2025-07-29, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahbrah
Igen, skulle du vara glad att jag får pengar för att jag är rädd för höjder? Eller som nån sosse i tråden nämnde, "rädd" för muslimer?

Annars tar vi nästa steg - tycker du att psykiatrin skall godkänna höjdrädsla för att få gratis pengar? Isåfall röstar jag på dig nästa val.

Edit:
Om du inte pallar svara så kanske du kan svara varför hon inte är ledig? Alltså vad hon gör med sin tid?

Ångestsyndrom, oavsett vad de beror på, handikappar människor från att leva normala liv. Klart de ska sjukbidrag eller pension. Vad ska vi annars göra med dem tycker du? Skjuta dem? Låsa in dem på sluten psyk? Gasa dem? Koncentrationsläger?

Hoppas innerligt att du själv råkar ut för nån slags paniksyndrom så du lär dig nåt. Just nu skriver du bara lågbegåvat tonårstrams.
Citera
2025-07-29, 11:01
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Ångestsyndrom, oavsett vad de beror på, handikappar människor från att leva normala liv. Klart de ska sjukbidrag eller pension. Vad ska vi annars göra med dem tycker du? Skjuta dem? Låsa in dem på sluten psyk? Gasa dem? Koncentrationsläger?

Hoppas innerligt att du själv råkar ut för nån slags paniksyndrom så du lär dig nåt. Just nu skriver du bara lågbegåvat tonårstrams.

Jag lever med ångest varenda jävla dag, inte för att du bryr dig? För att värre saker hänt mig och händer mig - värre saker än att spy eller vara rädd för ormar (jag har kobror i trädgården)

Var drar du gränsen för vem som ska få betald ledighet för ångest?
Citera
2025-07-29, 11:46
Det är intressant ändå hur folk anser att man "är ledig" när man är sjuk och "jobbar på sin sjukdom" för att "bli bättre". Skulle man lyssna på majoriteten i den här tråden så skulle man få uppfattningen om att sjukförsäkringen kan tas bort eftersom alla som är sjuka verkar "simulera".
Citera
2025-07-29, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ja, det är en av de mest handikappade sjukdomar som finns.

Min far har ingen officiell diagnos alls, men jag är helt säker på att han inte bara har autism som jag utan också OCD. Han är den jobbigaste människa jag någonsin har träffat. Han har dock "gjort rätt för sig", så han är väl bra enligt de patetiska vulgärdarwinisterna i tråden.
Citera
2025-07-29, 12:09
Bannlyst
Citat:
Jag lever med ångest varenda jävla dag, inte för att du bryr dig? För att värre saker hänt mig och händer mig - värre saker än att spy eller vara rädd för ormar (jag har kobror i trädgården)

Har du kobror i trädgården så bor du ju inte i Sverige ändå.
Citera
2025-07-29, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är intressant ändå hur folk anser att man "är ledig" när man är sjuk och "jobbar på sin sjukdom" för att "bli bättre". Skulle man lyssna på majoriteten i den här tråden så skulle man få uppfattningen om att sjukförsäkringen kan tas bort eftersom alla som är sjuka verkar "simulera".

Det är fega kräk som dels är avundsjuka på alla som slipper jobba och dels för fega för att våga ge sig på "eliten", som lever lyxliv på arbetande människors bekostnad. Minst 9 av 10 här tycker inte att det är fel att kungafamiljen, politikerna eller miljardärerna lever som de gör, samtidigt som de hackar på en kvinna som lever på 11000 efter skatt...
Citera
2025-07-29, 12:12
Medlem
Citat:

Gränsen går där livet blir så svårt att du inte klarar vardagsbestyren. Tydligen har din ångestkarriär inte kommit dit trots kobror i trädgården. Försök vara lite mer empatisk och fatta att alla är inte som du. För vissa går det att bemästra ångesten, för andra går det inte. Vi är alla olika starka och svaga. Stabila och ostabila.

Att det sedan finns personer som använder ångest som en cover för att slippa jobba och istället vara ledig är jag lika arg på som du. FK har ju skärpt reglerna rejält senaste åren så det är inte helt lätt att få en sjukpension. Lyckas man med det, trots FKs trångsynta läkare, är man nog inte en fuskare.

Tjejen på SVT har dessutom säkerligen en mycket bredare ångestproblematik än den som SVT gör en nyhet och click bait av.
Citera
2025-07-29, 12:15
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antinat
Har du kobror i trädgården så bor du ju inte i Sverige ändå.

Bra slutledningsförmåga har du ju iallafall, men låt oss hålla oss till ämnet?
Citera
2025-07-29, 12:21
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Gränsen går där livet blir så svårt att du inte klarar vardagsbestyren. Tydligen har din ångestkarriär inte kommit dit trots kobror i trädgården. Försök vara lite mer empatisk och fatta att alla är inte som du. För vissa går det att bemästra ångesten, för andra går det inte. Vi är alla olika starka och svaga. Stabila och ostabila.

Att det sedan finns personer som använder ångest som en cover för att slippa jobba och istället vara ledig är jag lika arg på som du. FK har ju skärpt reglerna rejält senaste åren så det är inte helt lätt att få en sjukpension. Lyckas man med det, trots FKs trångsynta läkare, är man nog inte en fuskare.

Tjejen på SVT har dessutom säkerligen en mycket bredare ångestproblematik än den som SVT gör en nyhet och click bait av.

Jag är med dig, och uppskattar att du säger detta. Frågan som vi båda då borde kunna komma överens om att diskutera är VAR vi drar gränsen.
För du säger ju själv, vilket är givet, att folk kör en cover?
Citera
2025-07-29, 13:03
Medlem
Citat:

Gränsen är det läkaren som avgör, det är om ångesten påverkar dig så att du inte klarar av ett arbete, men visst vore det bra om det istället fanns fler arbeten som var anpassade till människor med olika handikapp, även psykiska.
Citera
2025-07-29, 13:11
Medlem
Fruntimret i fråga lider av en hittepådiagnos.
Det är så sjukt upprörande att hon skall glida runt fullfinansierad när många gamla och riktigt sjuka blir nekade ersättning.
Förmodligen suger hon läkarens kuk.
Citera
2025-07-29, 13:48
Medlem
Citat:
Jag är med dig, och uppskattar att du säger detta. Frågan som vi båda då borde kunna komma överens om att diskutera är VAR vi drar gränsen.
För du säger ju själv, vilket är givet, att folk kör en cover?

Ja. Jag tror nog vi tycker ganska lika i denna sak. Men som du säger: var drar vi gränsen? Svårt, för att inte säga omöjligt om vi har med intelligenta smitare att göra. Enklare med dumskallar. Men varför inte utöka kontrollerna med de som söker sjukpension eller är långtidssjukskrivna för ångest? Så som man gör med de som skyller på fysiska sjukdomar? Problemet är ju då att vi får ett kontrollsamhälle som kan utnyttjas till annan kontroll än det var tänkt.

Obligatorisk fysterapi istället för psykofarmaka. Har kompisar som fick Stesolid utskrivet i åratal. De är vrak nu. Gym och promenader i skogen borde vara självklart på recept. Att bara sitta hemma och självömka framför teven botar ingen. Svårt i början såklart vid svår ångest, men det brukar ge med sig. Framförallt om man har en vilja till ett bättre liv.

Har man inte det, tja, bättre den typen av individer får vara ifred. Jag tror inte de är så många. Bättre de glor på TV och tuggar piller istället för att de rusar runt på stan och skriker. Helst skulle jag vilja se ett återinförande av mentalsjukhusen. Skandal att schizofrena paranoida får gå runt själva och loopa sitt helvete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in