan utföra inuti rymdskeppet som kan avgöra vilket det är. I praktiken hade det förstås varit enkelt genom att titta ut genom ett fönster eller känna vibrationer från motorn, men sådana saker bortser vi ifrån. Kontentan av det är att det inte går att mäta någon skillnad på acceleration och gravitation.
Citera
2025-07-29, 20:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Jag tror att det som Fleuch medvetet eller omedvetet missförstår är grejen att inom relativitetsteorin så accelererar inte föremål i fritt fall. De följer bara den rakaste vägen i rumtiden. Allting rör på sig med ljusets hastighet, men riktningen kan variera. Så objekt som står stilla i rummet rör sig med ljusets hastighet i tidsdimensionen. För att ett objekt ska kunna röra sig i rumsdimensionerna måste hastigheten i tidsdimensionen sjunka, eftersom hastigheten i rumtiden måste förbli konstant.

Det får konsekvensen att eftersom ett fallande objekt "står stilla" så måste jorden accelerera mot föremålet. Och när objektet landar på jorden så accelererar det tillsammans med jorden.

Ett annat sätt att se på saken är att det inte finns något sätt att skilja acceleration från gravitation med mätningar. Säg att du befinner dig i ett rymdskepp och ska avgöra om rymdskeppet står stilla på jordytan eller accelererar med 1g. Då finns det inget experiment som du kan utföra inuti rymdskeppet som kan avgöra vilket det är. I praktiken hade det förstås varit enkelt genom att titta ut genom ett fönster eller känna vibrationer från motorn, men sådana saker bortser vi ifrån. Kontentan av det är att det inte går att mäta någon skillnad på acceleration och gravitation.

Tack.

Mycket bra förklaring av relativitetsteorin mest grundläggande idé.

Jag hade behövt ett så bra språk för den många gånger tidigare i mitt liv. För oj vad förklaringar som gått fel när jag inte presenterat det så här klart och enkelt.

Den tackar jag för.
Citera
2025-07-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Tack.

Mycket bra förklaring av relativitetsteorin mest grundläggande idé.

Jag hade behövt ett så bra språk för den många gånger tidigare i mitt liv. För oj vad förklaringar som gått fel när jag inte presenterat det så här klart och enkelt.

Den tackar jag för.
Tack du, men jag reserverar mig för fel. Jag är inte någon fysikprofessor.

Men som tillägg för att förtydliga det där med konstant hastighet så är det ungefär som om du skulle gå rakt norrut i 5km/h. Om du då skulle svänga 45 grader och istället gå i 5km/h i nordvästlig riktning så kommer din hastighet i nordlig riktning att minska till ca 3.5 km/h medan den i västlig riktning kommer att öka från noll till samma. Svänger du 45 grader till åt samma håll kommer din hastighet i västlig riktning att vara 5km/h medan den norrut har minskat till noll.

Om du rör dig med konstant fart så kommer din hastighet i en viss riktning att ändras om du svänger.

Samma princip gäller rumtiden. Skillnaden mot rummet är dels att en av dimensionerna är tid, och dels att i rumtiden så har du ALLTID konstant fart.

Det är därför tiden står stilla om du rör dig med ljusets hastighet i rummet. All din fart går åt till rumsförflyttning, och då finns det inget kvar till tidsförflyttning.
Citera
2025-07-29, 20:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Tack du, men jag reserverar mig för fel. Jag är inte någon fysikprofessor.

Men som tillägg för att förtydliga det där med konstant hastighet så är det ungefär som om du skulle gå rakt norrut i 5km/h. Om du då skulle svänga 45 grader och istället gå i 5km/h i nordvästlig riktning så kommer din hastighet i nordlig riktning att minska till ca 3.5 km/h medan den i västlig riktning kommer att öka från noll till samma. Svänger du 45 grader till åt samma håll kommer din hastighet i västlig riktning att vara 5km/h medan den norrut har minskat till noll.

Om du rör dig med konstant fart så kommer din hastighet i en viss riktning att ändras om du svänger.

Samma princip gäller rumtiden. Skillnaden mot rummet är dels att en av dimensionerna är tid, och dels att i rumtiden så har du ALLTID konstant fart.

Det är därför tiden står stilla om du rör dig med ljusets hastighet i rummet. All din fart går åt till rumsförflyttning, och då finns det inget kvar till tidsförflyttning.

Bra att du förtydligade.

Då vet jag att jag förstod dig rätt.

Men jag vet hur det funkar.

Jag har bara krånglat till språket så inåt helsike tidigare.

Tackar för att du gav mig enklare ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in