Citat:
Ursprungligen postat av
Musikopp
Okej, det där var ingen rolig läsning. Så elbilar innebär större/dyrare risk för försäkringsbolagen än ICE-bilar? Antar att det är batteriet det handlar om då.
Just Tesla är dyra, andra bilar inte lika illa, men det beror nog mycket på effekt, en M3 Dual motor har runt 440 hk, SR (rwd) har mellan 270-325 beroende på årsmodell.
Köper du nån annan elbil med jämförbar effekt med en bensin/diesel så skiljer det inte så mycket i försäkring. För mig skiljer det ca 650:-/månad mot min förra bil, det är mycket pengar men just för mig med Tesla så sparar jag in det varje år, och väl det, i minskade servicekostnader. De får du ju med alla andra bilar om du vill behålla garantier.
Citat:
Ursprungligen postat av
sealstryper
Googla "whompy wheels" så får du se en av anledningarna till att exempelvis Tesla är dyra .
I sin iver att hänga med i hallelujakören kring elbilshypen har tyvärr många biltillverkare hoppat över en hel del kvalitetskontroller och utprovning , ingen nämnd och ingen glömd .
Dyra batterier , ingen tillgång till billiga piratdelar och teknik som de flesta mindre verkstäder inte duger till att fixa ger höga reparationskostnader oavsett vad det står för märke på huven .
Jag jämförde hos Folksam.se vad bilar på Blocket skulle kosta mig i Helförsäkring och 2000mil/år .
Kollade på en beg Tesla M3 gentemot en beg XC60 T6 , med samma årsmodell , ungefär samma inköpspris och ungefär samma effekt skilde det hela 1700kr/månad till Teslans nackdel .
Du får alltså ca 100 liter drivmedel varje månad för skillnaden vilket torde täcka pendlingen för de flesta som bor stadsnära .
1700:-/månad är saftigt du, det är mer än 400:- per månad mer än jag betalar totalt för min Tesla när jag ligger i högsta körsträckeklass. Har inte kollat vad en XC60 ligger på för min del, men skulle tro att det är max 500:-/ månad mindre än jag betalar.
Det som gäller när man försäkrar alla bilar är att man inte ska ta första bästa försäkringsbolag, jag är rätt säker på att även du skulle kunna få ner skillnaden rätt ordentligt om du inte valt första sämsta.
Och som sagt, finns många andra elbilar än Tesla, en del är nästintill lika användarvänliga dessutom, kan man nöja sig med lite mindre effekt så blir försäkringen billigare.