Citat:
Ursprungligen postat av
DefactoAnarki
Tack.
Mycket bra förklaring av relativitetsteorin mest grundläggande idé.
Jag hade behövt ett så bra språk för den många gånger tidigare i mitt liv. För oj vad förklaringar som gått fel när jag inte presenterat det så här klart och enkelt.
Den tackar jag för.
Tack du, men jag reserverar mig för fel. Jag är inte någon fysikprofessor.
Men som tillägg för att förtydliga det där med konstant hastighet så är det ungefär som om du skulle gå rakt norrut i 5km/h. Om du då skulle svänga 45 grader och istället gå i 5km/h i nordvästlig riktning så kommer din hastighet i nordlig riktning att minska till ca 3.5 km/h medan den i västlig riktning kommer att öka från noll till samma. Svänger du 45 grader till åt samma håll kommer din hastighet i västlig riktning att vara 5km/h medan den norrut har minskat till noll.
Om du rör dig med konstant fart så kommer din hastighet i en viss riktning att ändras om du svänger.
Samma princip gäller rumtiden. Skillnaden mot rummet är dels att en av dimensionerna är tid, och dels att i rumtiden så har du ALLTID konstant fart.
Det är därför tiden står stilla om du rör dig med ljusets hastighet i rummet. All din fart går åt till rumsförflyttning, och då finns det inget kvar till tidsförflyttning.