2025-07-28, 08:55
Medlem
orvar2014s avatar
Värt att veta är att Bosch och Siemens hushållsprodukter till 99.9% har samma innandömme, ofta bara designen som skiljer.

Men håller med om att Elecrolux bara är skit, köpte en ikea ugn( den var en förtäckt electrolux, allt är inte whirpool från ikea). Gick sönder efter 1 år, gick på garantin så ingen fara. Kom reparatör f rån elextrolux. Efter det har elextrolux tvättmaskinen gått sönder, visserligen efter typ 8år, men tycker det borde hålla bättre,

Köper inte riktigt resonemanget att dom tillverkar kassa produkter av lönsamhetsskäl, primärt förstör dom varumärket. Går en sak sönder snabbt efter garantitiden är man bra dum i huvudet om man någonsin köper samma varumärke igen. Går några år, sen sprider sig ryktet..
Citera
2025-07-29, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Hoppas du har fel. Jag köpte nyligen denna diskmaskin (som jag hittade på sommar-rea billigare):

https://www.electrolux.se/kitchen/dishwashing/dishwashers/dishwasher-60-cm/eez67500l/

Än så länge funkar den utmärkt.
Ja samma här . Även tvättmaskin. Hoppas de håller några år i alla fall
Citera
2025-07-29, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CitrusInYourEye
Förr var det Svensk kvalitet idag inte så mycket, dom har inte vårdat sitt rykte speciellt bra.

Har man en hyfsat god ekonomi så köper man Miele rätt igenom, frys kyl tvätt ...

Miele är piss... Samma som hänt där.. precis som Electrolux, Merca och Audi så är Miele idag sämre än varenda japanskt eller koreanskt märke med självaktning till ett löjligt överpris.
Citera
2025-07-29, 19:05
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvar2014
Värt att veta är att Bosch och Siemens hushållsprodukter till 99.9% har samma innandömme, ofta bara designen som skiljer.

Men håller med om att Elecrolux bara är skit, köpte en ikea ugn( den var en förtäckt electrolux, allt är inte whirpool från ikea). Gick sönder efter 1 år, gick på garantin så ingen fara. Kom reparatör f rån elextrolux. Efter det har elextrolux tvättmaskinen gått sönder, visserligen efter typ 8år, men tycker det borde hålla bättre,

Köper inte riktigt resonemanget att dom tillverkar kassa produkter av lönsamhetsskäl, primärt förstör dom varumärket. Går en sak sönder snabbt efter garantitiden är man bra dum i huvudet om man någonsin köper samma varumärke igen. Går några år, sen sprider sig ryktet..

Jo det gör dom, deras budget vitvaror.
Oftast har dom dock förlängt garantin till 5 år om dom köps via upphandlings företag.

Om man jobbat med dessa apparater dvs skruvat inne i dom så vet man att dom är kvalitetsmässigt är betydligt sämre numera, tex har man ersatt den inre trumman som tidigare var rostfritt mot någon form av plast trumma , detta är inget som man kan se som kund.
Inre trumman är fortfarande av rostfritt stål, hur man lyckats få trummans lager att sitta kvar i yttre trumman är konstigt,
Balansvikterna som tidigare var av stål har man ersatt av cement klumpar.

Budget maskiner som massproduceras kan bara ge vinst om kvantitet går före kvalite dvs massproduceras till lägsta möjliga tillverkningskostnad
Citera
2025-07-29, 21:18
Medlem
Tullamores avatar
E-lux var bättre förr. Omsprungna av Bosch, Siemens och andra.
Citera
2025-07-29, 21:30
Medlem
i kvarten jag bor är det en frys som är ca 40-50 år gammal elektrolux känner igen modellen från när jag var liten
Citera
2025-08-06, 09:47
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jo det gör dom, deras budget vitvaror.
Oftast har dom dock förlängt garantin till 5 år om dom köps via upphandlings företag.

Om man jobbat med dessa apparater dvs skruvat inne i dom så vet man att dom är kvalitetsmässigt är betydligt sämre numera, tex har man ersatt den inre trumman som tidigare var rostfritt mot någon form av plast trumma , detta är inget som man kan se som kund.
Inre trumman är fortfarande av rostfritt stål, hur man lyckats få trummans lager att sitta kvar i yttre trumman är konstigt,
Balansvikterna som tidigare var av stål har man ersatt av cement klumpar.

Budget maskiner som massproduceras kan bara ge vinst om kvantitet går före kvalite dvs massproduceras till lägsta möjliga tillverkningskostnad

För mig så är Electrolux mycket vitvarorna i hyreslägenheter. Klassiska vita kyl/frys-skåpet, billiga spisar etc. Bodde en period i en hyresrätt byggd 2011, det här var över tio år sen och lägenheten var då bara 2-3 år gammal. Alla vitvaror var från Electrolux och hällen kändes som att den var på väg att ta slut redan. Långsam och opålitlig. Fastighetsskötaren sköt ifrån sig och sa att alla(!) mina kärl var ojämna i botten och att hällen var perfekt. Jag gav upp eftersom jag ändå skulle flytta. Uppfattar Electrolux som till stora delar en volymtillverkare, åtminstone på vitvaror.

Däremot har jag ett gott öga till deras dammsugare. Har haft flera Classic Silence och varit väldigt nöjd. Tysta, effektiva och väldigt bra att använda.
Citera
2025-08-07, 00:01
Bannlyst
Mitt kylskåp är från Electrolux, antagligen från 2004. Det verkar aldrig paja
Citera
2025-08-10, 03:05
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KramOPuss
Miele är piss... Samma som hänt där.. precis som Electrolux, Merca och Audi så är Miele idag sämre än varenda japanskt eller koreanskt märke med självaktning till ett löjligt överpris.
Vad har hänt med Miele då? De tillverkar/de? produkter med 25 års garanti för inte länge sedan?
Själv kör jag Siemens. De är bra till ett lagom pris.

Passa er för det överprisade skräpet Smeg bara. Säljer bara på design.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2025-08-10 kl. 03:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in