2025-06-28, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Jag kör mestadels korta turer. Maximalt någon 2 x 15 mil resa i månaden. Har köpt ett hus med solcellsanläggning men kan i princip inget om vare sig elbilar eller solceller. Huset har cellerna i västerläge.

Jag är främst intresserad av låga månadskostnader för bilägandet. Har funderat på en begagnad VW ID4 istället för min tyska premium dieselkombi. Tänkt pris runt 400 tkr.

Vad säger expertisen?
Hoppas du prutade pga solcellerna. De kommer bara vara en börda.
Citera
2025-06-28, 13:42
Medlem
Flera av mina grannar "gick på" det här med solceller.
Ingen är riktigt nöjd.
Ingen har batteribil.

Däremot grannar med jord-/bergvärme.
Helnöjda.
Skryter med hur mycket dom tjänade på den investeringen - jämfört med solceller - i praktiken - INTE teoretiskt - efter mer än 10 år.
Citera
2025-06-28, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Flera av mina grannar "gick på" det här med solceller.
Ingen är riktigt nöjd.
Ingen har batteribil.
Kanske en viss korrelation mellan de två faktorerna... Hade de kunnat tanka (ladda) sina bilar gratis två tredjedelar av året så hade kanske den ekonomiska kalkylen varit betydligt mer intressant.
Citera
2025-06-28, 21:58
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachDiamonds
Hoppas du prutade pga solcellerna. De kommer bara vara en börda.
Jag prutade, men förklara gärna hur solcellerna blir en börda?
Citera
2025-06-28, 22:12
Medlem
Elmotorcykel!
Citera
2025-06-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Jag prutade, men förklara gärna hur solcellerna blir en börda?
Hört att man måste betala för att skicka ut sin solel när den inte behövs

Borde man inte kunna skicka den till sin värmepump? Värme eller kyla behövs alltid
Citera
2025-06-28, 23:08
Medlem
Musikopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinluva
Hört att man måste betala för att skicka ut sin solel när den inte behövs

Borde man inte kunna skicka den till sin värmepump? Värme eller kyla behövs alltid
Jo, det bästa är att själv förbruka den el man producerar.
Citera
2025-07-10, 14:23
Medlem
Djuptvatten72s avatar
Innan ni skaffar solpaneler, ser er för vilka ni anlitar bara. Det finns så mycket bolag idag som blommar upp och sen när något går sönder eller inte funkar finns inte bolagen kvar.
Vi införskaffade solpaneler och är nöjda med dem. Men det är inte alla som har den turen som vi hade, då en i familjen blev grundlurade av en försäljare, vi kan inte säga att de var bolaget som lurade dem. Utan det var en försäljare hos dem som var så trevlig och engagerad . ( Full som nykter, då han var mer full än nykter när han var i kontakt med familjen ). Han lyckades med sin manipulativa sida få dessa att betala till hans privata konto. Då han berättat att han hade så bra rabatter och hade de bara den överenskommelsen så skulle han lösa allt. Alla garantier och sådant kommer de fortfarande tillgodoses.

De gick med på detta , och väntade på att bli kontaktade av försäljaren efter överföringen. Då allt var signerat och klart. Men några solpaneler kom de inte utan de kom en start faktura ifrån bolaget han arbetade på. De ringde då bolaget och de kunde inte mer än beklaga. Han lyste med sin frånvaro och inte kontaktat dem sedan dess. Men bolaget han arbetade på gick i konkurs för något år sedan ( Solivo ab ), men alla känner apan och apan känner ingen så hade någon sett han i Kalmar för några månader sedan i en svart mercedes som då stod på ett annat bolag. Men han syntes då med en välkänd bedragare ( bara info som nått oss, vi har ej bevittnat detta själva vill jag vara tydlig med ).

Så dubbel kolla allt och se efter all bakgrunds historia om bolaget och även försäljaren kanske är bra i bland. Ta inte första bästa och se till så de har signering emot företaget med korrekt bank id och signerings system.
Citera
2025-07-14, 02:03
Medlem
Nope aldrig elbil som det ser ut idag, om det nu vore aktuellt så skulle jag välja det företag som ger gratis solceller gratis Värmepump och gratis batteripack 20kWh samt en fast månadskostnad på elen .

Och jo företaget finns på riktigt om man googlar på Evolta
Citera
2025-07-14, 08:54
Medlem
Kalle.webmasters avatar
Skulle solceller verkligen gå med vinst efter hyfsat få år så skulle jag satsa på det. Vi får väl hoppas på att växthuseffekten och temperaturökningen ökar på jorden så att även Sverige får medelhavsklimat. Så att verkligen solcellerna producerar energi 365 dagar per år.
Först när mina solceller producerar energi så jag slipper köpa en enda kilowattimme av bedragarna, dvs av elhandelsbolagen som idag är toppstyrda av EU, första då kan jag fundera på att köpa någon fin begagnad elbil för ca sådär 30K kronor.

Men tills vidare kör jag min gamla skattebefriade diesel Mercedes kombi,
Citera
2025-07-29, 10:31
Medlem
Samtliga jag känner som har sadlat om till solceller betalar mer än sina grannar som inte har det på ett år, samtliga har en sak gemensamt de förlitar sig på att det ska bli billigare i framtiden. Elbilar, och förarlösa bilar över min döda kropp, har du testat sitta i en Tesla medan den laddas man får för fasiken sprängande huvudvärk, och nej jag har ingen "electromagnetic hypersensitivity" jag sover för fasiken på min laptop och telefon under kudden utan problem.
Citera
2025-07-29, 15:09
Medlem
Snubchurps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle.webmaster
Skulle solceller verkligen gå med vinst efter hyfsat få år så skulle jag satsa på det. Vi får väl hoppas på att växthuseffekten och temperaturökningen ökar på jorden så att även Sverige får medelhavsklimat. Så att verkligen solcellerna producerar energi 365 dagar per år.
Först när mina solceller producerar energi så jag slipper köpa en enda kilowattimme av bedragarna, dvs av elhandelsbolagen som idag är toppstyrda av EU, första då kan jag fundera på att köpa någon fin begagnad elbil för ca sådär 30K kronor.

Men tills vidare kör jag min gamla skattebefriade diesel Mercedes kombi,

Håller med om att man ska slita ned grejerna innan de byts. Gäller även bilen så på så vis gör du rätt. Just det här att solcellerna kan hålla upp mot 40 år med en överkomligt degradering gör att jag tycker det fortfarande är ett bra alternativ. Återbetala och sedan producera "gratis" är ju med andra ord fullt möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in