2025-07-29, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Det verkar inte ovanligt med taxi vid såna här attentat. Tror inte att chaffisen är inblandad.
Tvärtom verkar många fall klaras upp tack vare att Taxi hjälper polisen
¨
Taxin kan varit direkt inblandad i gripandet, att chaffisen fick något meddelande i örat om skottlossning och signalement, och svarade med en knapptryckning att han hade personen i bilen.
Citera
2025-07-29, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashmaxad
Om lägenheten var tom, räknas det som mordförsök ändå?
Borde bara bli allmänfarlig vårdslöshet och vapenbrott.
Eller?

Självklart, om du är ute efter att mörda mig, och skjuter mot den lägenhet du tror jag befinner mig så är det mordförsök, även om jag så har flyttat sedan tio år. Möjligen att det inte är mordförsök om du vet att lägenheten är tom. Men troligen ändå, dels skjuter ingen mot en lägenhet de vet är tom, och dels kan kulan studsa, eller träffa fönstret bredvid etc.
Citera
2025-07-29, 01:39
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
¨
Taxin kan varit direkt inblandad i gripandet, att chaffisen fick något meddelande i örat om skottlossning och signalement, och svarade med en knapptryckning att han hade personen i bilen.
Ja så verkar det gått till vid flera såna händelser.
Blattar och snorungar som ger sig in i såna här grejer är inte smarta.
Citera
2025-07-29, 01:40
Medlem
JustTrollings avatar
Polisen vill inte säga "hur många" som var i lägenheten. Så vi kan inte vara säkra på att den var tom.

– Hur många personer som befunnit sig i lägenheten kommer vi inte att offentliggöra, säger han.
https://www.dn.se/direkt/2025-07-28/...lje-beskjuten/
Citera
2025-07-29, 01:46
Medlem
c.divers avatar
Citat:
Eller?
Det beror väl på om skytten tror att det befinner sig nån person i lägenheten eller inte.
Dessutom är det grovt vapenbrott med minst 4 års fängelse
Citera
2025-07-29, 01:57
Medlem
Drooids avatar
Telgenytts artiklar. Det finns bilder från platsen i artiklarna.
Adressen är tydligen Östergatan vid Grusåsen.

JUST NU: 16-årig flicka gripen – misstänks för mordförsök
https://telgenytt.se/just-nu-16-arig...or-mordforsok/
Citat:
En lägenhet i på Östergatan vid Grusåsen besköts under måndagskvällen.

Flera skott ska ha träffat ett fönster, och polisen inledde en omfattande insats med helikopter, hundpatruller och avspärrningar. Enligt uppgifter till Telgenytt avlossades minst fyra skott mot lägenheten och träffade flera fönster.
Kort efter händelsen kunde polisen gripa en beväpnad 16-årig flicka i en taxi, som nu misstänks för mordförsök, enligt uppgifter till Telgenytt.
Skottlossning i centrala Södertälje
https://telgenytt.se/just-nu-skottlo...-sodertalje-3/

Polisens uppdatering:
28 juli 22.36, Skottlossning, Södertälje
https://polisen.se/aktuellt/handelse...ng-sodertalje/
Citat:
...
...

Uppdatering den 29/7, kl 01:45

Under polisinsatsen har en misstänkt person gripits i ett fordon. Gripandet skedde i en annan kommun. Personen som är misstänkt för mordförsök ska förhöras. Efter klockan 02:30 kommer ytterligare kommentarer som är kopplade till denna insats inte ges före kl 07:00.

Text av
Polisen Stockholms län
Publicerad
28 juli 23.34
Uppdaterad
29 juli 01.50

Låst artikel i LT:
JUST NU: Skottlossning mot lägenhet – stor insats
https://www.lt.se/2025-07-28/just-nu...t-stor-insats/
Senast redigerad av Drooid 2025-07-29 kl. 02:04. Anledning: Lagt till källor
Citera
2025-07-29, 02:22
Medlem
Schneidermans avatar
Citat:
Eller?
Det borde betraktas som ett otjänligt försök vilket inte är straffbart (se NJA 2023 s. 393).
Mordförsök är alltså uteslutet, grovt vapenbrott är det enda jag kan se henne bli dömd för.
Citera
2025-07-29, 02:28
Avstängd
online_alwayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c.diver
Knappast att den tjejen kommer att få några pengar för detta..
Mer troligt att tjejen är en korkad neger eller arab

Självklart får hon pengar om hon håller käft och "sitter av tid". Kontanter bror. Du har ingen aning
Citera
2025-07-29, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av online_always
Självklart får hon pengar om hon håller käft och "sitter av tid". Kontanter bror. Du har ingen aning

Tvivlar på att barn, som åker in direkt efter attentatet, besitter våldskapital att driva in vad anstiftaren lovat betala dem när de muckat från LVU. Om anstiftaren sitter inne, eller bara vägrar betala, så kommer knappast något hända i de flesta fall.
Citera
2025-07-29, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektaltermometern
Medans vi fortfarande inte vet mycket om vad som skett exakt;

Vilken jävla king! Who's this diva? Som vi ungdomar säger.
Vilken jävla kaozbabbelina som vi säger
Citera
2025-07-29, 03:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Fråga 1

Varför tar genierna så ofta taxi när de skjutit eller mördat? ( I detta fall är det ju en 16årig tjej som tagit taxi som gripits )

Fråga 2: Varför sitter idioterna ofta med en mobil, som inte nog med att den varit påslagen under själva dådet, den är också ofta olåst så polisen kan gå in och läsa alla konversationer
För att de är just idioter.
Citera
2025-07-29, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Självklart, om du är ute efter att mörda mig, och skjuter mot den lägenhet du tror jag befinner mig så är det mordförsök, även om jag så har flyttat sedan tio år. Möjligen att det inte är mordförsök om du vet att lägenheten är tom. Men troligen ändå, dels skjuter ingen mot en lägenhet de vet är tom, och dels kan kulan studsa, eller träffa fönstret bredvid etc.

Jag tor också att man främst tittar på uppsåt, dvs avsikten. Tjejen kan omöjligen ha vetat om någon eller några befann sig där, även om lägenhenhet var släckt och om det inte var någon rörelse som kunde ses utifrån. Detta utifrån uppgiften att lägenheten var tom.
Senast redigerad av Nemesis72 2025-07-29 kl. 03:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in